پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   تحمیل هزینه میلیاردی سم حاصل کار یک مشت قاچاقچی میوه است
31 مرداد 1395 , ساعت 17:36

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی

تحمیل هزینه میلیاردی سم حاصل کار یک مشت قاچاقچی میوه است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: قاچاق میوه و گیاهان زینتی به کشور نه تنها دولت را از حقوق گمرکی خود محروم می‌کند، بلکه آفات و بیماری‌هایی که از این طریق به کشور وارد می‌شود، باعث شده تا بسیاری از باغات ما از بین رفته و سالانه هزینه زیادی برای مبارزه با آفات صرف شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: قاچاق میوه و گیاهان زینتی به کشور نه تنها دولت را از حقوق گمرکی خود محروم می‌کند، بلکه آفات و بیماری‌هایی که از این طریق به کشور وارد می‌شود، باعث شده تا بسیاری از باغات ما از بین رفته و سالانه هزینه زیادی برای مبارزه با آفات صرف شود.

محمدعلی طهماسبی بعدازظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار داشت: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار باغ در عرصه کوه‌ها و دره‌ها داریم که سالانه ۱۸ میلیون تن محصول از آن تولید می‌شود و در کنار آن ۱۰ هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در کشور انجام می‌شود که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول از آن به دست می‌آید.

وی با اشاره به توسعه کشت گلخانه‌ای در سال ۹۵ خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۱۳ هکتار در کشور ایجاد شده که برای ۲۲۰ هکتار آن تسهیلات بانکی در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌ها به وزارت جهاد در راستای اقتصاد مقاومتی افزایش تولید داخل و کاهش مصرف آب صورت گرفته، افزود: توسعه گلخانه،‌تولید نهال و افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در همین راستا صورت گرفته است و مهم‌ترین علت ورود وزارت جهاد به افزایش کشت گلخانه‌ای صرفه‌جویی در مصرف آب است چرا که اگر برای تولید یک کیلو خیار یا گوجه فرنگی یا خیار به روش آبیاری سنتی ۴۰۰ لیتر آب مصرف شود، در محیط گلخانه‌ای و کنترل شده این رقم ۳۰ تا ۴۰ لیتر است.

وی یکی دیگر از مزایای دیگر کشت گلخانه‌ای را به دست آمدن محصولات یک دست برشمرد و افزود: محصولات گلخانه‌ای یک دست هستند، اما به ندرت در مزارع سنتی می‌توان محصولی که یک دست بوده و به درد صادرات بخورد، استحصال کرد.

به گفته طهماسبی بناست تا پایان افق ۱۴۰۴ مجموع کشت گلخانه‌ای از ۱۰ هزار هکتار به ۵۸ هزار هکتار برسد و به افراد تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک کشاورزی در راستای توسعه کشت گلخانه‌ای داده می‌شود.

معاون وزیر کشاورزی در امور باغبانی همچنین به توسعه کانون‌های تولید نهال در کشور اشاره کرد و افزود: دو حاکمیت موسسه ثبت نهال ۲۷۳ نهالستان مجوزدار ایجاد شده و تولید ۱۹ میلیون اصله نهال استاندارد در اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار دارد که سازمان حفظ نباتات نیز استاندارد آن را تأیید می‌کند و تا افق ۱۴۰۴ تولید ۳۰۰ میلیون اصله نهال در دستور کار قرار دارد.

وی در مورد توسعه کشت دیم در اراضی شیب‌دار کشور گفت: این کار یکی دیگر از کارهایی است که در امور باغبانی وزارت جهاد در دستور کار قرار گرفته و به گفته طهماسبی کارهای مطالعاتی در ۸۶۰ هزار هکتار از اراضی کشور انجام شده که بالای ۳۰۰ میلی متر بارندگی دارند و مناسب کشت دیم هستند و قرار است در طول برنامه‌های توسعه آینده تحت پوشش قرار گیرند.

به گفته معاون وزیر امور جهاد کشاورزی انگور، بادام، گونه‌های دارویی مانند گل محمدی و انواع آویشن قرار است در این گونه نهالستان‌ها تکثیر و توسط مردم کشت شود.

وی به مزایای توسعه کشت در اراضی شیب‌دار را پیشگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از روان شدن روان آب‌ها اعلام کرد، چرا که اکنون فرسایش خاک ۱۶ تن در هکتار است.

طهماسبی همچنین از اصلاح باغات قدیمی و فرسوده کشور خبر داد و افزود: ۹۰۰ هزار هکتار از باغات کشور فرسوده شده‌اند که به دنبال اصلاح آنها هستیم و بعضی از باغات از جمله گردو را از طریق پیوند سرشاخه کاری اصلاح می کنیم و در عین حال توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار هم در دستور کار است.

