پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   راه اندازی سامانه محصولات کشاورزی ارگانیک اقدامی مبارک است
17 شهریور 1395 , ساعت 17:19

راه اندازی سامانه محصولات کشاورزی ارگانیک اقدامی مبارک است

دبیر انجمن ارگانیک کشور راه‌اندازی سامانه ملی محصولات کشاورزی ارگانیک از سوی وزارت جهاد کشاورزی را اقدامی مبارک و ارزشمند دانست

دبیر انجمن ارگانیک کشور راه‌اندازی سامانه ملی محصولات کشاورزی ارگانیک از سوی وزارت جهاد کشاورزی را اقدامی مبارک و ارزشمند دانست.
محمدرضا داوری افزود: کلیات سامانه مزبور از سوی شورای راهبردی توسعه کشاورزی ارگانیک با هدف شفاف سازی روندهای تولید تا صدور نشان استاندارد ارگانیک با همکاری تمامی دستگاههای ذیربط به تصویب رسیده است.

وی همچنین اظهارداشت: کشاورزی ارگانیک مدیریت تولید مناسب است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم‌های زیستی، چرخه‌های زیستی و فعالیت بیولوژیکی خاک می‌شود.

دبیر انجمن ارگانیک ایران با اشاره به وضعیت تولید محصولات ارگانیک در کشور گفت: در کشاورزی ارگانیک برخی محصولات از قبیل پسته، انار، عسل، زیتون و.. که دارای ارزش افزوده بالا هستند، تولید می‌شود.

وی افزود: تولید این گونه محصولات تنها به یک استان و تولیدکننده خاص اختصاص ندارد چرا که استان کرمان پسته، مرکزی انار و پسته، گیلان و مازندران برنج تولید و کشت می‌شود.

داوری ادامه داد: برخی کشورها همچون استرالیا، نروژ و دانمارک پیشرو در تولید محصولات ارگانیگ هستند.

وی همچنین با اشاره به اقدامات موثر در خصوص توسعه محصولات ارگانیک بیان داشت: توسعه و توزیع نهاده‌های ارگانیک و یارانه دولتی در جهت تشویق تولیدکنندگان و فرهنگ سازی امری مهم در جهت توسعه این گونه محصولات به شمار می‌رود.

داوری اذعان داشت: کشاورزی ارگانیک از کشاورزی پایدار الگو می‌پذیرد و علاوه بر تاثیرگذاری بر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی سبب توانمندی کشور در تولید محصولات کاملا طبیعی می‌شود.

دبیر انجمن ارگانیک کشور گفت: اجرای کشاورزی پایدار علاوه بر سودبخشی اقتصادی و اجتماعی مانع از پیدایش آلودگی‌های آب و خاک و تخریب محیط زیست می‌شود.

وی با تصریح اینکه کشاورزی ارگانیک شاخه‌ای از کشاورزی پایدار است، افزود: کشاورزی ارگانیک نظام زراعتی مبتنی برمدیریت اکوسیستم زراعتی، تمرکز بر حاصلخیزی خاک و سلامت گیاه و عدم مصرف مواد شیمیایی مصنوعی می باشد که این نظام با شرایط اجتماعی، اقتصادی منطقه‌ای و محلی سازگار است.

داوری درباره استانداردهای تولید محصولات ارگانیک نیز بیان داشت: در کشاورزی ارگانیک کاربرد مواد شیمیایی مصنوعی ممنوع و تمام مراحل تولید، فرآوری و بسته‌بندی محصولات دارای استانداردهای خاصی است.

وی تاکید کرد: حفظ و نگهداری گونه‌های کشاورزی، افزایش کیفیت محصولات غذایی و مقاومت بیشتر گیاهان زراعی، باغی و گلخانه‌ای در برابر آفات و بیماری‌ها و ایجاد خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی از جمله دستاوردهای کشاورزی ارگانیک است.

دبیر انجمن ارگانیک کشور به مقوله نبود فرهنگ‌سازی لازم در استفاده صحیح از محصولات ارگانیک و کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: با تشویق کشاورزان به استفاده از روش‌های تلفیقی مدیریت آفات و تغذیه گیاهی در گام نخست و سپس توسعه تولید محصولات ارگانیک می‌توان بستر مناسبی برای افزایش تولید محصولات با کیفیت بالا را در جامعه فراهم کرد.

وی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: اتکای بیش از حد به کودها و سموم شیمیایی و اثرات مخرب شدید این نهاده‌ها بر محیط زیست از مهمترین جنبه‌های زیست محیطی نگران کننده کشاورزی مرسوم است.

داوری بیان داشت: در سراسر جهان با مشاهده اثرات نامطلوب کشاورزی مرسوم توسعه روش‌های کشاورزی که از نظر محیطی، اقتصادی و اجتماعی پایدار باشد امروز به عنوان یک نیاز فوری مطرح شده است.

وی تصریح کرد: در این زمینه کشاورزی ارگانیک به عنوان یکی از نظام‌های کشاورزی جایگزین برای تولید مواد غذایی سالم و بدون هرگونه مواد شیمیایی در جهت توسعه پایدار کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر انجمن ارگانیک کشور گفت: هدف کشاورزی ارگانیک ایجاد نظام‌های تولیدی کشاورزی یکپارچه، نظام یافته و سالم است که تضادی با منافع زیست محیطی و اقتصادی نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: براساس آخرین آمار سازمان خوارو بار ملل متحد (فائو) سالانه ۳۵ میلیون تن محصولات کشاورزی اعم از صیفی، سبزی و غلات در دنیا به هدر می‌رود.

داوری بیان داشت: اگر این میزان مواد غذایی به دست افراد نیازمند برسد دیگر هیچ گرسنه‌ای در دنیا وجود نخواهد داشت.

وی اظهارداشت: ضعف مسائل فرهنگی و تکنولوژی مشکلاتی همچون افزایش هدر رفت محصولات در بخش کشاورزی رقم زده است.

دبیر انجمن ارگانیک ایران با اشاره به کشت ارگانیک یادآورشد: توسعه و کشت ارگانیک به سبب کیفیت بالای محصولات و سیستم مناسب توزیع از مزرعه تا فروشگاههای عمده فروشی و خرده فروشی از راهکارهای مناسب در جهت کاهش ضایعات به شمار می‌رود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/GZ58uK

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on راه اندازی سامانه محصولات کشاورزی ارگانیک اقدامی مبارک است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>