پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   رنگ افزایی غیراستاندارد مرکبات سرطان زاست
13 مرداد 1395 , ساعت 7:48

عضو هیات علمی مرکزآموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران:

رنگ افزایی غیراستاندارد مرکبات سرطان زاست

عضو هیات علمی مرکزآموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی مازندران گفت که رنگ افزایی غیراستاندارد مرکبات به شیوه ای که بعضی از سورتینگ داران انجام می دهند، سرطان زاست.

عضو هیات علمی مرکزآموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی مازندران گفت که رنگ افزایی غیراستاندارد مرکبات به شیوه ای که بعضی از سورتینگ داران انجام می دهند، سرطان زاست.
سید وحیدعلوی روز سه شنبه در همایش آسیب شناسی مرکبات مازندران با نگرش برداشت زودهنگام و رنگ افزایی این محصول در قائمشهر افزود: بعضی از باغداران و سورتینگ داران بویژه سورتینگ داران غیرمجاز میزان مواد رنگ افزایی را که برای پرتقال و حتی نارنگی استفاده می کنند ، بیش از حد مجاز است.
وی میزان مجاز رنگ افزایی باقی مانده در پوست مرکبات را کمتر ۲ پی پی ام اعلام کرد و گفت که در شرایط فعلی میزان مواد باقی مانده ناشی از رنگ افزایی در پوست این محصول بیش از این میزان است و می تواند سرطان زا باشد.
هر یک پی پی ام معادل یک میلی گرم مواد در یک لیتر مایع یا یک کیلوگرم ماده جامد است .

 

تشکیل کارگروه مقابله با رنگ افزایی مرکبات
این کارشناس باغداری دلیل اقتصادی را علت اصلی استفاده از مواد رنگ افزا در مرکبات دانست و افزود : متاسفانه بیشتر باغداران از عواقب استفاده از مواد رنگ افزا در مرکبات بی اطلاع هستند و با دانش به کارگیری این مواد نیز آشنایی ندارند.
علوی دانشگاه علوم پزشکی به خصوص معاونت دارو و غذا و جهاد کشاورزی را مسئول به کارگیری مواد رنگ افزا در مرکبات و بی اطلاعی باغداران از عوارض ناشی از آن دانست و گفت : تاکنون این دو دستگاه مسئول اقدام عملی برای آموزش باغداران و یا ممانعت از بهره گیری از این مواد انجام نداده اند.
این کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران اظهار داشت : اگرچه بتازگی کارگروهی برای مقابله با به کارگیری مواد رنگ افزا در مرکبات در دانشگاه علوم پزشکی مازندران تشکیل شد، ولی این کارگروه بدون حضور کارشناسان جهادکشاورزی و نماینده سورتینگ داران به عنوان خط مقدم این کار است.

 

زیان دوسر از رنگ افزایی غیراستاندارد
علوی گفت : مواد رنگ افزا با رعایت استاندارد های پیش بینی نه تنها مضر نخواهد بود که می تواند به نفع کشاورز و مصرف کننده نیز باشد.
وی با انتقاد از برداشت نابهنگام مرکبات در مازندران ، افزود : زمانی که قند و اسید مرکبات به هفت دهم رسیده باشد، برداشت میوه اشکالی ندارد و در این زمان می توان از ماده ‘ اتیلن ‘ برای سبززدایی و مواد رنگ افزا برای جذب مشتری استفاده کرد.
او ادامه داد : این در حالیست که هم اکنون برداشت مرکبات زمانی انجام می شود که هنوز قند و اسید میوه به میزان استاندارد نرسیده و درنتیجه میوه بازار پسند نیست و سبب می شود که مواد رنگ افزا به صورت غیراستاندارد مورد استفاده قرار گیرد.
این کارشناس گفت : برداشت نابهنگام مرکبات در مازندران باعث شده تا این محصول در بازار نیز مشتریان خود را از دست بدهد و ادامه این روند باغداری در مازندران را با خطر مواجه می کند.
وی افزود: ورود نابهنگام مرکبات این استان شمال کشور به بازار ،قیمت این محصول را در مقایسه با مشابه آن در جنوب کشور حدود ۵۰ درصد کاهش می دهد.
علوی به باغداران و سورتینگ داران مازندرانی توصیه کرد تا از برداشت نابهنگام و رنگ افزایی غیراستاندارد محصول مرکبات برای حفظ بازار و جلوگیری از کاهش قیمت خودداری کنند.

 

در مازندران ۱۷۰هزار هکتار از ۴۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت مرکبات قرار دارد.
بر اساس آمارهای رسمی حدود ۲.۵ میلیون تن انواع مرکبات از قبیل انوع پرتقال بویژه تامسون و نارنگی سالانه از باغ های استان برداشت می شود .
مازندران به تنهایی ۵۰ درصد از تولید مرکبات کشور را بر عهده دارد و افزون بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد سورتینگ خود ساخته نیز در این استان فعال است.
پارسال حدود ۱۰۰ هزار تن مرکبات مازندران به بازارهای روسیه صادر شد که پیش بینی می شود در صورت برداشتن موانع صادراتی ، امسال به ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تن افزایش یابد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/ITAQQZ

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on رنگ افزایی غیراستاندارد مرکبات سرطان زاست

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>