پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, سیستان و بلوچستان  »   برداشت خرمای ارگانیک از مرز روتک بخش مرکزی خاش آغاز شد
30 مرداد 1395 , ساعت 9:28

برداشت خرمای ارگانیک از مرز روتک بخش مرکزی خاش آغاز شد

برداشت محصول خرمای با کیفیت و ارگانیک از سطح سه هزار و 200 هکتار نخیلات بارور منطقه مرزی روتک بخش مرکزی شهرستان خاش سیستان و بلوچستان آغاز شد.

برداشت محصول خرمای با کیفیت و ارگانیک از سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار نخیلات بارور منطقه مرزی روتک بخش مرکزی شهرستان خاش سیستان و بلوچستان آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت: حدود هفت هزار هکتار نخیلات در روتک خاش وجود دارد که پیش بینی می شود تا اواسط شهریور پایان فصل برداشت خرما از نخلستانهای بارور این منطقه افزون بر ۱۰ هزار تن محصول خرما برداشت و به بازار مصرف عرضه شود.
امان الله طوقی افزود: بیش از ۶ هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این نخلستانها مشغول بکار هستند.
وی بیان کرد: خرمای تولیدی روتک از نوع ربی است و در نخلستانهای این منطقه از هیچ کود و سمی استفاده نمی شود.
طوقی ادامه داد: خرمای روتک به عنوان محصول ارگانیک مورد تائید شرکت سرس آلمان قرار گرفته و در داخل و خارج ایران بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس و پاکستان و افغانستان طرفداران زیادی دارد.
وی گفت: با توجه به بازار پسندی این محصول صادرات افزون بر ۲۲ تن آن از سال گذشته از طریق مرز آذربایجان شرقی به مقصد ترکیه آغاز شده است.
وی اظهار داشت: بخاطر هوای گرم و خشک این منطقه خرمای تولیدی از کیفیت بسیار مناسب نگهداری و بسته بندی برخوردار است.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی خاش گواهینامه محصولات ارگانیک کشور در سال گذشته به نام خرمای با کیفیت منطقه مرزی روتک بخش مرکزی این شهرستان به ثبت رسید.
محصول خرمای روتک خاش به عنوان دومین محصول این منطقه بعد از انگور یاقوتی دشتی گواهینامه ارگانیک را دریافت کرده است.
قبل از این نیز دلالان این محصول را با قیمتی بسیار پایین از نخلکاران پر تلاش و سخت کوش منطقه خریداری کرده و در پاکستان می فروختند.
نبود برند و برچسب محصولات تولیدی در کنار فعالیت نداشتن صنایع بسته بندی و فرآوری از دغدغه ها و مشکلات عمده در مسیر معرفی نشدن ظرفیتهای بخش کشاورزی خاش است.
به گزارش ایرنا دولت از سال قبل تلاش کرد از طریق شرکتهای تعاونی علاوه بر معرفی و برندسازی محصولات کشاورزی نسبت به رونق تجارت، صادرات و بهبود شاخصهای اقتصادی، رونق اشتغال و مقابله با معضل بیکاری و بالابردن شاخصهای معیشتی مردم بویژه در نقاط مرزی اقدام کند.
از مجموع ۱۵ هزار هکتار اراضی بکر منطقه مرزی روتک خاش افزون بر هفت هزار و ۵۰۰ هکنار زیر کشت محصولات باغی و زراعی قرار دارد.
خاش ۱۲۴ کیلومتر مرز مشترک با پاکستان دارد و در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/6fNuL8

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on برداشت خرمای ارگانیک از مرز روتک بخش مرکزی خاش آغاز شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>