پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   کارگاه یک روزه مدیریت آفات سیب با تاکید بر استفاده از روش اخلال در جفت‌یابی در زنجان برگزار شد
20 شهریور 1395 , ساعت 13:00

کارگاه یک روزه مدیریت آفات سیب با تاکید بر استفاده از روش اخلال در جفت‌یابی در زنجان برگزار شد

کارگاه یک روزه مدیریت آفات سیب در محل سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان برگزار شد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی زنجان، در این کارگاه یک روزه که با حضور مسئولان حفظ نباتات استان، کارشناسان کلینیک های گیاه پزشکی، مسئولان دانشگاه زنجان و مرکز تحقیقات کشاورزی برگزار شد در زمینه ویژگی ها و نحوه ایجاد خسارت انواع آفات در محصولات باغی توضیح داده شده و راهکارهای مقابله و کنترل هر کدام به تفصیل تبیین و بیان گردید.

هدف اصلی این کارگاه یک روزه تبیین شیوه کنترل آفات بدون استفاده از سموم توسط فرمون های «اخلال در جفت یابی» بوده است به طوری که در این روش با نصب پخش کننده های فرمون به تعداد توصیه شده در باغ و زمین های زراعی، محیط از بوی فرمون حشره ماده اشباع شده و در نتیجه منشاء بو توسط حشره بالغ نر در محیط شناسایی نشده و اصطلاحا روند پیدا کردن جفت دچار اخلال می شود. در نتیجه در اثر عدم جفت گیری حشرات بالغ در محیط، تخم ریزی و تولید نسل جدید و ایجاد خسارت صورت نمی گیرد.

در این کارگاه به چرایی و علت بهره گیری از روش «اخلال در جفت یابی» در کنترل آفات اشاره و عنوان شد که کنترل برخی آفات نظیر کرم خراط حتی با استفاده از سم تقریبا غیرممکن بوده و نیز برخی آفات مثل کرم سیب و خوشه خوار انگور مقادیر بالایی از سم را برای کنترل می طلبد. لذا استفاده از فرمون های اخلال در جفت یابی تنها روشی است که آفت را بدون نیاز به سموم شیمیایی کاملا کنترل کرده و همچنین باعث کاهش تراکم آفت در سال های بعد و نیز افزایش جمعیت حشرات مفید خواهد شد.

فرمون های به کار فته در روش «اخلال در جفت یابی»حداقل برای یک سال کامل زراعی در محیط ماندگارند و کاهش هزینه های کارگری و کاهش مصرف سموم و تولید محصول سالم از جمله مزایای این روش محسوب می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این کارگاه تولید محصول سالم و مصرف بهینه سموم را از مهم ترین اهداف سازمان حفظ نباتات برشمرد و تصریح کرد: آفت «کرم سیب »در همه باغات سیب قابل مشاهده بوده و در خوش بینانه ترین حالت که باغدار از روش های ردیابی و پیش آگاهی استفاده کرده باشد نیز کنترل این آفت نیازمند دو بار سمپاشی است و در غیر اینصورت پنج بار سمپاشی انجام می گیرد.

ربابه شب خیز بهره گیری از روش «اخلال در جفت یابی» را راهکاری بسیار مناسب و موثر در کنترل آفت کرم سیب و تولید محصول سالم دانست و گفت: در این راستا ۱۵ هکتار باغ سیب در استان زنجان تحت پوشش قرار گرفته بود که ۱۳ هکتار آن در باغ حسینیه و دو هکتار آن نیز در دانشگاه زنجان بوده است.

وی عنوان کرد: در این باغ تحت پوشش در استان زنجان از فرمون های اخلال در جفت یابی استفاده شده و به هیچ عنوان سمی در باغ مصرف نشده است به طوری که در چنین شرایطی هم اکنون خسارت ناشی از کرم سیب در این سطح زیر پنج درصد برآورد شده است.

گفتنی است در ادامه این کارگاه یک روزه از باغ تحت پوشش دو هکتاری در دانشگاه زنجان بازدید شده و نتیجه طرح موفقیت آمیز عنوان شد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/MLlJIK

مطالب مرتبط

محققان جهاد دانشگاهی استان تهران موفق به سنتز و تولید فرمون جنسی دو آفت مهم کرم خراط و کرم ساقه خوار برنج شدند. فرمون کرم خراط که حاصل تلاش محققان ...
مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از اجرای سه طرح پیش آگاهی کرم سیب، کرم خراط و چوب خوارهای خرما در این منطقه خبر داد. مجید فرخی روز یکشنبه در ...
فرومون های جنسی گروهی از کیمیاپیام ها (پیامهای شیمیایی) هستند که بطور طبیعی توسط حشرات تولید می شوند و در جستجوی جنس مخالف و در نتیجه جفت گیری حشرات  نقش اساسی ایفا می ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در راستای مبارزه آفت کرم خراط یک هزار هکتار از باغ های گردو آلوده این استان زیر پوشش عملیات مبارزه با این آفت ...
No Thoughts on کارگاه یک روزه مدیریت آفات سیب با تاکید بر استفاده از روش اخلال در جفت‌یابی در زنجان برگزار شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>