معاون وزیر کشاورزی در امور باغبانی این را هم گفت که امسال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت تسهیلات و از طریق بانک کشاورزی به گلخانه‌ها پرداخت شده است و در طرح‌های تجمیعی آبیاری قطره‌ای، باغات مشمول ۸۵ درصد تخفیف در طرح‌های توسعه شبکه آبیاری می‌شوند.

طهماسبی همچنین از صادرات ۱۳۰ هزار تنی محصول پسته به کشورهای اروپایی خبر داد و گفت:‌ از این میزان تنها ۶۰ تن پسته مرجوع شده است که در مقابل رقم صادرات چیزی نیست و به دلیل سخت گیری‌هایی که در پرورش پسته از جمله آفلاتوکسین انجام شده دیگر مانعی برای سخت‌گیری‌های اروپایی‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا تعرفه ۳۰۰ درصدی بر روی پسته ایرانی برای ورود به این کشور اعمال کرده، گفت:‌اما همچنان پسته ایرانی جایگاه خود را در بازارهای اروپایی دارد و اکنون ۳۹۰ هزار هکتار باغات پسته در کشور داریم که ۲۵۰ هزار تن محصول از آن تولید می‌شود.

وی گفت: قبلا ۶۰ تا ۷۰ هزار تن پسته به اتحادیه اروپا صادر می‌شد که اکنون به رقم ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تن در سال رسیده است و ۱.۵ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مضرات ورود میوه قاچاق به کشور هم اشاره‌ای کرد و اذعان داشت که ورود میوه قاچاق علاوه بر آنکه دولت را از حقوق ورودی خود محروم می‌کند ضربه بزرگی به تولید محصولات باغی کشور وارد می‌کند چرا که این میوه‌ها مراحل قرنطینه‌ای را طی نکرده و ممکن است آفاتی را به کشور وارد کنند که سال‌ها گریبان باغات ما را بگیرد، اتفاقی که برای باغات لیموترش، زیتون و پرتغال ما افتاد.

به گفته طهماسبی سوسک حنایی خرما از ورود میوه‌های قاچاق از مرز سراوان از شرق کشور، جاروک لیموترش از دبی و مگس زیتون سبب شد که چند میلیارد تومان هزینه برای خرید سم در کشور و مقابله با آفات ورودی صرف شود که این‌ها ماحصل عملکرد یک مشت قاچاقچی است.

وی از رسانه‌ها خواست تا همانطور که پس از فرمایشات مقام معظم رهبری طی یک سال اخیر در مورد قاچاق و محافظت در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده‌اند، همچنان این روند را تا به نتیجه رسیدن و کاهش پدیده قاچاق ادامه دهند.

معاون وزیر کشاورزی در امور باغبانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برای کاهش ضایعات میوه در باغات کشور وزارت جهاد چه تدبیری کرده‌اید، این گونه پاسخ داد که اگرچه برخی می‌گویند ۲۰ تا ۳۰ درصد ضایعات میوه در باغات کشور ضایعات میوه داریم، اما این رقم را قبول نداشته و می‌گوییم بسیار پایین‌تر از این‌هاست. به عنوان مثال دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن پرتغال در سال جاری تولید خواهیم داشت که از اکنون عزا گرفته‌ایم با آن چه کنیم چرا که این محصول ضایعاتی ندارد که در مورد پسته و خشکبار هم همین طور است.

وی در توضیح بیشتر گفت: ضایعات محصولات کشاورزی به دلیل کرایه بالای حمل با آنکه دیگر فله‌ای هم نمی‌شود بسیار پایین آمده ولی قبول داریم که ضایعات در بخش سبزیجات بالاست. به ویژه کشاورزانی که امکان تبدیل محصولات خود را ندارند.

معاون وزیر کشاورزی در امور باغبانی در بخش دیگری از سخنان خود از ورود گل و گیاهان زینتی از مرز عراق به صورت قاچاق به کشور خبر داد و گفت: چون این گیاهان کنترل نمی‌شود بیماری‌های زیادی را منتشر می‌کند که مشکلات زیادی را در پی داشته است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/1p0GaQ

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه گرمسیری گفت: بیماری جاروک لیمو ترش از بیماری ‌های مهم خطرناک است که تنها روش موثر در کنترل این بیماری استفاده از ارقام متحمل است. در ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس از کنترل و ریشه کنی بیماری قرنطینه‌ای جاروک لیموترش در استان خبر داد. جاوید عباسی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۸، تاکنون مورد ...
مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا پایان فصل برداشت در سالجاری تولید میوه لیمو ترش با افزایش ۱۲۸ هزارتنی نسبت به سال گذشته به ۶۷۰ هزار تن خواهد ...
با حضور محمد علی باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات کشور، احمد حمزه نماینده مردم پنج شهرستان جنوب کرمان، سید یعقوب موسوی رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و مسئولان محلی، اولین آمادگاه ملخ جنوب کشور ...
No Thoughts on تحمیل هزینه میلیاردی سم حاصل کار یک مشت قاچاقچی میوه است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>