تولید سالم‌ترین برنج دنیا در گیلان

برنج

چاپ

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از پایان فصل برداشت برنج از شالیزارهای استان خبر داد و گفت: امسال سالم‌ترین برنج دنیا در گیلان تولید شد.

حبیب جهانساز اشاره به پایان فصل برداشت برنج از شالیزارهای استان اظهار کرد: اکنون فصل برداشت برنج از شالیزارهای گیلان به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط جوی عملیات کاشت و برداشت برنج هر کدام در مدت ۲۵ روز انجام شده است، تصریح کرد: ۱۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به صورت مکانیزه برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی گیلان تولید برنج امسال را سالم‌تر عنوان کرد و گفت: امسال کمترین آفت را داشتیم و سالم‌ترین برنج دنیا در گیلان تولید شد.

وی از افزایش پنج درصدی تولید برنج گیلان در سال جاری خبر داد و افزود: عملکرد شالیزارها خوب بود و امسال تولید برنج مناسب است.

جهانساز قیمت برنج برای مصرف کننده و تولید کننده را خوب و مناسب دانست و خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شرایط مناسب برای کشاورزان و زارعان خوب بود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان از وضعیت تولید امسال راضی هستند، یادآور شد: گیلان بزرگ‌ترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور بوده و نیاز برنج ۲۰ میلیون نفر را تامین می‌کند.

این مسؤول با تصریح بر اینکه گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری است، خاطرنشان کرد: گیلان رتبه نخست سطح زیرکشت و رتبه دوم تولیدکننده برنج را در کشور دارد.

سالانه یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک و ۷۵۰ هزار تن برنج سفید توسط شالیکاران گیلان تولید می‌شود و بیشتر رقم‌های بومی برنج از نوع هاشمی و علی کاظمی است.

گیلان دومین استان تولید کننده برنج در ایران است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/WUUl2f