پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   بالا رفتن جمعیت آفت عسلک در مزارع پنبه و سویا گلستان
28 مرداد 1395 , ساعت 8:31

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان اعلام کرد:

بالا رفتن جمعیت آفت عسلک در مزارع پنبه و سویا گلستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان اعلام کرد: با توجه به بالا رفتن جمعیت آفت عسلک پنبه در مزارع پنبه و سویا، مبارزه شیمیایی با آن الزامی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان اعلام کرد: با توجه به بالا رفتن جمعیت آفت عسلک پنبه در مزارع پنبه و سویا، مبارزه شیمیایی با آن الزامی است.

اسماعیل متکی افزود: طی روزهای اخیر پوره عسلک در پشت برگها مشاهده شده است.

این آفت از خانواده جوربالان است. از میزبان های این آفت می‌توان به پنبه، جالیز و سویا اشاره کرد. حشره بالغ با بالهای سفید در پشت برگ مستقر شده و از راه تغذیه و مکیدن شیره گیاهی سبب ضعیف شدن بوته ها می شود. این آفت نه تنها از راه تغذیه و مکیدن شیره نباتی سبب ضعف بوته ها می‌شود بلکه با ترشحات خود چسبندگی الیاف را باعث می‌شود.

وی اظهار کرد: چسبندگی الیاف از مهمترین و خطرناکترین خسارت آفت محسوب می‌شود، زیرا کیفیت محصول و در نتیجه ارزش صادراتی آنرا به میزان قابل توجهی نقصان ایجاد می‌کند. حشرات کامل و نوزادهای آن خرطوم خود را در بافتهای پشت برگ، فروبرده و شیره گیاه را می مکند، در نتیجه مقدار آب بافتهای گیاه و مواد ازته آن کم می شود. در صورتی که حمله آفت شدید باشد جوانه ها و اعضاء میوه دهنده نبات، ضعیف و بتدریج زرد شده و می‌خشکند و در سطح برگهای آفت زده لکه های ارغوانی ظاهر می شود.

متکی تاکید کرد: جهت مبارزه شیمیایی با این آفت در ابتدا از سموم آدمیرال(پیری پروکسی فن) به میزان ۷۵۰ سی سی در هکتار استفاده شود. در صورت نیاز در نوبت های بعدی از ترکیبات سیستمیک موجود در بازار نظیر دیمتوات یا متاسیستوکس به میزان یک لیتر در هکتار استفاده شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Co3Det

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مديريت و كنترل آفت پسيل گلابی تاکید کرد. به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، فرید بیگی با بیان ...
مدیر جهاد کشاورزی جهرم گفت: عملیات سمپاشی و مبارزه با آفت زنجره (شیره) درخت خرما در سطح ۵۰۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان آغاز شد. محمدرضا شهابی مدیر جهاد کشاورزی ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در پی مبارزه با آفات مزارع کلزا مبارزه با شته مومی در سطح دو هزار و 334 هکتار از مزارع یاد شده در این ...
No Thoughts on بالا رفتن جمعیت آفت عسلک در مزارع پنبه و سویا گلستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>