پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   مصرف 19 قلم سم پرخطر حذف شد
16 مرداد 1395 , ساعت 15:30

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور:

مصرف ۱۹ قلم سم پرخطر حذف شد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تا کنون تولید، واردات و مصرف نوزده قلم از سموم پرخطر در کشور حذف شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تا کنون تولید، واردات و مصرف نوزده قلم از سموم پرخطر در کشور حذف شده است.
محمدعلی باغستانی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک پیشگیری و کنترل بیماری ها و عوامل خطر مرتبط با بیماری های دام بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان از اجرای طرح نظارت و ارزیابی کیفی سموم و آفت کش ها خبر داد و افزود: تا کنون ۴۰ قلم سموم جدید کم خطر در این طرح شناسایی و ثبت شده است.

وی گفت: سموم جدید کم خطر به تدریج جایگزین سموم قدیمی و سموم پرخطر می شود و مصرف آفت کش های جدید با دوز پایین به کشاورزان معرفی خواهد شد .

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین از ثبت ۲۶۰ مورد سموم تولیدی و وارداتی خبر داد و افزود: از سال آینده فقط سمومی که شماره ثبت و نام تجاری دارند اجازه فروش و توزیع دارند.

باغستانی گفت: به زودی سموم کم خطر برای مقابله با آفات ذرت در مزارع کشور جایگزین سموم فعلی خواهد شد.

وی همچنین از تسهیل روند واردات سموم اصلی (اورجینال) خبر داد و افزود: بخش خصوصی برای تولید سموم شرکت های معتبر جهانی تحت لیسانس این شرکتها مذاکراتی داشتند و سازمان حفظ نباتات نیز برای تولید این سموم تسهیلاتی را ایجاد کرده است تا این سموم با کاهش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی در داخل تولید و توزیع شود .

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور وجود سموم قاچاق را از مهمترین مشکلات به ویژه در مناطق مرزی دانست و گفت‌: متاسفانه سموم به صورت قاچاق و با عنوان ته لنجی از مرزهای کشور وارد می شود.

باغستانی تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و استفاده بیش از حد از سموم را مهمترین عوامل ورود آفات جدید به کشور دانست و افزود: در بسیاری از مناطق کشور آفات، به آفات درجه یک تبدیل شدند و وابستگی به مصرف سموم افزایش یافته است .

وی گفت: اما حضور کارشناسان شبکه پیش آگاهی سبب شده است سطح ابتدای مزارع گندم به بیماری زنگ کاهش یابد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود:‌ پیش بینی کرده بودیم که سطح ابتلای مزارع گندم به بیماری زنگ ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار باشد اما با مبارزه به موقع سطح مبارزه به ۶۰ هزار هکتار کاهش یافت و ۷۰۰ هزار لیتر سم کمتر مصرف شد.

باغستانی همچنین از مبارزه غیرشیمیایی در ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خبر داد و تاکید کرد : با اختصاص اعتبارات کافی سطح مبارزه غیرشیمیایی به ۷۵۰ هزار هکتار خواهد رسید.

وی کاهش تعداد فروشگاه های غیرمجاز سم از ۴ هزار مورد به ۱۳۰۰ مورد را از دیگر اقدامات سازمان حفظ نباتات کشور دانست.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Rl9NdN

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: روش‌های نوینی در پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زا در کشور در حال توسعه است. این سازمان به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی آفات است....
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار گفت: مبارزه با آفت مگس زیتون در ۲۰۰۰ هکتار از باغات سنتی شهرستان آغاز شده است . سروش ابراهیمی گفت: مگس زیتون یک آفت عمومی ...
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی ایجاد مکانیسم اورژانس و سیستم هشدار ملی حفاظت گیاهان برای مدیریت بحران در کشور بسیار ضروری است، افزود: شیوع ...
No Thoughts on مصرف ۱۹ قلم سم پرخطر حذف شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>