پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   تولید محصول ارگانیک در کشور دروغ است/سالم بودن ۷۰ درصد تولیدات کشاورزی
13 شهریور 1395 , ساعت 10:13

رئیس اتحادیه باغداران:

تولید محصول ارگانیک در کشور دروغ است/سالم بودن ۷۰ درصد تولیدات کشاورزی

رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه هنوز تولید محصول ارگانیک به صورت عملیاتی در کشور وجود ندارد، گفت: ۷۰ درصد تولیدات باغی سالم است

رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه هنوز تولید محصول ارگانیک به صورت عملیاتی در کشور وجود ندارد، گفت: ۷۰ درصد تولیدات باغی سالم است.

مجتبی شادلو در مورد تولید محصولات باغی ارگانیک اظهار داشت: تولید چنین محصولاتی یک موضوع خاص است که در مرحله نخست باید فرهنگ آن در تولید و مصرف بین مردم نهادینه و سپس به مرور زمان شرایط برای تولید آن فراهم شود.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته برنامه ریزی برای تولید محصولات باغی اینگونه بود که با استفاده از کود و سم بیشتر،  تولیدات را افزایش دهند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر طی سالهای اخیر به دنبال ترویج فرهنگ تولید ارگانیک هستند و برای اینکه رویکرد تولید نسبت به گذشته تغییر کند نیاز به زمان دارد.  این درحالی است که کشاورزان نیز با تولید محصول سالم موافق بوده ولی در مقابل، جامعه نیز باید برخی مسائل را بپذیرد.

رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: مردم باید برخی مسائل را از جمله ظاهر نامناسب و برخی آفت‌های طبیعی را در تولید محصولات ارگانیک بپذیرند. زیرا منظور از تولید محصول ارگانیک این است که هیچ دخل و تصرفی در رشد طبیعی درخت حتی در قلمه زدن و پیوند آن نیز وجود نداشته باشد بنابراین ممکن است ظاهر میوه‌ها مناسب نباشد.

شادلو با تأکید براینکه تولید محصول ارگانیک درصورتی که شرایط آن فراهم باشد کار سختی نیست، افزود: در حال حاضر زمین‌هایی که در اختیار کشاورزان است به صورت خورده مالکی است و این یعنی اگر کشاورزی بخواهد محصولات خود را به صورت ارگانیک تولید کند اما زمین مجاور آن که در اختیار کشاورز دیگری است چنین قصدی نداشته باشد، امکان آسیب دیدن محصولات ارگانیک کشاورز به دلیل هماهنگی با زمین مجاور وجود دارد. بنابراین هر تلاشی که انجام شود نتیجه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه می‌توانیم ادای تولیدات ارگانیک را دربیاوریم و در مقابل محصولی بااین عنوان تولید نشود، گفت: براساس طرح تحول اقتصاد توزیع کود شیمیایی و سم ممنوع شده ولی هنوز نتوانسته‌ایم تولیدات ارگانیک داشته باشیم، اما با صراحت می‌توانم این موضوع را بیان کنم که در حال حاضر بیش از ۷۰درصد محصولات باغی به صورت سالم تولید می‌شود و به این معنی است که در روند تولید از کود و سم شیمیایی استفاده نمی‌شود.

رئیس اتحادیه باغداران خاطرنشان کرد: در بیشتر باغات کشور از کود و سم شیمیایی استفاده نمی‌شود و بیشتر کودهای دامی، نانو یا میکرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نوعی که باقیمانده‌ای از سم در محصول نهایی وجود نخواهد داشت که محصول را ناسالم کند. برهمین اساس تولیدات محصولات باغی کشورمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای درحال توسعه در تولید محصول سالم بهتر است. اما تولید محصول ارگانیک یک موضوع دیگر است.

شادلو در پایان اظهار داشت: جلسات متعددی با دولت برای تحقق تولید محصولات ارگانیک برگزار شده اما هنوز به نقطه عملیاتی نرسیده است. بنابراین با توجه به اینکه در طرح تحول اقتصادی نیز به این موضوع اشاره شده باید همه زمینه‌های لازم را برای تولید این محصولات فراهم کنند. در حال حاضر تولید محصولات ارگانیک باغی به قدری ناچیز است که می‌توان گفت هیچ محصول ارگانیکی وجود ندارد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/iFhwNM

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on تولید محصول ارگانیک در کشور دروغ است/سالم بودن ۷۰ درصد تولیدات کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>