پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان  »   دارخوین به مرکز تحقیقات کشاورزی هسته ای و صنایع جانبی تبدیل می شود
16 شهریور 1395 , ساعت 10:43

دارخوین به مرکز تحقیقات کشاورزی هسته ای و صنایع جانبی تبدیل می شود

سایت هسته ای دارخوین خوزستان به عنوان پایلوت پژوهشگاه تحقیقات کشاورزی البرز فعالیت خواهد کرد

سایت هسته ای دارخوین خوزستان به عنوان پایلوت پژوهشگاه تحقیقات کشاورزی البرز فعالیت خواهد کرد.

نشست اصلاح بذرهای کشاورزی دوشنبه با حضور اعضای یکی از شرکت های اقماری صنعت هسته ای برای تجاری سازی طرح های تحقیقاتی در این زمینه در سالن جلسات استاندار تشکیل شد.
یکی از کارشناسان طرح مذکور در این نشست با اشاره به فعالیت های تحقیقاتی سازمان انرژی اتمی در سالهای گذشته گفت: عمده فعالیت ها در بخش کشاورزی مربوط به مقاوم سازی برخی گیاهان و درختان در مقابل شوری، خشکی و زودرس محصول، پرمحصول شدن، مقاومت در مقابل باد و مسائل مشابه است.
وی اضافه کرد: تلاش زیادی شد که با توجه به شرایط بومی خوزستان بتوانیم تحقیقات هسته ای کشاورزی را به این استان گسترش دهیم.
وی افزود: به طور مثال سازمان انرژی اتمی نوعی ‘موز’ تولید کرده که در مناطق خشک و شور قابلیت رشد دارد که اگر کشت این محصول در خوزستان موفق باشد می تواند اقتصاد این منطقه را به کلی دگرگون کند.
وی گفت: همچنین درباره مرکبات، برنج، کلزا و گل های زینتی نیز تحقیقاتی انجام شده است که در صورت موفقیت این محصولات نیز تجاری سازی خواهند شد.
وی اظهار کرد: این تحقیقات احتیاج به پشتیبانی مالی و همکاری استان دارد که لازم است مسئولان خوزستان در این زمینه همکاری کنند.

 

سرمایه گذاری در دارخوین
یکی دیگر از کارشناسان این طرح در این نشست گفت: با توجه به سیاستهای ابلاغی دولت قرار است زیرساخت ها و تاسیسات هسته ای برای مسائل تحقیقاتی از جمله صنعت، کشاورزی، دامداری و شیلات استفاده شود.
وی با اشاره به موارد متعدد استفاده از انرژی هسته ای در صنعت و کشاورزی و داروسازی افزود: سازمان انرژی اتمی پیش از این پژوهش هایی در این زمینه ها انجام داده که می تواند به کمک اقتصاد مقاومتی بیاید.
وی با اشاره به انتخاب سایت دارخوین به عنوان پایلوت تحقیقات کشاورزی افزود: این سایت جزو سه سایتی است که با توجه به شرایط آن و شرایط خوزستان برای تحقیقات هسته ای در زمینه دام و کشاورزی و نیز اصلاح نباتات و بذر انتخاب شده است.
وی اضافه کرد: سایت دارخوین ظرفیت های بالائی در زمینه تحقیقات کشاورزی دارد.
وی با بیان اینکه مهر ماه امسال نشست های اجرایی در این زمینه برگزار می شود افزود: از جهاد کشاورزی و شیلات دعوت کردیم که بازدیدی از مراکز تحقیقاتی انجام داده و با طرحها آشنا شوند.

 

احتیاط در کشاورزی هسته ای
استاندار خوزستان نیز در این نشست با تاکید بر رعایت الزامات زیست محیطی گفت: همه تحقیقات باید به تایید شورای عالی ایمنی زیستی برسد.
غلامرضا شریعتی استفاده از صنعت هسته ای را در دنیا موفق دانست و افزود: بعد از امضای برجام قرار شده که از تاسیسات هسته ای استفاده تحقیقاتی و کاربردی شود.
وی با استقبال از انتخاب سایت دارخوین به عنوان طرح پایلوت گفت: تمام دستگاه ها آمادگی دارند و موظف هستند که تحقیقات و طرح های مشترکی را با سازمان انرژی اتمی تعریف کنند.
شریعتی همچنین درباره تاییدیه های وزارت جهاد کشاورزی به طرح های تحقیقاتی سازمان انرژی اتمی گفت: جهاد کشاورزی متولی نظارت بر این تحقیقات نیست بنابراین تایید آنها نیز توسط جهاد کشاورزی کافی نیست و پژوهش ها باید پیش از اجرا در شورای عالی ایمنی زیستی بررسی و تایید شود.
وی با بیان اینکه تحقیقات باید همه جانبه باشد تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از این تحقیقات به انسان و مصارف او مربوط می شود باید با دقت بسیار انجام شود زیرا اصلاح ژنتیکی مثلا برای پرمحصول شدن و یا مقاومت در مقابل شوری و آفات می تواند منجر به تبعات دیگری شود و در سلامت جامعه و محیط زیست ایجاد اختلال کند؛ به طور مثال کاری که ۲۰ سال پیش در آمریکا انجام و روی زندانیان السالوادور آزمایش شد در سال های نخست نتایج خوبی داشت اما بعد از گذشت چندین سال عواقب وخیم آن مشخص شد.
شریعتی تاکید کرد: با انجام تحقیقات موافق هستیم اما برای پیاده سازی آن در جامعه باید با احتیاط کامل عمل شود.

 

توجه به ایمنی زیستی
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست گفت: قانون ایمنی زیستی پارسال در مجلس به تصویب رسیده و شورای ملی ایمنی زیستی نیز تشکیل شده است.
احمدرضا لاهیجان زاده تصریح کرد: هر فعالیتی در زمینه کشاورزی و شیلات باید با مجوز این شورا انجام شود و این سازمان نمی تواند راسا با سازمان های جهاد کشاورزی، شیلات ودامپزشکی ارتباط برقرار کند.
بر اساس این گزارش، در این نشست مدیران سازمان جهاد کشاورزی، شیلات، دامپزشکی و مرکز تحقیقات کشاورزی گزارشی از مشکلاتی که در زمینه بیماری ها و آفات گیاهان و آبزیان و دام ها در استان وجود دارد ارائه کردند.
نیروگاه دارخوین در شهرستان شادگان در شهر دارخوین قرار دارد. دارخوین در جنوب خوزستان است و در سال ۸۷ به شهر تبدیل شده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/rs1VD7

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on دارخوین به مرکز تحقیقات کشاورزی هسته ای و صنایع جانبی تبدیل می شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>