پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, یزد  »   گرمای زودرس موجب کاهش محصول زیتون شد
17 شهریور 1395 , ساعت 11:36

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد:

گرمای زودرس موجب کاهش محصول زیتون شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به تاثیر دمای هوا بر محصول زیتون گفت: گرمای زودرس موجب کاهش محصول زیتون شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به تاثیر دمای هوا بر محصول زیتون گفت: گرمای زودرس موجب کاهش محصول زیتون شد.

سیدجمال سجادی‌‌پور اظهار داشت: زیتون از جمله محصولات زراعی است که با وضعیت آب و هوایی و خاک استان سازگاری دارد اما با این وجود گرمای زودرس موجب کاهش محصول زیتون در یزد شد.

وی ادامه داد: با توجه به مقاومت زیتون در برابر آب‌های شور، کم‎آبی و زمین‌های غیرحاصلخیز، همیشه سبز بودن و سازگاری آن با آب و هوای استان، مناسب کشت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به شرایط اقلیمی استان و کمبود منابع آبی اضافه کرد: تاثیرگذاری خشکسالی بر دیگر باغات و باغات نیز محسوس بوده اما با توجه به اینکه زیتون تحمل بیشتری دارد، در سال‎جاری فقط گرمای زودرس باعث ریزش گل‎های زیتون شده و کاهش محصول از گرمای زودرس، بیشتراز سرما و خشکسالی بوده‎است.

وی عنوان کرد: سرماهای دوره‎ای ۱۰ ساله یا چندساله که در اثر آن بشدت درجه حرارت پایین می‌آید، مقدار اندکی روی درختان زیتون تاثیر می‌گذارد اما درختان مسن کمتر آسیب دیده و بیشترین آسیب متوجه نهال‌های کوچک است.

سجادی‌پور با اشاره به اهمیت کنترل دما بر محصول زیتون و نهال‌های آن گفت: مهم است که در زمان گل‌دهی زیتون، درجه حرارت بیشتر از ۳۰ درجه نشود چرا که زیتون درختی مدیترانه‎ای است و اگر درجه حرارت بالا برود، گل‏های زیتون ریزش کرده و عملکرد این درخت پایین می‎آید.

وی با بیان اینکه تنها گرما موجب کاهش محصول نمی‌شود و سرما نیز خشکی درخت را به دنبال دارد ادامه‎ داد: چنانچه دمای هوا بمدت ۲۴ ساعت به دمای منفی ۱۴ درجه برسد، سرشاخه‎های درخت خسارت شدیدی دیده و باعث خشکی سرشاخه‎ها می‎شود.

این مسئول سطح زیرکشت فعلی زیتون استان را دو هزار و ۸۲۵ هکتار بیان‌ کرد و افزود: هزار و ۱۳۴ هکتار از این سطح نهال و هزار و ۶۹۱ هکتار آن بارور است.

وی عنوان کرد: سه شهرستان یزد، اردکان و تفت با بیشترین مقدار تولید زیتون رتبه نخست را در تولید این محصول به خود اختصاص دادند که میزان برداشت هر یک از سه شهر به ترتیب ۶۲۰ تن، اردکان ۲۱۰ تن و تفت ۱۶۰ تن بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد زیتون استان به مصرف داخلی و مابقی به استان‎های دیگر صادر می‌شود، گفت: بخشی از زیتون یزد به رودبار رفته و پس از فرآوری دوباره به یزد باز می‎گردد و بخش دیگری هم در مراکز داخلی استان، به صورت کنسروی و روغن فرآوری می‎شود.

وی عمده مشکل پیش‌روی تولید‌کنندگان این محصول در استان را کمبود واحدهای فرآوری برشمرد و اظهار کرد: با افتتاح واحد فرآوری جدید با ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ تن این مشکل نیز حل خواهد شد.

سجادی‌پور از جمله اقدامات این نهاد با توجه به شرایط استان و کمبود آب برای کشاورزی گفت: جهاد کشاورزی یزد در نقاط مختلف استات در حال جایگزینی زیتون با درختان پرآبخواه و حساس به شوری و کم‎آبی است.

وی افزود: هرس، اصلاح و تغذیه درخت، دو موردی است که در یزد درصدد رفع آن برآمده‎ایم و هرساله در زمستان کار هرس و اصلاح انجام می‎شود و تسهیلاتی هم در زمینه‎ی اصلاح باغات، در اختیار کشاورزان قرار می‎گیرد.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/9zQFjU

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

حتما این ضرب المثل را شنیده‌اید که "تا گوساله گاو شود، دل صاحبش آب شود" این ضرب المثل درخصوص محصولات کشاورزی هم صدق می کند و تا یک کشاورز با هزار زحمت و ...
عارضه‌ زردی و زوال مرکبات به دلیل وسعت پراکنش و اهمیت اقتصادی تهدیدی جدی برای صنعت مرکبات در استان فارس محسوب می‌شود. این عارضه محدود به گونه‌ خاصی از مرکبات نیست و حتی در تاکستان‌ها نیز ...
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی: از سال گذشته تاکنون بیش از 100 میلیون دلار محصولات گلخانه ای صادر شده است. طهماسبی با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه ای از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی ...
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: برای جلوگیری از آثار مخرب خشکسالی روي محصولات باغی طرح شید هاوس (ایجاد سایه‌بان) در باغ های میوه استان سمنان اجرایی می‌شود. قرائیان با اشاره به ابلاغ ...
No Thoughts on گرمای زودرس موجب کاهش محصول زیتون شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>