پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, یزد  »   دانشگاه یزد در رشته بیوتکنولوژی کشاورزی دانشجو می‌پذیرد
31 مرداد 1395 , ساعت 16:59

دانشگاه یزد در رشته بیوتکنولوژی کشاورزی دانشجو می‌پذیرد

مدیر گروه مدیریت مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد گف: با موافقت شورای گسترش عالی، دانشگاه یزد در رشته بیوتکنولوژی کشاورزی در مقطع ارشد دانشجو می‌پذیرد.

مدیر گروه مدیریت مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد گف: با موافقت شورای گسترش عالی، دانشگاه یزد در رشته بیوتکنولوژی کشاورزی در مقطع ارشد دانشجو می‌پذیرد.

حمید سودایی‌زاده با اشاره به نقش راه‌اندازی رشته بیوتکنولوژی کشاورزی در توسعه استان گفت: هر چند استان یزد از لحاظ آب و هوایی در شرایط خاص (گرم و خشک ) قرار گرفته ولی تلاش کشاورزان یزد زبانزد خاص و عام بوده به نحوی که در حال حاضر به عنوان مثال این استان در تولید محصولات گلخانه‌ای یکی از استان‌های پیشرو کشور بوده، همچنین در تولید محصولاتی چون انار، پسته و بادام و برخی گیاهان دارویی و صنعتی مثل  انغوزه، وشا، روناس و  موارد مشابه سهم ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

مدیر گروه مدیریت مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد افزود: استفاده از روشهای بیوتکنولوژی نه‌تنها باعث افزایش بازده تولیدات کشاورزی می‌شود بلکه امیدواری‌های زیادی را نیز برای کاهش آلودگی‌های محیط زیست حاصل از مصرف کودهای شیمیایی و یا آفت‌کش‌ها برانگیخته است.

وی تصریح کرد: به دلیل مزایای به کارگیری ابزارهای بیوتکنولوژی برای تامین فراورده‌های غذایی، استفاده از بیوتکنولوژی در کشورهای مختلف رشد یافته و گسترش این رشته علمی در برنامه توسعه کشور ایران نیز مورد توجه است.

سودایی‌زاده هدف اصلی چنین برنامه‌هایی را، یافتن اطلاعات دقیقی برای بکارگیری تکنیکهای جدید در تهیه گیاهان مقاوم به آفات، بیماریها و تنش‌های محیطی، افزایش کیفیت محصولات زراعی، باغی و دامی، تولید ترکیبات گران‌قیمت و مورد نیاز در شرایط آزمایشگاهی، بهبود ژرم پلاسم گیاهی و دامی، افزایش مواد موثره گیاهان دارویی و صنعتی، تولید کودهای طبیعی برای افزایش راندمان تولیدات کشاورزی و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی عنوان کرد.

به گفته وی به کارگیری‌ بیوتکنولوژی‌ نوین‌ در کشاورزی‌ منجر به‌ تولید فرآورده‌های‌ با کیفیت‌ بهتر، کاهش‌ هزینه‌ تولید آن‌ و تولید فرآورده‌هایی‌ باارزش‌ افزوده‌ بیشتر می‌شود، به‌ همین‌ دلیل‌، امروزه‌ فعالیت‌های‌گسترده‌ای‌ در بخش‌ بیوتکنولوژی‌ برای‌ تبدیل‌ تحقیقات‌ پایه‌ای‌ به‌کاربردی‌ و توسعه‌ای‌ (تجاری‌) در حال‌ شکل‌گیری‌ است.

سودایی‌زاده خاطرنشان کرد: استفاده از فنون جدید بیوتکنولوژی در تولید یا فرآوری محصولات کشاورزی باعث افزایش تولید، صرفه‌جویی در مصرف آب و دلگرمی بیشتر افراد شاغل در بخش کشاورزی خواهد شد، از سوی دیگر با توجه به  بین رشته‌ای بودن بیوتکنولوژی کشاورزی و وجود رشته‌های زیست‌شناسی، شیمی و منابع طبیعی در دانشگاه یزد راه‌اندازی این رشته می‌تواند نقش بسیار موثری در توسعه استان داشته باشد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/XN8xQZ

خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط

به منظور فراهم آوردن امکان همکاری‌های علمی- پژوهشی در کشاورزی، تفاهم‌نامه همکاری‌های تحقیقاتی بین پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند توسط روسای پژوهشگاه و موسسه امضاء و مبادله ...
محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
No Thoughts on دانشگاه یزد در رشته بیوتکنولوژی کشاورزی دانشجو می‌پذیرد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>