پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   بذر تراریخته وارد نکرده‌ایم/ افتتاح باشگاه کشاورزان
31 مرداد 1395 , ساعت 13:28

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی:

بذر تراریخته وارد نکرده‌ایم/ افتتاح باشگاه کشاورزان

مدیرعامل شرکت خدمات حمایت کشاورزی گفت: ۵۰۰ هزار تن بذر برای سال زراعی جدید در حال فراوری است و از ۵ کشور دنیا بذر وارد کرده‌ایم که بذر تراریخته یا بیوتکنولوژی وارد نکرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایت کشاورزی گفت: ۵۰۰ هزار تن بذر برای سال زراعی جدید در حال فراوری است و از ۵ کشور دنیا بذر وارد کرده‌ایم که بذر تراریخته یا بیوتکنولوژی وارد نکرده‌ایم.

یزدان سیف در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت و ارائه گزارش عملکرد از سازمان متبوعش برگزار کرده بود به این نکته اشاره کرد که زنجیره تولید در بخش کشاورزی در کشور ما می‌تواند منجر به کاهش هزینه و قیمت تمام شده محصول شود چرا که گرفتن مجوزها از مجوزهای کسب و کار گرفته تا عدم هماهنگی بین زنجیره‌های مختلف همواره یکی از دغدغه کشاورزان بوده است.

وی از افتتاح باشگاه کشاورزان با خط ارتباطی ۱۵۵۹ ظرف هفته آینده در سراسر کشور خبر داد و در مورد مزایای این باشگاه گفت: ارائه اطلاعات و به روز کردن دانش کشاورزان و در عین حال گرفتن اطلاعات کشاورزی جهت تکمیل چرخه دانش رفتار زراعی یکی از اهداف این طرح است.

 

صدور کارت اعتباری خرید نهاده کشاورزی

یزدان همچنین ارائه تحلیل اطلاعات هواشناسی کشاورزی مشاوره‌های تخصصی در حوزه تامین و مصرف دانه‌های کشاورزی ارائه آزمایشات آب و خاک و توصیه‌های تغذیه‌ای در حوزه نهاد کشاورزی را از دیگر مزایای راه‌اندازی باشگاه کشاورزان عنوان کرد که به راحتی از طریق تلفن در هر استان و یا الکترونیک می‌توان از آن استفاده کرد.

خبر خوش دیگر مدیرعامل شرکت خدمات حمایت کشاورزی صدور کارت اعتباری خرید نهاده برای رفع مشکل نقدینگی کشاورزان بود و وی در مورد جزییات بیشتر این طرح گفت: رقم کارت اعتباری خرید نهاده متناسب با نیاز کشاورز، سطح زیر کشت و براساس اعتبار سنجی بانک کشاورزی تعیین می‌شود. در عین حال یک مشکل فقهی در این زمینه داشتیم که با پیگیری بانک مرکزی هم این مسئله حل شد.

 

افزایش ۳۰ درصدی توزیع کود بین کشاورزان

وی در مور توزیع انواع کود کشاورزی در کشور نیز گفت: در چهار ماهه سال ۹۵ قریب به ۶۰۰ هزار تن انواع کودهای کشاورزی را توزیع کردیم که تا پایان مرداد پیش بینی می‌کنیم به ۷۰۰ هزار تن برسد و این درحالی است که در چهار ماهه سال قبل ۴۵۴ هزار تن کود توزیع کرده بودیم که امسال ۳۱ درصد رشد داشته‌ایم.

وی افزایش رشد تولید گندم در کشور را به دلیل رشد خرید و مصرف نهاده بهتر بین کشاورزان عنوان کرد و افزود: در عین حال در سال زراعی ۹۴-۹۵ کلاس های آموزشی زیادی را برای کشاورزان در حوزه نحوه و میزان مصرف نهاده بین کشاورزان برگزار کردیم که نتیجه آن افزایش بهره‌وری در تولید است.

 

فراوری ۵۰۰ هزار تن بذور اقلام اساسی برای سال زراعی جدید

وی گفت: همچنین بیش از ۴۰۰ هزار تن وجود گندم و جو در سال زراعی ۹۵-۹۶ قرار است بین کشاورزان توزیع شود و همچنین ۵۰۰ هزار تن بذور مختلف کالاهای اساسی از جمله برنج ذرت دانه های روغنی گندم و جو در مراحل فراوری است و با شروع سال زراعی جدید در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

* ۵ میلیارد تومان برای جایگزینی ماشین آلات فرسوده کشاورزی اختصاص می‌یابد/ ۲۶۷ هزار تراکتور و کمباین فرسوده‌اند

سیف در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به دلیل عدم مبارزه کمی و کیفی با آفات نباتی از بین می‌رود و طی برنامه‌ای با همکاری شرکت‌های معتبر دنیا بنا داریم تا کیفیت نهاده‌ها را ارتقا دهیم که یکی از آنها جایگزینی ماشین آلات کشاورزی فرسوده است.

