پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   هرکه بامش بیش، حشره اش بیش!
15 مرداد 1395 , ساعت 11:24

هرکه بامش بیش، حشره اش بیش!

نتایج تحقیق اخیر در آمریکا نشان می دهد خانه های بزرگ ثروتمندان، غنی از حشرات نیز هستند

آیا به دنبال محلی برای یافتن حشرات متنوع هستید؟ پس بهتر است به خانه بزرگ یکی از دوستان ثروتمند خود سر بزنید.

نتایج تحقیق اخیر در آمریکا نشان می دهد خانه های بزرگ ثروتمندان، غنی از حشرات نیز هستند.

بنا بر نتایج این مطالعه که در Biology Letters به چاپ رسیده، سطح درآمد مردم مناطق و محلات، نشانه خوبی از تنوع و تعداد حشرات و بندپایان در آن مناطق است. به عبارت دیگر تنوع بندپایان محلات و مناطق ارتباط مستقیم با سطح ثروت مردم و اندازه خانه آنها دارد.

این محققین گوشه گوشه های ۵۰ خانه در ناحیه Raleigh کارولینای شمالی را مورد بررسی و جستجو قرار داده بیش از ۱۰۰۰۰ گونه بندپا راجمع آوری کردند. بسته به خانه بندپایانی از ۲۴ تا ۱۲۸ خانواده علمی در خانه ها یافت شد. خانه های واقع در بخش های با درآمد بالا از تنوع بیشتر و خانه های واقع در مناطق با درآمد پایین از تنوع کمتری از بندپایان برخوردار بودند.

این اثر با نام “luxury effect” یا اثر تجمل شناخته می شود.

indoorbiome-4

اینان به نتایج محققین قبلی اشاره کرده اند که بر اساس آنها در مناطق ثروتنمد نشین معمولا محیط های بیرونی خانه ها (outdoors) از تنوع بیولوژیکی بالاتری برخوردار است و انواع جانوران شامل پرنده ها، مارمولک ها، خفاش ها و گیاهان در آنها یافت می شود که علت آن به این مساله برمی گردد که ثروتمندان معمولا دارای باغ های بزرگ هستند و این مساله تنوع زیستی جانوری محیط را تحت تاثیر می گذارد.

میشا لئونگ نویسنده اول مقاله می گوید: یک تناقض وجود دارد بین اثر تجمل و تصور عمومی از اینکه محلات کم درآمد معمولا مشکلات بیشتری در رابطه با بندپایان و حشرات دارند. تصوری که تنها در قضاوت های شخصی ما ریشه دارد.

تا به امروز تحقیقات کمی در باره اکولوژی خانه های بزرگ انجام شده است و این محققین در مقاله خود اشاره می کنند که ایندوربیوم  “indoor biome” بیش از آنکه شناخته شده بود از تنوع زیستی برخوردار است.

به یافته این محققین در هر خانه متوسط بیش از ۱۰۰ گونه بندپا وجود دارد که بیشتر آنها آفت نیستند.

اثر تجمل همان اندازه که در باره محیط بیرون خانه (outdoors) صادق است در مورد داخل خانه ها (indoors) هم صادق است.

indoorbiome-31

به یافته آنان مهمترین نشانه و شاخص تنوع حشرات ابتدا مساحت خانه و سپس پوشش سبز سطح زمین، متوسط درآمد محله و تنوع پوشش سبز زمین محله است.
یکی از یافته های جالب آنها ارتباط بین درآمد محله و تنوع حشرات بود که حتی درباره خانه های گرانقیمت بدون باغ هم صدق می کرد و به عقیده آنها به سطح توسعه منطقه احتمالا مربوط است یعنی وجود پارک یا فضای سبز در محله یا حاشیه راهها.

به عبارت دیگر تعیین کننده کلیدی تنوع حشرات در محل زندگی شما نه تنها مقدار پوشش سبز در باغ خانه شماست بلکه پوشش سبز محیط اطراف خانه هم در اینکه در آشپزخانه یا اتاق های خانه خود با حشرات مواجه شوید تعین کننده است.

محققین در پایان اظهار می دارند که هنوز مسایل ناشناخته بسیاری در ارتباط با اکولوژی درون خانه ها وجود دارد تا بررسی و روشن شوند و نیاز داریم تا بیشتر در این مورد بدانیم.

 

 

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/KjxYtJ

مطالب مرتبط

محققین گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد موفق شدند زبان تعامل و ارتباط بین نماتودهای مفید و گیاهان را کشف نمایند.  عضو هیات علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه فردوسی ...
No Thoughts on هرکه بامش بیش، حشره اش بیش!

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>