آلودگی‌های اقلام وارداتی باغداری موجب ایجاد باغ‌های مادری در کشور شد

باغ

چاپ

مدیرکل مؤسسه ثبت و کنترل بذر وزارت جهاد کشاورزی گفت: آلودگی‌های اقلام وارداتی در زمینه صنعت باغداری و مشکلات حمل‌ و نقلی ما را به سمت ایجاد باغ‌های مادر سوق داد.

عبدالرضا کاوند در مراسم افتتاح اولین مرکز باغ مادری ارقام هسته‌دار و دانه‌دار بیسیک کشور در شهرضا با اشاره به اهمیت استفاده از روش‌های علمی در تولیدات کشاورزی، اظهار کرد: همان گونه که یک بنا دارای شالوده است، باغات نیز دارای زیربنا هستند و نهال زیربنا یک باغ است.

وی با بیان این که در انتخاب این سنگ بنای باغ‌ها باید دقت بیشتری صورت گیرد، گفت: یکی از زمینه‌های مهم برای مثبت کردن روند تجاری در کشور، توجه بیشتر به فرصت‌های بالقوه موجود در زمینه باغداری است.

مدیرکل مؤسسه ثبت و کنترل بذر وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: باید به سمت بالفعل کردن بالقوه‌های موجود در زمینه باغداری حرکت کنیم.

وی با اشاره به لزوم وجود استانداردهای قوی در زمینه کشاورزی و باغداری، عنوان کرد: کشورهای موفق در این عرصه، کشورهایی هستند که برای صنعت باغبانی خود قوانین و ضوابط دقیقی ایجاد کنند که نگرانی‌های سرمایه‌گذاران این عرصه را برطرف و موجب آسودگی خاطر مصرف‌کنندگان شوند.

کاوند ادامه داد: استاندارها حداقل شاخص‌های فنی نهال در نهالستان‌ها یا آزمایشگاه‌ها هستند که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده آن را قبول خواهد داشت.

وی با اشاره به لزوم خصوصی‌سازی فعالیت‌های عرصه باغداری، گفت: فعالیت‌های این عرصه باید از دوش دولت برداشته و به بخش خصوصی واگذار شود تا دولت بتواند با ایفای نقش نظارتی خود موجب افزایش سطح کیفی محصولات و حفظ استانداردها شود.

مدیرکل مؤسسه ثبت و کنترل بذر وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم توجه به استاندارهای بین‌المللی این عرصه، خاطرنشان کرد: سایت سازمان تحقیقات و جهاد کشاورزی پژوهش‌ها و اطلاعات موجود در این زمینه را که کشورها و جوامع پیشرو در این عرصه انجام داده است، بارگذاری کرده تا بهره‌برداران و علاقه‌مندان در این زمینه از این اطلاعات استفاده کنند.

وی در پایان با بیان این که با ایجاد این مرکز و باغ مادری جزو معدود کشورهای صادرکننده نهال استاندارد قرار می‌گیریم، گفت: آلودگی‌های اقلام وارداتی در زمینه صنعت باغداری و مشکلات حمل‌ و نقلی ما را به سمت ایجاد باغ‌های مادر سوق داد.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/nLvIUr