جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان  »   جیرجیرک ها میهمان ناخوانده در دزفول
17 خرداد 1395 , ساعت 15:42

جیرجیرک ها میهمان ناخوانده در دزفول

افزایش نامتعارف جمعیت نوعی جیرجیرک سیاه در مناطق مختلف دزفول به ویژه در منازل مسکونی شهروندان را با مشکل روبه رو کرده است.

افزایش نامتعارف جمعیت نوعی جیرجیرک سیاه در مناطق مختلف دزفول به ویژه در منازل مسکونی شهروندان را با مشکل روبه رو کرده است.

شهروندان دزفولی در روزهای گذشته با افزایش دما با فراوانی جیرجیرک ها روبه رو شده و این حشرات با ورود به منازل آسایش شهروندان را سلب کرده اند.
این نوع جیرجیرک سیاه که دارای جثه به نسبت بزرگی هستند در روز کمتر فعالیت دارند اما شب و زیر نور چراغ فعال می شوند.
فضای سبز ، درختان و نیز سوراخ دیوارها از جمله محل هایی است که این حشره به وفور در آنها به چشم می خورد.
معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول در این خصوص به ایرنا گفت: فراوانی نوعی جیرجیرک باغی در داخل شهر خطرناک نبوده و آسیبی به اثاثیه منزل وارد نمی کند.
علی کرمی با اشاره به اینکه وجود این جیرجیرک های باغی در مزارع به ویژه در مزارع ذرت نگران کننده نیست و خطری کشاورزان و مردم را تهدید نمی کند افزود: با توجه به اینکه جیرجیرک ها در شهر و منازل مسکونی یافت می شوند استفاده از سم برای از بین بردن آنها توصیه نمی شود .
وی گفت:جیرجیرک های باغی در محیط های باز یافت می شوند ولی ممکن است به دلیل باز بودن درب ها به داخل منزل نیز نفوذ کنند لذا به شهروندان توصیه می شود برای از بین بردن آنها از حشره کش خانگی استفاده و نکات بهداشتی را در منازل رعایت کنند تا دچار آلودگی نشوند.
معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول فراوانی جیرجیرک های باغی را امری عادی دانست که همه ساله رخ می دهد و افزود:با توجه به فصل زاد و ولد این نوع حشره نسل بعدی آنها را نیز خواهیم داشت .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این باره گفت: جیرجیرک ها در شاخه بندپایان و رده حشرات قرار دارند که طبق شنیده ها به دلیل افزایش دمای کشورهای همسایه به جنوب ایران مهاجرت کرده اند و وجود آنها در این فصل طبیعی است.
فرهاد قلی نژاد افزود:با توجه به اینکه سم ماندگاری دارد و ممکن است عوارض ناشی از سم سلامت خانواده را تهدید کند به هیچ عنوان استفاده از سم برای از بین بردن این نوع حشره توصیه نمی شود.
وی اظهارکرد: در حال بررسی این موضوع هستیم و در صورتی که تعداد این حشرات بیش از این شود راهکارهایی برای کنترل آن ارائه خواهد شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: با افزایش گرما به احتمال زیاد شاهد کاهش این حشرات خواهیم بود لذا از شهروندان درخواست می شود برای کنترل جمعیت این حشرات از مواد شیمیایی استفاده نکنند.
رئیس مرکز بهداشت دزفول نیز سم پاشی برای کنترل جمعیت جیرجیرک ها را ممنوع دانست و گفت:چون استفاده از سم و مواد شیمیایی به محیط زیست لطمه وارد می کند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
رضا پورآیین افزود: کنترل این حشره باید با مبارزه بیولوژیک صورت گیرد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/rLN5N1

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

حشراتی عجیب و نادر با عمر کم و به گفته مردم بومی با فواید بسیار که در بیابان های اطراف کرمان از جمله شهربابک، زیدآباد و سیرجان دیده می شوند، توجه بسیاری را به خود ...
سرپرست فرمانداری قصرشیرین با بیان اینکه جیرجیرک‌ها به طور کامل در این شهرستان از بین رفتند، گفت: خوشبختانه هجوم جیرجیرک‌ها هیچ آسیبی به باغات و کشاورزی شهرستان وارد نکرده است. مرادعلی تاتار با اشاره به هجوم ...
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: سم‌پاشی جیرجیرک‌های قصرشیرین تلفات پرندگان را در پی خواهد داشت. کاظم علیزاده با اشاره به این‌که اخیرا جیرجیرک‌ها به قصرشیرین هجوم آورده‌اند و ...
شهرستان مرزی قصرشیرین که این روزها گرمای طاقت فرسای مرداد و در اصطلاح محلی «خرما پزان» را سپری می کند، چند روزی است که در محاصره جیرجیرک ها قرار گرفته و هجوم این حشره در ...
No Thoughts on جیرجیرک ها میهمان ناخوانده در دزفول

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>