وی اضافه کرد: ۲۶۷ هزار دستگاه تراکتور و کمباین در بخش کشاورزی بالای ۱۳ سال عمر دارند که مصرف سوختشان به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی بالاست.

وی اظهار امیدواری کرد تا ظرف دو سال آینده با ۵ میلیارد تومان منابعی که از طریق فاینانس برای کشاورزان تامین می شود تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی به روز شود مضاف بر آنکه با استفاده از ظرفیت قانون رفع موانع تولید بتوان بخشی از صد میلیارد تومان رقمی که دولت دراین زمینه اختصاص داده شده مدر بخش کشاورزی استفاده شود.

به گفته مدیرعامل شرکت خدمات شرکت حمایت کشاورزی هر سال ۳ تا ۱۰ درصد گندم و جو هنگام برداشت محصول به دلیل فرسوده بودن کمباین ها ریزش داشته و به هدر می‌رود که در صورت تجهیز منابع ۷ هزار میلیارد تومان از همین محل صرفه جویی خواهد شد.

سیف در مورد تنوع کود و سموم مورد استفاده برای دفاع آفات نباتی درحوزه کشاورزی اظهار داشت: ۲۲ نوع کود کشاورزی را در سبد قرار خواهیم داد که در بسته های کودهای آلی و بیولوژیک قرار خواهد گرفت.

وی از طرح جایگزینی سموم دفع آفات نباتی کم خطر را با سموم بی کیفیت خبر داد و افزود: ۳۸ نوع سموم علف کش، و قارچ کش خواهیم داشت که به لحاظ کیفیت جدید است.

 
واردات بذر مصرفی از ۵ کشور خارجی / بذر تراریخته وارد نکرده‌ایم

وی همچنین در مورد تامین بذور جدید در بخش‌های مختلف گفت: ۱۸ نوع بذور جدید دانه های روغنی را در سال زراعی ۹۵-۹۶ داریم که ویژگی آن مقاومت به چالش‌های محیط‌های از جمله سرما و خشکی، بالا بودن عملکرد در هکتار است.

به گفته سیف سال گذشته ۱۲۵ تن بذور دانه روغنی بین کشاورزان توزیع شد و برای رسیدن به خوداتکایی امسال ۵۶۰ تن از این بذور در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از تخصصی کردن کود مورد استفاده برای ارقام مختلف بذور خبر داد و افزود: کود مورد استفاده برای کلزا، آفتاب گردان و گندم را تخصصی کرده‌ایم.

وی در مورد واردات بذر از کشورهای خارجی نیز اعلام کرد: ۱۱ شرکت دنیا در ۵ کشور ۷۵ درصد سهم تولید بذور را برعهده دارند که ما هم از این کشورها وارد کرده‌ایم.

وی در مورد حجم واردات و نام کشورها از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد. اما به این نکته هم اذعان داشت که بذرهای وارداتی تراریخته یا بیوتکلنوژیک نیستند.

سیف البته این را هم گفت که برای استفاده از بذر بیوتکنولوژی مانعی نمی‌بینیم و به نظر می‌رسد باید با دانش روز بیشتر آشتی کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در مورد نیاز کودی کشور در سال زراعی آتی اظهار داشت: نیاز کودی براساس برآورد موسسه خاک و آب ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن است که البته در سالهای ۸۷ تا ۹۱ به دلیل رشد صعودی قیمت کود که ۱۴ تا ۱۹ برابر افزایش یافت مصرف کود در کشور کاهش پیدا کرد چرا که در آن زمان سیاست ضد تولید و میل به واردات وجود داشت.

وی در مورد خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌‌های دولتی در بخش کشاورزی نیز گفت: تلقی منهدم کردن شرکت‌های دولتی یعنی دفن اقتصاد ملی و ما معتقدیم باید در خصوصی سازی تنها مالک شرکت تغییر کند، اگر قرار باشد شرکتهای خوب داخلی را منهدم کنیم کاری از پیش نمی‌بریم.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/KZjTCL

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on بذر تراریخته وارد نکرده‌ایم/ افتتاح باشگاه کشاورزان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>