پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, جهان  »   برنامه چین برای تجاری سازی محصولات تراریخته
22 مرداد 1395 , ساعت 12:17

برنامه چین برای تجاری سازی محصولات تراریخته

چین به عنوان بزرگترین واردکننده و مصرف کننده سویا در جهان قصد دارد تا فشار بیشتری در جهت تجاری سازی سویاهای اصلاح شده ژنتیکی در طول پنج سال آینده با هدف بالا بردن بهره وری بخش کشاورزی و افزایش تولید محصول اعمال کند.

چین که میلیاردها دلار صرف تحقیق محصولات GMO کرده است، در حال حاضر فن آوری پنبه تراریخته را پذیرفته است اما هنوز اجازه کشت هر گونه محصولات غذایی حاصل بیوتکنولوژی را به علت نگرانی های  موجود از خطرات سلامتی آنها نداده است.

در آخرین برنامه پنج ساله چین برای علم و فن آوری در آستانه سال ۲۰۲۰، این کشور برای اولین بار توسعه محصولات تراریخته از جمله سویا و ذرت را در نظر گرفته است. سویا در چین در محصولات غذایی مانند توفو و سس سویا و خوراک دام مورد استفاده است و ذرت به عنوان خوراک دام و در  محصولات صنعتی چون نشاسته و شیرین کننده ها استفاده می شود.

در برنامه این کشور که روز دوشنبه این هفته در وب سایت دولت این کشور منتشر شده است “تجاری سازی پنبه و ذرت مقاوم به آفات و سویای مقاوم به علف کش” به صراحت عنوان شده است.

طبق پیش بینی ها این کشور در سال زراعی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ نزدیک به ۱۲/۵ میلیون تن سویا تولید خواهد کرد و نزدیک به ۸۶ میلیون تن نیاز به واردات سویا خواهد داشت. در حال حاضر این کشور اجازه واردات سویای تراریخته برای مصرف دام را داده است.

کشاورزان این کشور به روی آوردن به کشت سویا یا به تناوب کشت سویا و ذرت تشویق می شوند و برای این کار به سویاهای مقاوم شده به علف کش نیاز خواهند داشت تا بتوانند علف های هرز مزارع سویا را کنترل کنند و کنترل دستی علفهای هرز بسیار دشوار خواهد بود.

سویاهای مقاوم شده به علف کش در حال حاضر توسط اغلب کشاورزان در ایالات متحده آمریکا کشت می شوند.

با این حال کشت سویاهای تراریخته با مقاومت شدید از طرف مصرف کنندگان و صنایع محلی که سویاهای غیرتراریخته تولید می کنند مواجه خواهد شد و سویاهای محلی بیشتر مطبوع و مورد اطمینان مصرف کنندگان هستند.

دولت چین اعلام کرده است که قبل از حرکت به سمت محصولات غذایی تراریخته چون سویا، ارقام تراریخته محصولات صنعتی چون ذرت را در اولویت قرار خواهد داد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/jxGn5j

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on برنامه چین برای تجاری سازی محصولات تراریخته

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>