پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   نشریه, نشریه و دستورالعمل  »   انتشار نشریه بیماری‌های مهم قرنطینه‌ای مرکبـات
17 شهریور 1395 , ساعت 9:14

توسط پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری

انتشار نشریه بیماری‌های مهم قرنطینه‌ای مرکبـات

نشریه جدید بیماری‌های مهم قرنطینه‌ای مرکبـات به همت اعضای هیات علمی پژوهشکده انتشار یافت

نشریه جدید بیماری‌های مهم قرنطینه‌ای مرکبـات به همت اعضای هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری انتشار یافت.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، این نشریه نوشته دکتر مرتضی گل‏محمدی و مهندس سیده نجمه بنی‌هاشمیان تدوین شده و شامل قسمت‌های مقدمه، بیماری سبز زردی ابلق مرکبات، شانکر باکتریایی مرکبات، لکه سیاه مرکبات، اسکب مرکبات، لپروز مرکبات، لکه برگی مرکبات می‌باشد.

در مقدمه این نشریه آمده است: مرکبات یکی از محصولات باغی مهم بوده و از نظر اقتصادی، مبادلات تجاری و اشتغال زایی در دنیا و ایران دارای اهمیت زیادی است. به طور کلی در حال حاضر عوامل بیماری­زای متعددی به این گیاه حمله می­کند. با توجه به اهمیت اقتصادی و تنوع اقلیمی ‌مناطق گوناگون کشت مرکبات در ایران، توجه به مسائل و مشکلات مربوط به آفات و بیماری‎‏‌های این محصول متناسب با اقلیم هر استان، در کیفیت مدیریت منابع و میزان تولید تأثیرگذار خواهد بود. مرکبات نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر دارای چندین بیماری مخرب قرنطینه ­ای می‌باشد. بنابرین شناسایی سریع و دقیق علایم و تشخیص این بیماری­ها در کنترل و مدیریت آنها بسیار حائز اهمیت می­باشد. بسیاری از ارقام تجاری مرکبات در دهه ۶۰ از آمریکا، اروپا و آسیا وارد ایران شده و در آن موقع هنوز سیستم­های سلامت در بسیاری از کشورها مرسوم نبوده است. امروزه کشورها جهت جلوگیری از ورود عوامل بیماریزا به کشورشان روی اقدامات قرنطینه ­ای و بهداشتی از جمله بکارگیری مواد تکثیری سالم و عاری از بیماری­های خطرناک و قرنطینه ­ای به خصوص در مناطق سالم و عاری از بیماری­ها تمرکز می­ کنند.

در این نشریه علایم و راه­های کنترل چند بیماری قرنطینه­‌ای مرکبات شامل بیماری‌های باکتریایی سبز زردی ابلق و شانکر مرکبات، بیماری‌های قارچی لکه سیاه و اسکب، بیماری‌های ویروسی لپروز و لکه برگی ارائه می شود.

جهت دانلود نشریه کلیک کنید: بیماری‌های مهم قرنطینه‌ای مرکبـات

مطالب مرتبط

No Thoughts on انتشار نشریه بیماری‌های مهم قرنطینه‌ای مرکبـات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>