پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   انار و زیتون هم به جمع میوه‌های قاچاق اضافه شدند
22 مرداد 1395 , ساعت 11:08

انار و زیتون هم به جمع میوه‌های قاچاق اضافه شدند

از واردات غیر رسمی و قاچاقی میوه‌های مختلف با قیمت نجومی به بازار که بگذریم واردات رسمی میوه های ممنوع که وزارت جهاد کشاورزی مجوزی برای آن صادرنکرده است، خود داستان غم انگیز جدیدی است که باید بررسی شود که سازمان‌ها و دستگاه متولی مانند گمرک چگونه و با کدام مجوز اجازه عبور این میوه‌ها ممنوع را از طریق مبادی رسمی را داده‌اند؟!

وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده است که برای وارادت چهار قلم میوه نارگیل، آناناس، موز و انبه   مجوز صادر کرده و هیچ میوه دیگری به جز این  چهار قلم اجازه واردات ندارند در حالی که طی  سال گذشته به غیر از قاچاق و وارادت غیر قانونی میوه‌های مختلف  که خود داستان بلند غم انگیزی است باید به واردات رسمی میوه های ممنوع و بدون مجوز از طریق گمرکات کشور اشاره کرد، چرا که نه تنها در سال گذشته ۷۱۷ هزار و ۵۰۰ تن انواع میوه به ارزش ۵۶۷ میلیون و  ۷۰۰ هزار دلار به کشور وارد شده که بخشی از  آنها میوه ها مجاز واردات از جمله نارگیل،   آناناس، موز و انبه بوده‌اند و برخی دیگر نیز میوه های ممنوع وارداتی مانند پاپایا، مگنوتین، گلابی هندی و غیره بوده است که به صورت رسمی به کشور وارد شده است و مشخص نیست که مجوزش را از کدام دستگاه متولی دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که امسال داستان واردات رسمی میوهای ممنوعه و بدون مجوز بلندتر و بار آن سنگین‌تر شده است، چرا که به غیر از میوه‌هایی که در سال گذشته به کشور وار د شده بود در سه ماه نخست سال جاری ۱۸ هزار و ۴۸۰ کیلو گرم  انار به ارزش  ۱۰هزار و ۵۳ دلار به کشور وارد شده است که به همراه واردات ۱۵ تنی زیتون به ارزش ۳۰ هزار  دلار می تواند شروع خطرناکی در واردات رسمی میوه های ممنوعه باشد.

همچنین اگر برای بهار امسال این وضعیت را شروع و آغازی تلقی کنیم باید در پایان امسال فاتحه تولید میوه را بخوانیم، چرا که در ایران و زیتون به اندازه کافی تولید می‌شود و هیچ نیازی به وارادت این میوه ها نداریم وزارت جهاد کشاورزی نیز بارها تاکید کرده است تنها میوه‌ها گرمسیری مثل نارگیل، آناناس، موز و انبه برای وارادت مجوز دارند اما مشخص نیست، چرا باید انار و زیتون که تولیدشان در کشور وجود دارد به جمع محصولات وارداتی کشاوزی اضافه شود.

البته محمد علی باغستانی میبدی – رییس سازمان حفظ نباتات – در این‌باره به ایسنا گفت: هیچ مجوزی برای واردات انار صادر نشده و وزارت جهاد کشاوزی تنها برای واردت چهار قلم میوه گرمسیری نارگیل، آناناس، موز و انبه مجوز صادر کرده است و این یعنی  سازمان حفظ نباتات هیچ نظارتی بر واردات انار نداشته است و تایید نمی‌کند.

وی افزود: نامه نگاری‌ها و مکاتبات لازم  در این زمینه با دستگاهای متولی صورت گرفته و منتظر دریافت پاسخ پیگری‌های صورت گرفته در این زمینه هستیم.

این در حالی است که گمرکات کشور هیچگاه نسبت به این مسئله و اعتراضات  وزارت جهاد کشاورزی در زمینه واکنش مناسبی نشان نداده و این مساله را با جدیت پیگری نکرده و این در حالی است که  واردات رسمی یا قاچاقی میوه که بدون نظارت وزارت جهاد کشاورزی به ویژه سازمان حفظ نباتات به عنوان  متوالی اصلی تضمین سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی است هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد، چرا که در هر دو حال تحلیل خطری روی آفات و بیماری آن محصو ل کشاورزی صورت نگرفته و هر خطری  سلامت مردم  و کشاورزی ایران را  تهدید می‌کند؛ بنابر این از دستگاهای متولی مانند گمرکات کشور انتظار می رود با حساسیست و جدیت بیشتر ی نسبت به این مسئله و نسبت به منافع ملی ایران توجه کنند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/E7NJxW

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

مدیر جهاد کشاورزی ساری گفت: سه ماه نخست امسال 47 فروشگاه عرضه سموم نباتی پایش و دو واحد متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی شدند. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ...
سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: با قاچاق محصولات کشاورزی به کشور باید جدی تر برخورد شود. محمد علی طهماسبی با بیان اینکه قاچاق آفتی است که ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۹۰ درصد واحدهای کودی و سموم همدان ساماندهی شدند گفت: ۱۷ مورد پرونده قاچاق به جهاد کشاورزی ارجاع داده شده است. شهرام پرورش ظهر امروز ...
گردو یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین محصولات خشکباری و روغنی در جهان محسوب می‌شود، به طوری که 1.2 میلیون هکتار سطح زیر کشت گردو در جهان بوده و سالانه 3 میلیون و 400 هزار ...
No Thoughts on انار و زیتون هم به جمع میوه‌های قاچاق اضافه شدند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>