جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, قزوین  »   یکی از مخاطرات بخش زیتون استان وجود باغ‌های مسن است
21 شهریور 1395 , ساعت 8:31

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین:

یکی از مخاطرات بخش زیتون استان وجود باغ‌های مسن است

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت : در حال حاضر یکی از مباحث مهمی که جزو مخاطرات بخش زیتون در استان است، وجود باغ‌های مسن است

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت : در حال حاضر یکی از مباحث مهمی که جزو مخاطرات بخش زیتون در استان است، وجود باغ‌های مسن است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین احمد مستخدمی با بیان این مطلب از باغداران و مسئولان خواست تا با همکاری گام مؤثری در جوان‌سازی باغ‌های مسن برداشته شود چون با این کار هم عملکرد و میزان تولید این محصول بالا می‌رود و هم کاهش خسارت آفت مگس زیتون و سایر آفات مثل پسیل و بیماری لکه طاووسی، که در زیتون شیوع دارد، قطعاً در این باغ‌ها رفع خواهد شد.

مستخدمی در ادامه گفت: گام مؤثری که این سازمان برای بخش زیتون برداشته مطرح کردن طرح جامع ۵ ساله زیتون و صنایع وابسته آن به وزارت جهادکشاورزی است.

وی ادامه داد: در این طرح همه موارد مختص به زیتون از تولید نهال برای ساخت باغ مناسب تا اصلاح و بازسازی باغ‌ها، طرح توسعه و گسترش صنایع و مسائل و مشکلات مربوط به این بخش مورد بررسی جامع قرار گرفته؛ به طوری که در پایان این طرح به جای میانگین عملکرد ۳ تن زیتون، ۷ تن میانگین عملکرد خواهد بود.

این مسئول گفت: بر همین اساس بدون اینکه بخواهیم سطح باغ‌ها را ۲ برابر کنیم، عملکرد در باغ‌ها را ۲ برابر کردیم.این کار بسیار ستودنی خواهدبود. قطعاً اگر اعتباراتی که برای اجرای این طرح نیازمندیم تخصیص یابد، روند اجرای آن سرعت بیشتری خواهد گرفت و ما در ۵ سال آتی شاهد ظرفیت ۵/۲ برابری تولید محصول در باغ‌های زیتون خواهیم بود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی قزوین گفت: یکی از کارهای بسیار مؤثری که در افزایش بهره‌وری و عملکرد بالای زیتون در بخش باغبانی استان انجام شده است، استفاده از پایه‌های جدید برای تولید ارقام روغن زیتون است؛ چون هدف مهم توسعه باغ‌های زیتون درکشور استحصال روغن زیتون است که با توسعه باغ‌های زیتون روغنی به خودکفایی در این زمینه خواهیم رسید.

وی افزود: زیتون تنها محصول در باغبانی است که ردیف ملی دارد و به‌عنوان محصول استراتژیک بخش باغبانی در کشور مطرح شده؛ همچنین تنها محصول باغی است که در اقتصاد مقاومتی استان و کشور در زیرگروه تولید دانه‌های روغنی در کنار طرح توسعه گلخانه‌ها به آن پرداخته شده است.

مستخدمی در ادامه بیان کرد: به منظور عملیاتی کردن و رسیدن به هدف بلندی که در بخش زیتون کشور وجود دارد و آن استحصال روغن است، در استان و برای اولین بار در کشور ۶ سال پیش باغ فوق متراکم ۶۰ هکتاری خندان با ارقام متراکم و فوق متراکم زیتون مثل آرویکین و کرونایکی احداث شد.

وی ادامه داد: این باغ الآن بزرگ‌ترین باغ فوق متراکم کشور است و با تخصیص یارانه وزارت جهادکشاورزی به منظور خرید دستگاه کمباین برداشت زیتون، اولین کمباین برداشت زیتون در کشور توسط استان در این باغ ۶۰ هکتاری تهیه خواهد شد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی قزوین گفت: باتوجه به ظرفیت‌های بالای تولید محصول زیتون دراستان و اینکه ما یکی از استان‌های مهم در این امر هستیم،

وی به باغداران توصیه کرد  مصرف بهینه آب، اصلاح روش‌های آبیاری، هرس اصولی باغ‌های جدید و اصلاح باغ‌های جدید را جدی بگیرند.

مستخدمی بیان کرد:  تمام این موارد به‌صورت بروشور، برگزاری کلاس‌های‌ ترویجی یا با حضور در مزرعه به باغداران گفته شده است؛ همچنین کشاورزان، توصیه‌ها درباره احیای باغ‌های قدیمی و نکات تغذیه‌ای را اجرا و رعایت کنند که در نهایت باعث افزایش عملکرد و تولید محصول زیتون با کیفیت بالاتر خواهد شد.

وی افزود: در بحث فرآوری هم خواهش می‌کنم حداقل نکات بهداشتی را رعایت کنند. در ۱۵ روز آتی شرایط مناسب وارد شدن خسارت آفت مگس زیتون در همه باغ‌ها وجود دارد و اگر مردم کمک نکنند شاهد طغیان شدید این آفت خواهیم بود. اگر هر نوع سؤال یا درخواستی هم داشتند می‌توانند به کارشناسان ما در مراکز خدمات، مدیریت شهرستان و در نهایت در ستاد سازمان مراجعه و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/nf8tja

مطالب مرتبط

علیرضا عماری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری لکه طاووسی زیتون در تعدادی از باغ‌های نامناسب، قدیمی و با فاصله‌های کم همچنین باغ‌های احداث شده در خاک‌های سنگین وجود دارد ...
در بیشتر نقاط دنیا این بیماری لکه برگی نامیده شده است. این بیماری در تمام نقاط دنیا وجود داشته و حساسیت ارقام در مقابل آن متفاوت است اما تقریباً‌ همگی آنها در معرض آلودگی هستند. این ...
No Thoughts on یکی از مخاطرات بخش زیتون استان وجود باغ‌های مسن است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>