پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار ایران, گزارش  »   میوه‌های بدون مجوز چگونه وارد می‌شوند؟
3 شهریور 1395 , ساعت 10:12

گزارش:

میوه‌های بدون مجوز چگونه وارد می‌شوند؟

درحالی که وزارت کشاورزی بارها از ممنوعیت واردات میوه انتقاد و اعلام کرد که هیچ مجوزی برای واردات آن‌ها نمی دهد، بازار میوه و تره‌بار پر از محصولات بدون مجوزی است که قاچاق می‌شوند یا حتی در فهرست واردات رسمی گمرک ثبت می‌شوند که مشخص نیست این میوه ها بدون مجوز چگونه وارد می‌شوند

درحالی که وزارت کشاورزی بارها از ممنوعیت واردات میوه انتقاد و اعلام کرد که هیچ مجوزی برای واردات آن‌ها نمی دهد، بازار میوه و تره‌بار پر از محصولات بدون مجوزی است که قاچاق می‌شوند یا حتی در فهرست واردات رسمی گمرک ثبت می‌شوند که مشخص نیست این میوه ها بدون مجوز چگونه وارد می‌شوند.

بر اساس آمار منتشر شده وزارت جهاد کشاورزی در بهار امسال به غیر از واردات چهار میوه مجوز دار موز، آناناس، انبه و نارگیل محصولات دیگری مانند انار، پاپایا تازه، زیتون، منگوتین(مگنوستین) و گلابی هندی هم دیده می‌شد که بر اساس اظهارات متعدد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هیچ مجوزی برای واردات و حتی گواهی بهداشتی برای تاییدیه سلامت این محصولات صادر نشده است و مشخص نیست این میوه‌ها چگونه بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی و تاییدیه گواهی بهداشتی از طریق مبادی رسمی به کشور وارد شده اند.

بر اساس قانون واردات یک محصول کشاورزی مشروط به صدور مجوز برای واردات آن از سوی وزارت جهاد کشاورزی و صدور گواهی بهداشتی و طی کردن مراحل قرنطینه‌ای از سوی دستگاه‌های متولی مانند سازمان حفظ نباتات و دامپزشکی است اما این میوه‌ها بدون مجوز این دستگاه ها به کشور وارد شده است.

چرا که به گفته علی اکبر مهرفرد – قائم مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی – هیچ مجوزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای واردات انار، زیتون و غیره صادر نشده و ممکن است آمار ثبت شده در گمرک، واردات موقت این محصولات برای فرآوری، بسته‌بندی و صادرات مجدد باشد و تنها چهار میوه موز، آناناس، نارگیل و انبه از سوی این وزارتخانه مجوز دارند که آن‌ها نیز بدون مجوز این وزارتخانه و بر اساس اعلام نیاز صورت گرفته اقدام به واردات می‌کنند.

همچنین محمدعلی باغستانی میبدی – رئیس سازمان حفظ نباتات – نیز درباره واردات این میوه ها اظهار کرد: هیچ مجوزی برای واردات انار صادر نشده و وزارت جهاد کشاوزی تنها برای واردت چهار قلم میوه گرمسیری نارگیل، آناناس، موز و انبه مجوز صادر کرده است و این یعنی  سازمان حفظ نباتات هیچ نظارتی بر واردات انار نداشته است و تایید نمی‌کند.

وی افزود: نامه نگاری‌ها و مکاتبات لازم  در این زمینه با دستگاهای متولی صورت گرفته و منتظر دریافت پاسخ پیگری‌های صورت گرفته در این زمینه هستیم.

البته پس از پیگیری های صورت گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی تکلیف انار وارداتی مشخص شد چرا که محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه به ایسنا گفت که انار وارداتی ثبت شده در آمار سه ماه گمرک جزو محصولات صادراتی ایرانی بوده که مرجوع شده اما به اشتباه در فهرست واردات گمرک به ثبت رسیده است اما برای دیگر میوه‌ها مانند پاپایا، زیتون و غیره هیچ مجوزی از سوی این وزارتخانه صادر نشده و باید دید چگونه این محصولات اجازه واردات پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با واردات هرگونه میوه یا قاچاق آن مخالف است، چرا که می‌تواند پیامدها و مخاطرات زیادی برای بخش کشاورزی داشته باشد و تولید را نابود کند که می‌توان به آفاتی مانند مگس مدیترانه‌ای، مگس میوه زیتون، سوسک حنایی خرما و جاروک جادوگر لیمو ترش اشاره کرد که سالانه بخش زیادی از تولید را نابود می‌کند و این آفات همگی سوغات میوه قاچاق هستند.

طهماسبی تاکید کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی با قاچاق و واردات میوه مخالفت می‌کند به این دلیل است که نمی‌تواند زندگی تولید و اشتغال کشاورزان و باغداران نابود شود.

سال‌هاست که وزارت جهاد کشاورزی علی‌رغم وظیفه مندی بر اساس قانون انتزاع یا همان تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی در زمینه تنظیم بازار داخلی و خارجی محصولات کشاورزی و برنامه ریزی برای واردات و صادرات آن‌ها، این مشکل را با دیگر دستگاه متولی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و غیره دارد که علی‌رغم صادر نکردن مجوزه یک محصول به کشور وارد می‌شود که به نظر می‌رسد همچنان و با وجود گذشت چندسال از اجرای این قانون هماهنگی کامل بین این دو دستگاه متولی به وجود نیامده است.

اما باید به این نکته توجه کرد که واردات میوه به صورت رسمی یا غیر رسمی و قاچاق با یک کالای صنعتی متفاوت است و می‌تواند با توجه به مخاطرات بهداشتی و قرنطینه‌ای احتمالی آسیب‌های بسیاری برای بخش کشاورزی و محصولات تولید شده داخلی داشته باشد که می‌توان در این زمینه به آفات متعدد محصولات کشاورزی از مگس میوه زیتون تا جاروک جادوگر لیموترش به عنوان سوغاتی قاچاق اشاره کرد که سالانه حجم بالایی از تولید این محصولات را در کشور نابود می‌کند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Nppxr8

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
پُست قرنطینه‌ای آفات و بیماری‌های گیاهی در عنبرآبادراه اندازی شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان عملیات مقابله با سوسک سرخرطومی خرما را موفقیت‌آمیز اعلام کرد و گفت: اقدامات گروههای ...
ورود هر گونه پاجوش خرما به خوزستان حتی در صورت اخذ گواهی بهداشت ممنوع است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان ، مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت : ...
آمادگاه مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی جنوب شرق کشور با هدف آمادگی کنترل آفات عمومی و قرنطینه‌ای در ایرانشهر به بهره‌برداری رسید. معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان ...
No Thoughts on میوه‌های بدون مجوز چگونه وارد می‌شوند؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>