جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   كرم غلاف خوار آفت مهم خسارت زا در محصول سویا
5 شهریور 1395 , ساعت 10:34

مدیر جهاد كشاورزي گلوگاه خبر داد:

کرم غلاف خوار آفت مهم خسارت زا در محصول سویا

مدیر جهاد كشاورزي شهرستان گلوگاه كرم غلافخوار را بعنوان یکی از آفت های مهم خسارتزا در محصول سویا عنوان کرد

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه کرم غلافخوار را بعنوان یکی از آفت های مهم خسارتزا در محصول سویا عنوان کرد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، رضا پورفلاح با بیان اینکه کرم غلاف خوار سویا یکی از آفات مهم این محصول است که لاروهای آن با تغدیه از برگ و غلاف سویا به این محصول خسارت وارد می کنند، گفت: این آفت پلی فاژ است و انتشار جهانی دارد و علی رغم اینکه دارای چندین میزبان است، در ســویا اهمیــت آن از مرحلــه رویشــی تــا مرحلــه غلافبندی بسیارمهم است.

پورفلاح ادامه داد: خسارت این آفت در شمال ایران در سال های عادی تا ۱۰ درصد و در سال های طغیانی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد محصول گزارش شد.

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه با اشاره به اینکه احتمال بروز خسارت کرم غلافخوار در مزارع این شهرستان وجود دارد، افزود: توصیه می شود کشاورزان با بازدید های مستمر و دریافت مشاوره از کارشناسان جهاد کشاورزی مراقبت های لازم را از مزارع خود بعمل آورند.

وی با بیان اینکه کشاورزان درصورت مشاهده ۳۰ عدد لارو یا کرم در یک مترمربع مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور براکون را انجام دهند، تاکید کرد: میزان زنبور موردنیاز برای هر هکتار هزار زنبور است که از طریق جهاد کشاورزی تهیه و توزیع می شود.

پورفلاح شخم عمیق بلافاصله بعد از برداشت محصول و یخ زدگی آب زمستانه را به عنوان عوامل کنترل این آفت در سال های آتی یاد کرد و افزود: در صورتی که سویا وارد مرحلۀ گلدهی شود و یا جمعیت آفت طغیانی باشد می توان از روش شیمیایی با استفاده از سموم توصیه شده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کرد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Xy9RxE

مطالب مرتبط

No Thoughts on کرم غلاف خوار آفت مهم خسارت زا در محصول سویا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>