پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   عدم توجه به نقش حشرات در گرده‌افشانی در لایحه ذخایر ژنتیکی
18 شهریور 1395 , ساعت 15:14

رییس سازمان محیط زیست

عدم توجه به نقش حشرات در گرده‌افشانی در لایحه ذخایر ژنتیکی

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر این که در طی 100 سال اخیر توازن چهار و نیم میلیارد ساله زمین را بر هم زده‌ایم، گفت: در حالی که 70 درصد گرده افشانی در حوزه کشاورزی از سوی حشرات صورت می‌گیرد، ولی در لایحه ذخایر ژنتیکی به آن توجهی نشده است

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر این که در طی ۱۰۰ سال اخیر توازن چهار و نیم میلیارد ساله زمین را بر هم زده‌ایم، گفت: در حالی که ۷۰ درصد گرده افشانی در حوزه کشاورزی از سوی حشرات صورت می‌گیرد، ولی در لایحه ذخایر ژنتیکی به آن توجهی نشده است.

دکتر معصومه ابتکار، در سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به دستاوردهای عرضه شده در حوزه گیاهان دارویی، افزود: گیاهان دارویی از جمله ذخایر ملی و سرمایه‌های کشور هستند که با دستاوردهای عرضه شده نشان از توجه محققان نسبت به این ذخایر دارد.

وی با بیان این که با اقدامات صورت گرفته در این حوزه گام های موثری برای توسعه گیاهان دارویی در کشور صورت گرفته است، ادامه‌ داد:  پایه و اساس این اقدامات تنوع بی‌نظیری در کشور است به طوری که تاکنون حداقل هشت هزار گونه زیستی شناسایی شده است.

ابتکار با تاکید بر این که این سرمایه ملی نیاز به حفاظت دارد، یادآور شد: بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد در خصوص تنوع زیستی، تمامی تعاریفی که تا به امروز در حوزه تنوع زیستی داشته‌ایم دگرگون شده است و این امر نشان می دهد که دانش ما در این حوزه بسیار محدود است.

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر این که تاکنون تصور ما این بوده که باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها خطرناک هستند، در ادامه خاطرنشان کرد: بر این اساس ما تاکنون اقدام به نابودی باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها کردیم در حالی که تنوع زیستی باکتری‌ها یکی از نیازهای امروزی بشری است ضمن این که تنوع ژنی آنها ده برابر اطلاعات ژنی انسان‌ها است.

وی با اشاره به نقش باکتری‌ها در سیستم ایمنی، ‌اضافه کرد: به تازگی FDA آمریکا آنتی سپتیک‌ها را در صابون ممنوع اعلام کرده است چرا که معتقد است برخی از باکتری‌های موجود در دست برای بدن مفید است.

ابتکار با تاکید بر این که زندگی بشر به میکرو ارگانیسم‌ها وابسته است، اظهار کرد: این‌ در حالی است که در طی ۱۰۰ سال اخیر ما در کره زمین که چهار و نیم میلیارد سال گذشته خداوند با بهترین توازن آن را آفریده به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که کره زمین تعادل خود را از دست داده است.

وی ادامه‌ داد: یکی از مهم‌ترین  عوامل بر هم خوردن تعادل زمین پس از جنگ‌ها و ناآرامی‌ها و خشکسالی‌ها و تغییر اقلیم، نابودی تنوع زیستی در جهان است تنوع زیستی که مایه حیات بشریت به شمار می‌رود.

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر این که انسان تاکنون به صورت عامدانه و یا آگاهانه اقدام به نابودی تنوع زیستی کرده است،  ولی امروزه بشر به ارزش اقتصادی تنوع زیستی پی برده است که گوشه‌ای از آن را می‌توان در توسعه گیاهان دارویی مشاهده کرد.

وی یادآور شد: با حفظ تنوع زیستی می‌توان ارزش‌های افزوده زیادی که ثمرات مختلفی بر روی حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی دارد، ایجاد کرد.

ابتکار در ادامه سخنان خود با بیان این که حفظ تنوع زیستی باید با مشارکت مردم صورت بگیرد، تصریح کرد: این‌ در حالی است که امروزه کلیه اقلام گیاهی کشور در معرض تهدیدها و آسیب‌هایی همچون خشکسالی، بهره‌برداری بی رویه از مراتع، تغییر اقلیم، مدیریت نامناسب منابع آب و تغییر کاربری اراضی و گسترش ساخت و سازها قرار دارند.

وی بهترین حافظان تنوع زیستی را ساکنان همان مناطق دانست و در این زمینه، توضیح داد: برای توسعه گیاهان دارویی باید به سمت کشت ارگانیک این نوع گیاهان حرکت کنیم.

رییس سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به این که تاکنون آسیب‌های زیادی به منابع آبی و خاکی از جهت مصرف بی رویه سموم وارد کرده‌ایم، تاکید کرد: به عنوان مثال با افزایش بی رویه از سموم دفع آفات به طور ناگهانی شاهد کاهش جمعیت زنبورهای عسل در بخش‌های مختلف دنیا و به ویژه‌ خاورمیانه شده است.

وی با اشاره به نقش زنبورها و حشرات، یادآور شد: حشرات بهترین عامل برای گرده افشانی هستند و این اقدامی است که متاسفانه در لایحه های ذخایر ژنتیکی که هم اکنون به دولت ارائه شده نادیده گرفته شده است و به نقش موثر حشرات  در حوزه های کشاورزی توجهی صورت نگرفته است.

به گفته ابتکار،  ۷۰ د رصد از گرده افشانی در کشاورزی از طریق حشرات صورت می‌گیرد.

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اقدامات دولت یازدهم برای حفظ تنوع زیستی، خاطرنشان کرد: در سیاست‌های کلی و برنامه‌های رییس جمهور اقدامات جدی برای حفظ تنوع زیستی و محیط زیست صورت گرفته است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/6wBBMM

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

معاون دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزا سازمان حفظ نباتات کشور در برنامه رویش که از شبکه آموزش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود حضور یافت....
پژوهشگران دانشگاه لوند سوئد دریافتند که استفاده از آفت‌کش کلوتیانیدین سرعت حرکت زنبور‌ها را کندتر و توانایی آن‌ها را در گرده‌افشانی گل‌های توت‌فرنگی مختل می‌کند که نتیجه آن کوچک تر شدن توت فرنگی ...
بانک اطلاعاتی بال‌غشاییان ایران (نسخۀ 1) (The data bank of the Iranian Hymenoptera, Version 1) راه اندازی شد.  این بانک اطلاعاتی آنچه را از زمان چاپ اولین مقالات حشره شناسی ...
زنبور عسل در دنیا به عنوان حشره‌ای شگفت انگیز شناخته می‌شود که عمده اهمیت آن نیز به دلیل گرده افشانی و به تبع آن افزایش محصولات کشاورزی است. اهمیت گرده افشانی زنبور عسل ...
No Thoughts on عدم توجه به نقش حشرات در گرده‌افشانی در لایحه ذخایر ژنتیکی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>