پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   آبیاری زیرزمینی شگرد جدید برای کاهش مصرف آب با رشد ۳ برابری محصول
20 شهریور 1395 , ساعت 9:12

آبیاری زیرزمینی شگرد جدید برای کاهش مصرف آب با رشد ۳ برابری محصول

مجری سیستم آبیاری زیرسطحی در کشور گفت: در روش آبیاری زیرسطحی با انتقال آب به ریشه گیاه از تبخیر در بخش کشاورزی جلوگیری به عمل می‌آید و عملکرد محصول تولیدی ۲ تا ۳ برابر افزایش می‌یابد

مجری سیستم آبیاری زیرسطحی در کشور گفت: در روش آبیاری زیرسطحی با انتقال آب به ریشه گیاه از تبخیر در بخش کشاورزی جلوگیری به عمل می‌آید و عملکرد محصول تولیدی ۲ تا ۳ برابر افزایش می‌یابد.

نورانی فر در گفت و گو با خبرنگار  تسنیم اظهار کرد:  در سیستم آبیاری زیرسطحی آب به‌طور مستقیم در اختیار ریشه گیاه قرار می‌گیرد و آب به سطح خاک نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه بخش غالبی از آب مصرفی بخش کشاورزی تبخیر می‌شود افزود: بر اساس این روش، تبخیر روش‌های معمول آبیاری، در آبیاری زیرسطحی از بین می‌رود.

مجری سیستم آبیاری زیرسطحی در کشور ادامه داد: درصورتی‌که بتوانیم آبیاری‌های کشور را به شکل آبیاری زیرسطحی اجرا کنیم بسیاری از مشکلات فعلی کم‌آبی کشور از بین خواهد رفت.

نورانی فر گفت: بخشی از قطعات مصرفی رورش آبیاری زیر سطحی در حال حاضر از خارج کشور تامین می‌شود اما بر اساس انتقال تکنولوژی صورت گرفته و با تجهیز کارخانه های داخلی تا ۵ ماه آینده می‌توانیم به طور کامل این تجهیزات را  بومی کنیم.

وی یادآور شد: آبیاری زیرسطحی امکان توسعه در تمام بخش‌های کشاورزی را دارد و محدودیتی برای ورود به مزارع و باغات ندارد.

نورانی فر گفت: مصرف آب در این روش در مقایسه با روش غرق آبی۷۰  درصد کاهش و  ۲.۵ برای افزایش راندمان و عملکرد دارد.

وی افزود: برای کشت گندم در منطقه بوئین‌زهرا ۹ هزار مترمکعب در هر هکتار به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد اما با استفاده از روش آبیاری زیرسطحی در هر هکتار ۳ هزار مترمکعب برای کشت گندم در هر هکتار مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: میانگین برداشت گندم نیز از ۳.۵ تن در هکتار در منطقه بویین زهرا به ۹ تن در هکتار افزایش یافت و حدود ۳ برآر افزایش عملکرد ایجاد شد.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/O99eJ8

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

No Thoughts on آبیاری زیرزمینی شگرد جدید برای کاهش مصرف آب با رشد ۳ برابری محصول

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>