پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   امکان کنترل موفقیت‌آمیز زنجره مو با انجام عملیات به باغی
13 شهریور 1395 , ساعت 13:49

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خبر داد

امکان کنترل موفقیت‌آمیز زنجره مو با انجام عملیات به باغی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کنترل موفقیت آمیز «زنجره مو» با انجام عملیات «به باغی» میسر می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کنترل موفقیت آمیز زنجره مو با انجام عملیات به باغی میسر می‌شود.

ربابه شب‌خیز امروز اظهار کرد: آفت «زنجره مو» از جمله آفاتی است که همه ساله در باغات انگور مناطق مختلف کشورمان از جمله استان زنجان مشاهده می‌شود، به طوری که هر جا درخت انگوری موجود باشد، این آفت نیز قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه درختان ضعیف بیشتر در معرض آسیب‌ها و خسارات ناشی از آفت زنجره مو قرار دارند، تصریح کرد: با ضعیف شدن درختان انگور در اثر پدیده خشکسالی و سرمازدگی شرایط برای شیوع آفت زنجره در باغات انگور فراهم می‌شود، به گونه‌ای که در صورت عدم مدیریت اصولی باغ، کشاورزان خسارات قابل توجهی را متحمل خواهند شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اهمیت و لزوم مدیریت صحیح باغ و انجام عملیات «به ‌باغی» در راستای کنترل آفت زنجره مو را مورد تاکید قرار داد و افزود: شخم پای درختان، کود دهی و آبیاری منظم و مرتب و حذف سرشاخه‌های جوان تخم‌ریزی شده بر روی آنها از جمله مهم‌ترین عملیاتی است که کشاورزان در مقابله با آفت زنجره مو باید به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.

شب خیز انجام «یخ آب زمستانه» را در کنترل آفت زنجره مو بسیار ضروری و مهم دانست و گفت: یخ آب زمستانه در از بین بردن پوره‌های داخل خاک در زمستان بسیار حائز اهمیت است به طوری که حذف یخ آب زمستانه یکی از عوامل اصلی شیوع این آفت محسوب می‌شود.

وی  با تاکید بر اینکه صرف استفاده از سموم در مقابله با آفت زنجره مو به هیچ عنوان اثربخش نخواهد بود، خاطرنشان کرد: زنجره مو، آفتی است که تکمیل یک نسل آن چهار تا پنج سال به طول می‌انجامد، لذا کنترل آن در کوتاه مدت امکان‌پذیر نبوده و انجام عملیات «به باغی» و مدیریت اصولی باغ توسط باغدار امری ضروری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد: در راستای کنترل آفات و بیماری‌ها در حوزه زراعت و باغات در استان زنجان طی دو سال اخیر از طریق انعقاد قرارداد با کلینیک‌های گیاه پزشکی آموزش‌های لازم از طریق کارشناسان بخش خصوصی به بهره‌برداران در مناطق مختلف استان ارائه می‌شود به طوری که این کارشناسان پا به پای کشاورزان با حضور در مزارع و باغات بهره‌برداران را راهنمایی می‌کنند.

شب خیز با اشاره به اینکه در راستای کنترل آفت زنجره مو دستورالعمل استفاده از سم کونفیدور به میزان مشخص پای هر درخت در سطوح گسترده چندان اجرایی نیست، بیان داشت: با رعایت اصول به باغی و مدیریت باغ این آفت به خوبی کنترل شده و نیازی به استفاده از روش‌های غیر شیمیایی مبارزه نخواهد بود.

وی با بیان اینکه امسال ۱۰۶ نفر در قالب شبکه های مراقبت بخش خصوصی در مناطق مختلف استان به کار ردیابی، کنترل و پیش آگاهی آفات و بیماری‌ها در استان مشغولند، اضافه کرد: سال زراعی گذشته تاکستان‌های استان دچار خسارت ۱۰ تا ۱۵ درصدی در اثر آفت زنجره شدند ولی امسال تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت این آفت دریافت نکرده‌ایم.

گفتنی است، در حال حاضر محصول انگور از سطح بیش از ۱۵ هزار و ۷۶۳ هکتار باغات بارده استان زنجان در حال برداشت است و پیش بینی می‌شود ۱۹۷ هزار تن محصول از این سطح برداشت و روانه بازار شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/xETUHz

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذر بایجان غربی گفت: زنجره مو یکی از مهمترین آفات باغات انگور بوده و حشره از طریق تغذیه پوره ها از ریشه و تخم ریزی ماده ها در ...
رئیس جهادکشاورزی خرم‌دره گفت: آفت زنجره مو به ۱۵ درصد از تاکستان‌های این شهرستان خسارت زده است. علی محمدی با بیان اینکه زنجره مو یکی از آفت‌های مهم درختان ...
دســـتورالعمـل اجرایی مـدیریت تلفیقی زنجره مو توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بـا همکـاری محققین موســسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. زنجره مو با نام علمی Psalmocharias ...
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشاورزان از فرصت موجود برای استفاده از ظرفیت یخ‌آب زمستانه برای مبارزه با آفات درختان باغات بهره ببرند. هاشم نقیبی ر ...
No Thoughts on امکان کنترل موفقیت‌آمیز زنجره مو با انجام عملیات به باغی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>