پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   کودهای بیولوژیک در ۲۵ درصد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی استفاده می‌شود
25 مرداد 1395 , ساعت 9:29

مدیرکل دفتر ترویج وزارت جهاد کشاورزی در اراک:

کودهای بیولوژیک در ۲۵ درصد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی استفاده می‌شود

مدیرکل دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه ششم توسعه بیش از ۲۵ درصد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی به سمت استفاده از کودهای بیولوژیک پیش می‌رود.

مدیرکل دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه ششم توسعه بیش از ۲۵ درصد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی به سمت استفاده از کودهای بیولوژیک پیش می‌رود.

بهمن امیری لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک با اشاره به اینکه باید استفاده از نهاده‌های شیمیایی را کاهش دهیم و به سمت منابع زیستی و عالی حرکت کنیم اظهار داشت: منابع تولید در حال تخریب، کاهش و استهلاک است بنابراین با توجه به اینکه خاک عنصری زنده و پویاست باید به خاک به عنوان بستر زنده‌ نگاه کنیم نه تنها بستری که محل نگهداری گیاه است.

وی افزود: برای نگهداری خاک با استفاده از مواد عالی و زیستی و کاهش کودهای شیمیایی و از سویی به‌کارگیری شیوه‌های درست استفاده از منابع آبی به اصلاح خاک و همچنین کاهش میزان مصرف آب می‌پردازیم.

مدیرکل دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: استفاده از کودهای شیمیایی در بلندمدت سبب می‌شود که تنش‌های زیستی برای خاک به وجود آید و خاک نتواند در برابر خشکی و سردی هوا مقاومت کند.

امیری‌لاریجانی بر ضرورت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تاکید کرد و بیان داشت: در سیاست کلان جهاد کشاورزی و باتوجه به اینکه منابع آبی در حال کم شدن است باید سعی کنیم با استفاده از انجام طرح‌های جدید مانند آبیاری قطره‌ای در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

مدیرکل دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به استفاده از پساب‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده از پساب‌ها یکی از کارهای جدید در کشاورزی است و برای این امر طرحی به مراکز تحقیقاتی سفارش شده تا با استفاده از سیستم‌های گیاه پالایی و استفاده از برخی از گیاهان در خروجی زهکش‌ها آلودگی‌ها کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: در حوزه ترویج جهاد کشاورزی به منظور آگاه‌سازی کشاورزان در مورد مضرات استفاده از کودهای شیمیایی است برای سلامت خود و خانواده آموزش داده می‌شود.

امیری لاریجانی بیان کرد: باید بهره‌وری و تولید افزایش یابد و در کنار افزایش تولید و بهره‌وری، پایداری کشت را در دستور کار قرار دهیم و پا‌یداری کشت به این معناست که با استفاده از نهاده کمتر و حجم آب کمترمقدار بیشتری محصول برداشت شده و این یعنی بهره‌وری بالا را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در پایداری کشت استفاده از تناوب‌های زیستی و الگویی مناسب سبب می‌شود تا در ۵۰ سال آینده هم کشت مناسبی داشته باشیم هم تولید پایدارتری انجام شود که در این راستا و درحوزه ترویج از طریق نشریه، بروشور، پوستر و برگزاری کلاس ترویجی و هماهنگی مدیران ترویج استانی پروژه‌هایی در حال اجراست.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/eqRYMv

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

دستاورد تحقیقات ۱۵ ساله محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه تولید دانش فنی و فرمولاسیون پروبیوتیک جدید گیاهی (بیوکنترل/ بیوفرتیلایزر) مبتنی بر سویه‌های بومی قارچ تریکودرما که به یک شرکت خصوصی منتقل ...
هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران (AGRICULTECH 2022) از ۲۸ دی ‌ماه الی ۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به مدت ۴ روز از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۲۰:۰۰ در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو در تهران برگزار ...
توجه: دیدگاههای مطرح شده در این گفتگو الزاما دیدگاههای "گیاه پزشکی ایران" نیست و صرفا جهت اطلاع رسانی منتشر می شود . کرمی، رئیس موسسه بنیاد ملی ...
توجه: دیدگاههای مطرح شده در این گفتگو الزاما دیدگاههای "گیاه پزشکی ایران" نیست و صرفا جهت اطلاع رسانی منتشر می شود . رئیس موسسه بنیاد ملی سبک ...
No Thoughts on کودهای بیولوژیک در ۲۵ درصد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی استفاده می‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>