پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, بوشهر  »   شیوع بیماری شانکر باکتریایی در دشتی
22 مرداد 1395 , ساعت 14:45

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی خبر داد:

شیوع بیماری شانکر باکتریایی در دشتی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی گفت: بیماری شانکر باکتریایی که یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هاست در دشت پلنگ دشتی شیوع پیدا کرده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی گفت: بیماری شانکر باکتریایی که یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هاست در دشت پلنگ دشتی شیوع پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی، گزارش‌های مردمی حاکی از شایع شدن بیماری شانکر باکتریایی در برخی از تولیدات نشا و محصولات کشاورزی دشتی است.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، علائم در جوانه‌ها و اندام‌های گل به‌صورت خشکیدگی و قهوه‌ای شدن بافت به همراه مرگ جوانه‌ها و اندام‌های گل دیده می‌شود.

روی جوانه‌ها ترشح صمغ مشاهده و بافت شاخه و تنه در محل آلودگی تغییر رنگ می‌دهد و نسبت به بافت‌های سالم کمی گودتر است و چنانچه پوست محل شانکر را برداشته شود رگه‌های قهوه‌ای در بافت زیرپوست قابل‌ مشاهده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی ضمن تأیید این خبر اظهار داشت: بیماری شانکر باکتریایی یکی از بیماری‌های خطرناک است که با خسارت به برگ، ساقه و میوه می‌تواند عملکرد کمی و کیفی را به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد.

امرالله احمدی افزود: این بیماری تهدید جدی برای مرکبات شهرستان دشتی و استان بوشهر است که در تیرماه سال جاری این بیماری در بخش منطقه دشت پلنگ مشاهده و رؤیت شده است.

احمدی یادآور شد: پس از رؤیت شدن این بیماری بلافاصله مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دشتی و مدیریت حفظ نباتات سازمان از منطقه بازدید کردند و پس از بررسی‌ها، این بیماری به تأیید رسید.

وی افزود: روز گذشته نیز کارگاه آموزشی با حضور باغداران و کارشناسان در منطقه دشت پلنگ تشکیل و مرغداران با نحوه تشخیص و مقابله با این بیماری آشنا شدند.

احمدی خاطرنشان کرد: در مناطق سالم بهترین راه مدیریت این بیماری اعمال قرنطینه گیاهی بوده که راه انتقال آن نیز نهال و اندام‌های گیاهی آلوده است.

وی اضافه کرد: این بیماری که هم‌اکنون در دشت پلنگ دشتی وجود دارد با تندبادها و باران، ادوات هرس، سم‌پاشی، تراکتور، دست کارگر و وسایل بداشت، آفات برگ‌خوار از جمله مینوز و پروانه برگ‌خوار مرکبات به‌ سهولت انتشار و گسترش می‌یابد.

احمدی تصریح کرد: رعایت قرنطینه گیاهی، رعایت بهداشت باغ، حذف و امحاء درختان آلوده از بالای طوقه و سوزاندن بقایای هرس شده رعایت ملاحظات زراعی و باغی و در نهایت مبارزه شیمیایی می‌تواند کانون آلودگی را حذف کند.

وی تأکید کرد: باغداران منطقه باید با دقت و جدیت مورد فنی و توصیه‌های کارشناسان را جدی بگیرند تا شاهد خسارت غیرقابل‌جبران به باغات منطقه دشت پلنگ و طسوج که در حال تبدیل‌شده به قطب تولید لیموترش استان بوشهر است، نباشیم.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/7MJNK7

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

نشریه جدید بیماری‌های مهم قرنطینه‌ای مرکبـات به همت اعضای هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری انتشار یافت. به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، این نشریه ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بیماری خطرناک شانکر باکتریایی در دو باغ مرکبات از مناطق شهرستان دشتی مشاهده شد که تحت کنترل است. خسروعمرانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هم ...
No Thoughts on شیوع بیماری شانکر باکتریایی در دشتی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>