پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   آفت شب پره شمشاد به جان جنگل های آستارا افتاد
25 مرداد 1395 , ساعت 4:36

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا:

آفت شب پره شمشاد به جان جنگل های آستارا افتاد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا از شیوع آفت شب پره شمشاد در سطح 50 هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان خبر داد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا از شیوع آفت شب پره شمشاد در سطح ۵۰ هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان خبر داد.

سرخوش کرم زاده با اعلام این خبر گفت: این آفت فعالیت شدید برگ خواری دارد و تراکم آفت به حدی است که هیچ پایه ای از شمشاد اعم از نهال و درختچه و درختان از گزند آن مصون نمی ماند و توده شمشاد با ظاهری خشک و سوخته به نظر می رسد.

وی با اشاره به اینکه سم پاشی علیه این آفت در جنگل های آستارا با مشارکت نیروهای منابع طبیعی آستارا و تالش آغاز شده است ، افزود: تاکنون بیش از ۳۰ هکتار از اراضی جنگلی که درخشان شمشاد در آن مناطق وجود دارد علیه این آفت سم پاشی شده است.

وی افزود: با توجه به شدت فعالیت و گسترش این آفت، سم پاشی درختان شمشاد اراضی جنگلی آستارا طی چندین مرحله بایستی استمرار داشته باشد.
وی اظهار کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده جمعیتی زیاد از آفت مذکور در حال تغذیه در مرحله کرمینه ای (لاروی) است.
کرم زاده گفت: با توجه به پایش انجام شده در مناطق مختلف توده های شمشاد، از مردم می خواهیم در صورت مشاهده این آفت یا علائم خسارت آن، موضوع را هر چه سریع تر به اداره منابع طبیعی شهرستان آستارا اطلاع دهند.

عامل این آفت، گونه ای پروانه با نام علمی Cydalima perspectalis است که به طور طبیعی در شرق آسیا زندگی می کند و نخستین بار در سال ۱۳۸۵ در آلمان و سپس در چند کشور اروپایی طغیان کرد و از نیمه دوم خرداد امسال در بخشی از اراضی جنگلی گیلان و مازندران دیده شد که خسارت زیادی به درختان شمشاد وارد کرده است.

با توجه به این که دشمن طبیعی این آفت در منطقه وجود ندارد همین امر کار مبارزه و کنترل (واپایش) آن را مشکل و پرهزینه می کند.
شمشاد هیرکانی با نام علمی بوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

مناطق جنگلی آستارا ۳۲ هزار هکتار است که در این میان بیش از ۱۵۰ هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان را درختان شمشاد تشکیل می دهد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/kJlLUq

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید براینکه شرایط قرنطینه ای ایران فقط برای واردات چوب فنی و استاندارد است، گفت: افزایش واردات چوب، مخاطرات ورود آفات جدید به ...
طرح محلول پاشی هوایی در ذخیره گاه شمشاد بندرگز برای مبارزه با آفت شب‌پره انجام شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های ...
رئیس انجمن جنگلبانی کشور، بیماری شمشاد جنگل‌های شمال را مشکوک دانست و گفت: وقتی در مدت ۵ سال دو مشکل بزرگ بیماری و پس از آن آفت که نوعی پروانه است فقط برای ...
No Thoughts on آفت شب پره شمشاد به جان جنگل های آستارا افتاد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>