جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   101 تن محصولات کشاورزی قاچاق معدوم شد
20 مرداد 1395 , ساعت 12:47

رییس سازمان حفظ نباتات کشور:

۱۰۱ تن محصولات کشاورزی قاچاق معدوم شد

رییس سازمان حفظ نباتات کشور از کشف، ضبط و معدوم سازی 101 تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق در هفته گذشته در مرز بازرگان استان آذربایجان غربی خبر داد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور از کشف، ضبط و معدوم سازی ۱۰۱ تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق در هفته گذشته در مرز بازرگان استان آذربایجان غربی خبر داد.

محمدعلی باغستانی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، گفت: این محموله شامل بیش از ۷۱ تن گوجه فرنگی، ۳۰ تن گردو، ۲۳ تن لیموترش و مابقی پرتقال، آناناس، گلابی، آلو، هلو، شلیل و غیره بوده است.
وی اظهار داشت: همچنین در یک هفته اخیر یک محموله ۱۵ تنی لیموترش بدون شناسنامه و گواهی مبداء توسط این سازمان در هرمزگان کشف و امحاء شد.

 

مرزبانی در کنترل قاچاق میوه همکاری نمی کند
وی از عملکرد مرزبانی جمهوری اسلامی برای کنترل و برخورد با قاچاقچیان و نداشتن همکاری مناسب با سازمان حفظ نباتات کشور در مرزها گلایه کرد و گفت: مرزبانی در زمینه واردات غیرمجاز محصولات کشاورزی از جمله واردات میوه غیرمجاز با ما همکاری لازم را نمی کند. با ورود یک محموله غیرمجاز انواع آفات خطرناک به کشور وارد می شود و برخورد با آنها میلیاردها تومان هزینه بر دوش دولت می گذارد.
باغستانی افزود: به طور مثال با واردات محموله زیتون در دهه ۱۳۸۰ آفت مگس زیتون به کشور وارد شد و تاکنون با این آفت دست به گریبان هستیم و برای مبارزه با مگس زیتون ۴۰ میلیارد ریال(چهار میلیارد تومان) از ستاد بحران کشور بودجه گرفتیم.
وی با بیان این که در ۲ سال گذشته میزان خسارت مربوط به باغات زیتون معادل ۶۰۰میلیارد ریال(۶۰ میلیارد تومان) بوده است، افزود: سال گذشته به دلیل انجام پیش آگاهی های لازم میزان خسارات باغات زیتون به کمتر از یک درصد رسیده است.

 

ورود ۲۰ آفت قرنطینه ای در۲۰ سال اخیر
رییس سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید براین که براساس سیاست های وزارت جهاد کشاورزی واردات انواع میوه به غیر از آناناس،‏‏‏‏ ‏موز، انبه و نارگیل همچنان ممنوع است، تصریح کرد: ورود آفات ناشی از قاچاق میوه تأثیر قابل توجهی بر افزایش خسارات باغات و مزارع و در نهایت تولیدات داخلی دارد. در ۲۰ سال اخیر بین ۱۵ تا ۲۰ نوع آفت قرنطینه ای از جمله جاروک لیموترش، کرم ساقه خوار برنج به کشور وارد شده که برخی از این آفات تمامی تولیدات کشاورزان را از بین برده و خانمان سوز بوده است.

 

امحای ۱۴ هزار هکتار باغ لیموترش طی سال گذشته
وی با بیان این که دیگر امکان استفاده از لیموترش رقم مکزیکی با وجود آفت جاروک لیموترش در کشور وجود ندارد، اضافه کرد: سال گذشته به علت شیوع بیماری جاروک لیمو ترش در استان های هرمزگان‏ و جنوب کرمان ناچار به امحای ۱۴ هزار هکتار باغ شدیم که به تازگی این نوع آفات به باغات استان فارس نیز سرایت کرده است و مجبوریم رقم و خط این نوع محصول را تغییر دهیم.

 

لزوم عرضه سموم با نام تجاری از سال ۱۳۹۶
باغستانی درباره ثبت و سفارش سم گفت: برای کیفی سازی واردات و تولید سم در کشور‏‏ فرایند ثبت تجاری سموم الزامی شده است، به نحوی که در گذشته شرکت ها سم را با نام عمومی به ثبت می رساندند و امسال این مهم ساماندهی می شود.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۹ قلم سم پرخطر از لیست سموم مصرفی کشور حذف شد و تاکنون ۲۵۰ نوع برند سم درخواست ثبت تجاری داده اند که این مهم در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی درحال بررسی است.
وی افزود: از سال گذشته اقدام های ات لازم انجام شده است اما به طور قطع عرضه سموم با نام تجاری از سال ۱۳۹۶ الزامی می شود.

 

ساماندهی ۱۳۰۰ واحد باقیمانده فروشگاه غیرمجاز سم تا ۶ ماه آینده
باغستانی به شناسایی و ساماندهی فروشگاه های غیرمجاز سم در کشور اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر بین ۳ هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار فروشگاه غیرمجاز سم در کشور شناسایی شده که با پیگیری های وزیر جهادکشاورزی هر ۱۵ روز یکبار این موضوع با جدیت در دست ساماندهی است. از این میزان یک هزار و ۳۰۰ فروشگاه غیرمجاز سم به مدت ۶ ماه مهلت دارند تا برای ادامه فعالیت های خود نسبت به دریافت مجوزهای لازم اقدام کنند.

