پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, جهان  »   هجوم مگس های سفید مقاوم به حشره کش به محصولات در فلوریدای آمریکا
30 مرداد 1395 , ساعت 9:54

هجوم مگس های سفید مقاوم به حشره کش به محصولات در فلوریدای آمریکا

مگس سفید مهاجمی که مقاوم به حشره کش هاست و ناقل ویروس های مخرب گیاهی اخیرا برای اولین بار در محیط های بیرونی در ایالات متحده ظاهر شده و نگرانی های جدی کشاورزان، باغداران و مقامات مسئول را برانگیخته است.

 

مگس سفید مهاجمی که مقاوم به حشره کش هاست و ناقل ویروس های مخرب گیاهی اخیرا برای اولین بار در محیط های بیرونی در ایالات متحده ظاهر شده و نگرانی های جدی کشاورزان، باغداران و مقامات مسئول را برانگیخته است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir)، بیوتیپ Q از مگس سفید  Bemisia tabaci اولین بار در ماه آوریل در باغها و فضاهای سبز ناحیه Palm Beach County ایالت فلوریدا، جایی که گیاهان زینتی فضای سبز به طور مرتب با حشره کش ها سمپاشی می شدند، ظاهر شد.

از سال ۲۰۰۵ این مگس سفید در بیشتر ایالت های آمریکا حضور داشته است اما تنها در گلخانه ها و نه در فضاهای بیرون از گلخانه. با ظهور این آفت در فضاهای بیرون از گلخانه خطری جدی انواع محصولات اعم از گوجه فرنگی، حبوبات، پنبه و محصولات جالیزی را تهدید می کند چرا که کنترل آفت در فضاهای بیرون از گلخانه به مراتب دشوارتر خواهد بود و آفت هرگز به طور کامل از بین نخواهند رفت.

از زمان اولین مشاهده در فلویدا در  ماه آوریل، آفت در بیش از ۴۰ نقطه از این ایالت اعم از مکان های مسکونی، نهالستان ها، بازارهای گل وگیاه و … و بر روی انواع محصولات یافت شده است.

مگس های سفید بر روی بیش از ۶۰۰ گونه گیاهی زندگی و تغذیه می کنند و ناقل بیش از ۱۰۰ ویروس گیاهی هستند به طوریکه موجب کاهش رشد و کیفیت محصولات و حتی غیرخوراکی شدن آنها می شوند. این آفت می تواند صنعت کشاورزی ۱۲۰ میلیارد دلاری فلوریدا را که بیش از ۲ میلیون شغل ایجاد کرده است را به خطر بیاندازد.

با اینکه هنوز خسارت عمده ای از آفت در ایالت فلوریدا گزارش نشده اما مقام های مسئول به شدت مشغول انجام بازرسی ها و اعمال مقررات قرنطینه و یافتن راههای کنترل و آموزش کشاورزان هستند.

در ایالت فلوریدا ترتیبی اتخاذ شده است تا کشاورزان با ارسال نمونه مگس سفید مزارع خود به آزمایشگاه و با انجام آزمایشات DNA در این آزمایشگاه به صورت رایگان، آفت محصول خود را شناسایی کنند.

علاوه بر دامنه میزبانی گسترده، نگرانی عمده از بیوتیپ Q به مقاوم بودن آن به حشره کش ها مربوط است.  مقامات مسئول به دنبال معرفی حشره کش های جدید موثر بر علیه آفت هستند. با اینکه حشره کش های جدید نئونیکوتینوئید نسبت به دیگر حشره کش ها تاثیر بهتری در کنترل آفت دارند اما این حشره کش ها برای زنبور عسل و حشرات مفید و گرده افشان مضر و آسیب زا هستند.

در فاصله سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ هجوم مگس های سفید از بیوتیپ Q در جنوب آمریکا موجب از بین رفتن انواع محصولات و وارد شدن میلیاردها دلار خسارت شد و این آفت یکی از عوامل تشدید کننده قحطی ها در آفریقا محسوب می شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/lZEiHp

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی "مـدیریت تلفیقی آفات سبزی و جالیز در گلخانه" توســـط دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات با همکاری محققین موسـسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. در سالهای اخیر، ...
طرح مبارزه بیولوژیک کنترل آفات در گلخانه‌های استان آغاز شده است. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان در بازدید از گلخانه‌های بیولوژیک این شهرستان فلاورجان با اشاره به اینکه ...
از سال ۹۳ تهران مهمان ناخوانده‌ای داشت که هر روز شهروندان را به مرز کلافگی می‌رساند. جمعیت سفید بالک در سطح شهر تهران طغیان پیدا کرده بود و از مهمترین دلایل آن میتوان ...
تهران این روزهای میزبان مهمانان زیبا و کوچکی است که سال‌ها از آنها خبری نبود. از اواخر هفته گذشته سطح شهر تهران پر از پروانه شد، پروانه‌هایی که به خاطر تغییر دوره‌های بارشی ...
No Thoughts on هجوم مگس های سفید مقاوم به حشره کش به محصولات در فلوریدای آمریکا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>