پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   راز مقبولیت زیتون طارم چیست؟
20 شهریور 1395 , ساعت 16:37

راز مقبولیت زیتون طارم چیست؟

رئیس جهادکشاورزی شهرستان طارم تاکید کرد: با توجه به استفاده نشدن از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا زمان برداشت محصول زیتون شهرستان و استفاده اصولی از کودهای شیمیایی و دامی و کمپوست، محصول تولیدی از نظر باقی‌مانده سموم و کودهای شیمیایی در حد مجاز و استاندارد قرار داشته و به همین دلیل، طرف‌داران زیادی در بازارهای داخل برای آن وجود دارد.

علیرضا عماری گفت: یکی از مهم‌ترین محصولات باغی شهرستان طارم زیتون است که با سطح زیر کشت ۱۹ هزار و ۵۲۶ هکتار بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۹۵۶ هکتار از باغات زیتون شهرستان طارم بارده و ۶۵۷۰ هکتار باغات غیر بارده و جوان است، افزود: هر ساله برداشت زیتون کنسروی از نیمه دوم شهریور ماه شروع شده و تا اواخر مهرماه ادامه می‌یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال‌جاری سال نیاور زیتون بوده، پیش‌بینی شد بیش از ۳۵ هزار تن محصول زیتون برداشت شود که خسارت گرمازدگی و رطوبت در زمان گل‌دهی عملکرد را به حدود ۲۰ هزار تن کاهش داد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سالانه ۷۰ درصد محصول به صورت کنسروی برداشت می‌شود، پیش‌بینی شده است که حدود ۱۴ هزار تن محصول کنسروی برداشت شود.

عماری تصریح کرد: تعداد بهره‌برداران زیتون در این شهرستان ۸۷۰۰ نفر است که در مجموع ۱۵۰ هزار نفر روز در برداشت زیتون مشغول بوده و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که درآمد ناخالص حاصل از برداشت کنسروی زیتون به ۶۳۰ میلیارد ریال برسد.

وی عنوان کرد: ارقام زیتون داخلی مورد کشت شهرستان شامل زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون هستند که رقم زرد زیتون با ۹۵ رصد سطح زیر کشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون دارد.

این مسئول تاکید کرد: از ارقام خارجی کشت شده در سطح شهرستان می‌توان به کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین اشاره کرد که بخاطر سازگاری با منطقه و عملکرد بالا  و خصوصیات خوب در حال گسترش هستند.

وی یادآور شد: با توجه به استفاده نشدن از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا زمان برداشت محصول زیتون شهرستان و استفاده اصولی از کودهای شیمیایی و کودهای دامی، کمپوست و … محصول تولیدی از نظر باقی‌مانده سموم و کودهای شیمیایی در حد مجاز و استاندارد قرار داشته و به همین دلیل، طرفداران زیادی در بازارهای داخل برای آن وجود دارد.

وی اعلام کرد: زیتون تولیدی شهرستان طارم به صورت کنسرو شده به اقصی نقاط کشور از جمله استان‌های گیلان، قزوین، تهران، قم، مرکزی، همدان، آذربایجان شرقی، مازندران و گلستان و سایر شهرستان‌های استان صادر می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/1YuBHE

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on راز مقبولیت زیتون طارم چیست؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>