 

هنوز اعتباری بابت طرح سلامت به سازمان حفظ نباتات تعلق نگرفته است
رییس سازمان حفظ نباتات پیشگیری و توجه به سلامت از مرزعه تا سفره غذای مردم را از نکات حایز اهمیت برشمرد و گفت: به دلیل توجه نکردن به بخش سلامت در تولید محصولات کشاورزی تمامی این اعتبار به بحث درمان در وزارت بهداشت تخصیص می یابد که باید نگرش در این خصوص تغییر یابد.
باغستانی تاکید کرد، در واقع باید سلامت جامعه از مزرعه شروع و تا سفره مردم دنبال شود نه این که تمام این توجهات به درمان اختصاص یابد.
وی ادامه داد: براساس طرح پیشنهادی برای تولید سلامت محور صیفی جات، دراین باره فقط برای یک قلم گوجه فرنگی ۶۰ میلیارد ریال(۶ میلیارد تومان) از بودجه سلامت قرار بود با مساعدت وزارت بهداشت به این سازمان اختصاص یابد که تا کنون حتی ۶ ریال نیز به این بخش اختصاص نیافته است.
وی اضافه کرد: ما با بودجه اندک خودمان طرح را به صورت پایلوت آغاز کردیم و این در حالی است که اگر پیش از سفره به تولید محصولات غذایی توجه شود شاید آنقدر برای درمان هزینه نکنیم.

 

واردات گیاهان زینتی بونسای از چین و ۱۱ کشور همسایه ممنوع است
رییس سازمان حفظ نباتات وزارت کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت قرنطینه کردن انواع بذر گیاه و میوه اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته نوعی نهال گیاهان زینتی تحت عنوان بونسای وارد قرنطینه شد که در فاصله زمانی ۶ تا ۲ سال عملیات قرنطینه ای متوجه آفت آن شدیم تا حدی که گلخانه امحاء شد.
وی افزود: به همین منظور واردات گیاهان زینتی از جمله بونسای از چین و ۱۱ کشسور همسایه آن کماکان ممنوع است.
وی درباره قرنطینه محصولات صادراتی در سال گذشته گفت: ۵۰۰ هزار تن سبزی و صیفی،‏ ۱۴ هزارو ۷۳۹ تن پسته‏ ، ۱۴ هزارو ۲۴۷ تن کشمش ‏، پنج هزار و ۵۰۰ تن خشکبار و ۳ هزار و ۵۷۲ تن خرما به شکل قرنطینه ای صادر شده است.
باغستانی درباره واردات قرنطینه ای در سال گذشته گفت: ۲ میلیون تن گندم و مابقی مربوط به جو، کنجاله، پنبه ، موز، برنج، چوب و ذرت بیشترین محصولات وارداتی بودند که قرنطینه شده اند.
وی اظهار داشت: در گزارش سه ماهه قرنطینه ای داخلی کشور ۲۹۶ هزار هکتار برای آفات قرنطینه داخلی داشته ایم و در پنج ماه اول امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن وارد کردیم و پیاز گل زینتی رز و ۳۸ میلیون پیاز گل سنتی از قرنطینه وارد شد که بیشترین ان مربوط به پیاز گل گلایل وارد شد.

 

قرنطینه محصولات کشاورزی صادرات به روسیه مشکلی ندارد
وی درباره صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و مشکلات قرنطینه گفت: در مرز داغستان ۵۰۰ کامیون ایرانی برای تایید گواهی بهداشت متوقف شده بود، اما اکنون ارتباط خوبی با روسیه در این زمینه به ویژه در حوزه قرنطینه گیاهی برقرار کردیم به طوری که سازمان حفظ نباتات سامانه ای را طراحی کرده که گواهی بهداشت به صورت الکترونیکی و با ثبت یک شماره ارایه می شود. این سامانه از مهر ماه کار خود را آغاز خواهد کرد.
به گفته وی‏، امسال مدیریت و مبارزه با آفات در مجموع در سطح ۱۲.۱ میلیون هکتار بوده که از این میزان دو میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار در باغات، ، ۹ میلیون ۳۸۰ هزار هکتار زراعی و ۱۰۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ و ۶۰ هزار هکتار مبارزه با جوندگان‏، ۲ میلیون و ۸۰ هزار هکتار مبارزه با سن غلات‏ و ۶۶ هزار هکتار با زنگ زرد و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مبارزه با علف هرز است.
وی درباره مبارزه با آفت پسیل پسته گفت: ۴۸۰ هزار هکتار سطح مبارزه شیمیایی و ۳۰ هزار هکتار مبارزه غیرشیمیایی انجام شد که امسال سطح پیش آگاهی در ۳۵ هزار هکتار صورت گرفته است.
وی درباره نخلیات نیز گفت: ۱۱۹ هزار هکتار مبارزه شیمیایی و ۴۰ هزار هکتار مبارزه غیرشیمیایی در نخیلات صورت گرفته است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/HmJTue

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on ۱۰۱ تن محصولات کشاورزی قاچاق معدوم شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>