پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, استان ها, کرمان  »   طرح کنترل عارضه خشکیدگی خوشه خرما در فهرج با موفقیت اجرا شد
26 مرداد 1395 , ساعت 16:12

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان:

طرح کنترل عارضه خشکیدگی خوشه خرما در فهرج با موفقیت اجرا شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: طرح تحقیقی - ترویجی کنترل عارضه خشکیدگی خوشه خرما در شهرستان فهرج با موفقیت اجرا شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: طرح تحقیقی – ترویجی کنترل عارضه خشکیدگی خوشه خرما در شهرستان فهرج با موفقیت اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان عباس سعیدی در بازدید از طرح تحقیقی – ترویجی کنترل عارضه خشکیدگی خوشه خرما در شهرستان فهرج افزود: هر سال در ماه های تیر و مرداد به دلیل افزایش بیش از حد دمای هوا و وزش بادهای گرم در مناطق خرما خیز استان کرمان مانند شهرستان های فهرج، نرماشیر و ریگان خسارت خشکیدگی خوشه خرما پدیدار می شود.
وی ادامه داد: گاهی به دلیل افزایش دما حدود ۵۰ درصد محصول خرمای مناطق شرقی استان کرمان از بین می رود.
وی گفت: ۱۰ تا ۷۰ درصد و در میانگین بیش از ۳۰ درصد خسارت ناشی از خشکیدگی خرما طی سال جاری در استان کرمان وجود دارد.
سعیدی با بیان اینکه سال گذشته طرح تحقیقی – ترویجی کنترل عارضه خشکیدگی خوشه خرما در شهرستان فهرج اجرا و اطلاعات برداشت شد افزود: این طرح در سال جاری نیز تکرار و خوشبختانه در سال ۹۴ و ۹۵ در مقایسه با سال های قبل نتایج خوبی گرفتیم.
وی اظهار کرد: توصیه می شود کشاورزان از نتایج تحقیقات انجام شده در شهرستان فهرج در زمینه جلوگیری از بروز عارضه خشکیدگی خوشه خرما استفاده کرده تا جلوی خسارت به محصولات خود را بگیرند.
سعیدی به کشاورزان توصیه کرد: با استفاده از کودهای پتاسه و فسفاته و ریزمغذی ها نخل های خود را تغذیه کنند و با پوشش پارچه ای (متقالی) روی خوشه ها را بپوشانند تا از بروز عارضه خشکیدگی خوشه خرما در باغ های خود جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: ۶ تا ۸ خوشه خرما در هر درخت نخل نگهداری می شود.
سعیدی همچنین کشاورزان را نسبت به بیمه کردن باغ های خود توصیه کرد و افزود: چنانچه خسارت مختصری هم در باغ ها به وجود آید بیمه این خسارت را جبران نموده و با راهکارهای ارائه شده به بیمه، کل خسارت جبران می شود.
طرح تحقیقی – ترویجی کنترل عارضه خشکیدگی خوشه خرما حدود ۲ سال در شهرستان فهرج در حال اجراست.
مرکز شهرستان فهرج در ۲۶۰ کیلومتری شرق کرمان است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/KnhQZj

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

استان کرمان رتبه نخست سطح زیر کشت خرما در کشور را به خود اختصاص داده است و دومین تولید کننده خرما از نظر حجم محصول محسوب می شود در واقع این محصول بعد از پسته ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: حدود ۳۰ هزار تن از محصول خرمای شهرستان‌های ریگان، فهرج و نرماشیر و بم، دچار خسارتی به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان شده است. عباس سعیدی در نشست بررسی ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گسترش عارضه خشکیدگی را زنگ خطری برای نخلستان‌های استان دانست و گفت: این عارضه واقعا در میان نخلستان‌ها گسترده شده است و سالانه بخش عمده‌ای از سطح سبز نخیلات را ...
No Thoughts on طرح کنترل عارضه خشکیدگی خوشه خرما در فهرج با موفقیت اجرا شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>