پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   آماده اعلام آدرس عرضه‌کنندگان سموم پرخطر به محیط زیست هستیم
6 شهریور 1395 , ساعت 14:55

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

آماده اعلام آدرس عرضه‌کنندگان سموم پرخطر به محیط زیست هستیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: فروشگاه‌های معدودی که اقدام به عرضه سموم نامناسب و پرخطر می‌کنند امکان برخورد سریع و بستن آنها وجود ندارد که لازم است قوه قضائیه و محیط زیست در این خصوص بررسی‌های مجددی نیز انجام دهند

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: فروشگاه‌های معدودی که اقدام به عرضه سموم نامناسب و پرخطر می‌کنند امکان برخورد سریع و بستن آنها وجود ندارد که لازم است قوه قضائیه و محیط زیست در این خصوص بررسی‌های مجددی نیز انجام دهند.

عباس کشاورز امروز در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت سلامت کود و سموم در بخش کشاورزی اظهار کرد: اکنون مشکلی در خصوص کیفیت عرضه کود در بخش کشاورزی نداریم اما باید اذعان داشت که این وضعیت آرمانی نیست.

وی افزود: گزارشهایی که به دست ما رسیده است نشان می‌دهد که مواد مقوی موجود در کودهای کشاورزی مناسب است و کشاورزان در این خصوص مشکلی ندارند.

معاون امور زراعت بخش کشاورزی ادامه داد: وجود فلزات سنگین در بخش کشاورزی نیز بشدت کاهش یافته است اما انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان سموم نیز در این خصوص باید مواظب باشند تا کالاهای کیفی در بازار مصرف عرضه شود.

وی تصریح کرد: عرضه کود توسط دولت به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است و دولت تصدیگری خود را در این بخش کاهش داده است.

کشاورز گفت: در کشورهای اروپایی نیز نظارت بر بخش سلامت محصولات کشاورزی و مصرف سموم توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد هرچند وظایف بالادستی دولت نیز رها نشده است.

وی افزود: در ایران نیز روند نظارت بر عرضه نهاده‌های کشاورزی باید توسط بخش خصوصی و براساس استانداردهای دولت صورت گیرد.

معاون امور زراعت بخش کشاورزی گفت: در بخش آفت‌کش‌ها سبد متنوعی برای محصولات مختلف تهیه شده است که در همه آنها رعایت استانداردهای زیست‌محیطی رعایت شده است.

کشاورز گفت: یکی از مشکلاتی که در خصوص باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی ایران مطرح می‌شود عدم استفاده از تنوع سموم مختلف است که این امر باعث می‌شود که در برخی موارد محصولات کشاورزی ما در کشورهای اروپایی غیراستاندارد شناسایی شود.

وی  افزود: برای عملیاتی شدن سبد متنوع آفت‌کش‌ها در بخش کشاورزی وزارتخانه متبوع از تمام امکانات خود استفاده می‌کند گفت: تمام بخشهای مرتبط با بخش کشاورزی باید تلاش کنند که از واردات و  عرضه سموم پرخطر در بخش کشاورزی جلوگیری به  عمل آید.

معاون امور زراعت بخش کشاورزی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در مواردی تخلفاتی در خصوص استفاده از دارو و سموم پرخطر مشاهده می‌شود اما ما از لحاظ قانونی اهرم لازم برای برخورد در این خصوص نداریم گفت: در موارد معدودی که ما فروشگاهی را مشاهده می‌کنیم که سموم نامناسبی استفاده می‌کند ما نمی‌توانیم آن فروشگاه را ببندیم.

 

مشکلات قانونی برای برخورد قاطع با عرضه کنندگان سموم پرخطر

کشاورز افزود: قوه قضائیه و محیط زیست در این خصوص باید قوانین موجود را مورد بررسی قرار دهند تا موارد محدود عرضه کننده سموم پرخطر در کشور برچیده شود.

 

واردات کود آلوده به سموم و آرسنیک بالا توسط افراد ناسالم

وی گفت: در بخش کود نیز در موارد معدودی مشاهده می‌شود که آلودگی بالایی به سرب و آرسنیک وجود دارد که این موارد به دستگاه‌های مختلف اعلام شده و به آنها نامه‌نگاری صورت گرفته است که با آن آدمهای ناسالم وارد کننده برخورد شود اما ابزار قانونی ما برای برخورد با این موارد ضعیف است.

 

جهاد کشاورزی آماده اعلام آدرس عرضه کنندگان سموم پرخطر به حفظ محیط زیست است

کشاورز گفت: معاون وزارت جهاد کشاورزی آماده همکاری بیشتر با سازمان محیط زیست است تا حتی آدرس فروشندگان سموم و کود خطرناک را بدهند تا آنها مجازات و زندانی شوند.

وی در ادامه صحبت‌های خود خطاب به تولیدکنندگان و واردات سموم کشاورزی گفت: حمایت یک طرفه از تولید کنندگان سموم جایز نیست و ما معتقدیم که هر انحصاری در عرضه ایجاد شود شرایط پیشرفت به ما در خصوص قیمت و کیفیت را از بین خواهد برد.

 

تولید کنندگان سموم اگر کیفیت محصولات خود را بالا نبرند مرزهای کشور را باز می‌کنیم

کشاورز افزود: تولید داخلی مورد حمایت ماست اما اگر این حمایت باعث شود که تولید کنندگان ما (سموم بخش کشاورزی) حقوق کشاورزان را ضایع کنند شرایط واردات سموم آماده تسهیل می‌شود تا این امر باعث ایجاد فشار مضاعف بر کشاورزان نشود.

وی در پایان تاکید کرد: منافع ملی برای وزارت جهاد کشاورزی مهم است و هیچ وقت فراموش نمی‌شود اما ما معتقدیم که باید حقوق مصرف کنندگان (کشاورزان) نیز باید رعایت شود و در صورتی که ما نتوانیم در بخش کیفیت سموم افزایش و ارتقای کیفیت داشته باشیم سناریوهای جدید در این خصوص استفاده می‌کنیم.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/z8Rhll

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on آماده اعلام آدرس عرضه‌کنندگان سموم پرخطر به محیط زیست هستیم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>