پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, اصفهان  »   باغ مادری اصفهان شروعی برای تولید نهال گواهی شده
20 شهریور 1395 , ساعت 11:43

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد:

باغ مادری اصفهان شروعی برای تولید نهال گواهی شده

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: پیش بینی می‌شود پس از بهره‌برداری از باغ مادری، به طور میانگین در هر سال 400 هزار اصله نهال گواهی شده از این باغ تامین شود و در اختیار متقاضیان قرار گیرد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: پیش بینی می‌شود پس از بهره‌برداری از باغ مادری، به طور میانگین در هر سال ۴۰۰ هزار اصله نهال گواهی شده از این باغ تامین شود و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

احمدرضا رییس‌زاده پیرامون بهره‌برداری از باغ مادری در اصفهان اظهار کرد: چالش‌های فرآوری صنعت باغداری کشور از حیث راندمان پایین تولید یکی از مسایل مهمی است که همواره مورد توجه متخصصان و مسئولان باغبانی بوده و است.

وی افزود: در این میان صرفنظر از مسایل مدیریتی، خرده مالکی، شیوه‌های سنتی بهره‌برداری و سایر مسایل مرتبط، آنچه از همه مهم‌تر و کلیدی‌تر است، تامین نهال گواهی شده است که متاسفانه تاکنون در کشور وجود نداشته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه نهال رکن اصلی در صنعت باغبانی کشور است، ادامه داد: در صورتی که نهال گواهی شده (اصیل و سالم) از ارقام تجاری و روزپسند با عملکرد مناسب تهیه و در اختیار بهره برداران بخش کشاورزی قرار گیرد، می‌توان شاهد تحول بزرگی در بهبود وضعیت تولید، صادرات، ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار باشیم.

رییس‌زاده با ابراز تاسف از اینکه روند فعلی تولید نهال در کشور سنتی است، اضافه کرد: کشت بذر و پیوند ارقام مختلف به صورت یک روند ثابت و بدون هیچ گونه تغییر و نوآوری در بیشتر نقاط کشور در حال تولید است که مشکلات بسیاری را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: بیشتر نهال‌های تولیدی در کشور تضمین کافی در سلامت و اصالت ندارد، زیرا اصالت نهال‌ها به صورت خوداظهاری و سلامت آنها حداقل پس از بیماری‌های ویروسی و دیگر بیماری‌ها قابل تایید نیست و در صورتی که به وضعیت تولید نهال اصیل و سالم سامان داده نشود، امیدی به بهبود شرایط فعلی وجود نخواهد داشت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: خوشبختانه با تغییر رویکرد تولید نهال از روش سنتی به تولید نهال گواهی شده در معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، توجه خاصی به این امر معطوف شده است و استان اصفهان برای نخستین بار در کشور در تولید نهال گواهی شده درختان میوه هسته‌دار و دانه‌دار پیش قدم شد.

رییس‌زاده خاطرنشان کرد: شرکت کشاورزی فجر اصفهان از شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی به عنوان پیشگام در این زمینه از سال ۱۳۹۰ نسبت به ارایه درخواست باغ مادری اقدام کرد که پس از بررسی اراضی مورد درخواست و انجام آزمایش‌های آب و خاک، جانمایی باغ مادری در منطقه مهیار شهرضا انجام شد و پیرو این اقدامات انواع پایه‌ها و ارقام مورد نیاز در کمیته فنی نهال استان بررسی و جهت تایید نهایی ارقام و پایه‌ها، مراتب به گروه نهال و بهبود ارقام ارسال شد.

وی افزود: پس از هماهنگی با موسسات تحقیقات باغبانی و ثبت و گواهی بذر و نهال و سازمان حفظ نباتات و اخذ تاییدیه‌های لازم، مجوز واردات تعدادی ارقام و پایه به عنوان هسته‌های اولیه صادر شد و شرکت کشاورزی فجر اصفهان توانست از مجموع ۲۹ رقم پایه مورد نیاز به تعداد ۱۰ هزار و ۷۶۰ اصله، تعداد ۱۰ رقم پایه به تعداد پنج هزار اصله خریداری و وارد کند. همچنین از مجموع ۲۶ کالتیوار مورد نیاز به تعداد ۴۴۸۰ اصله، تعداد ۲۵ کالتیوار به تعداد دو هزار و ۳۷۵ اصله توسط شرکت کشاورزی فجر اصفهان وارد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در مجموع ۷۳۸۰ اصله پایه و کالتیوار در اسفند ماه سال ۹۳ وارد و مستقیما به اسکرین هاوس احداث شده در باغ مادری منتقل شد و دوران ۱۰ ماهه قرنطینه خود را در اسکرین هاوس طی کرد.

رییس‌زاده خاطرنشان کرد: همزمان با این موضوع، مقدمات احداث باغ مادری در زمین مورد نظر شامل آماده سازی زمین و تهیه نقشه کاشت و حفر کانال انجام شد و در نهایت بخش عظیمی از نهال‌ها و پایه‌ها در اواخر سال گذشته و اوایل سال ۹۵ به زمین اصلی در سطح هفت هکتار منتقل و کشت شد.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود پس از بهره‌برداری، به طور میانگین در هر سال ۴۰۰ هزار اصله نهال گواهی شده از باغ مادری تامین شود و در اختیار متقاضیان قرار گیرد. امیدواریم پس از راه اندازی مجموعه کشت بافت و همچنین سالم سازی ارقام تجاری داخلی و وارد کردن آن به باغ مادری، تحول بزرگی در صنعت باغداری کشور به وجود آید.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/hu22tc

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از باغ‌های زیتون رودبار گفت: استان گیلان با ۹ هزار هکتار باغ زیتون مقام نخست کشور را دارد و باید باغ‌های زیتون در کشور شناسنامه دار ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور، از تولید ۲۸ هزار تن انواع سموم و آفت کش‌ها توسط کارخانجات داخلی خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر شاهپور ...
آیین کلنگ‌زنی اولین گلخانه تولید نهال مرکبات عاری از ویروس (نهال گواهی شده) در جنوب کشور با حضور محمد مهدی برومندی معاون وزیرجهادکشاورزی در امور باغبانی و شکراله حاجی وند رئیس موسسه تحقیقات ...
هدف از اجرای این طرح سامان‌دهی وضعيت توليد نهال مرکبات، كنترل و پيشگيري از انتشار بيماري‌هاي قابل انتقال از طریق پیوند با استفاده از مواد گياهي سالم، کاهش هزینه‌های تولید نهال سالم، توليد پايه‌هاي مادري ...
No Thoughts on باغ مادری اصفهان شروعی برای تولید نهال گواهی شده

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>