پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   باغات طی ۱۰ سال جوان سازی می‌شوند
21 شهریور 1395 , ساعت 12:45

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی:

باغات طی ۱۰ سال جوان سازی می‌شوند

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای بهبود و افزایش عملکرد در سطح باغات طرحی تدوین کرده‌ایم که باغات را طی ۱۰ سال جوان سازی و اصلاح کنیم

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای بهبود و افزایش عملکرد در سطح باغات طرحی تدوین کرده‌ایم که باغات را طی ۱۰ سال جوان سازی و اصلاح کنیم.

ابوالقاسم حسن‌پور  در پاسخ به اینکه وزارت جهاد چه برنامه‌ای برای افزایش بهره‌وری میوه‌های گرمسیری در سطح باغات دارد، خاطرنشان کرد: ۴۲ درصد تولید میوه‌های باغی در کشور مربوط به میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است، در حالی که سطح زیرکشت این میوه‌ها ۲۷ درصد است که نشانگر عملکرد بالا در واحد سطح برای تولید این میوه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه پرتقال بالای ۱۰۰ تن در هکتار در برخی نقاط کشور برداشت می‌شود، تصریح کرد: در مورد لیموترش باید گفت در برخی نقاط بالای ۷۰ تن در هکتار برداشت می‌شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد، یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری در باغات میوه را اصلاح باغات عنوان کرد و گفت: باید درختان را از طریق واکاری یا پیوند، جوان‌سازی کرده و ارقام پرمحصول را بکاریم، مضاف بر آنکه تغذیه اصولی، هرس و کنترل علف‌های هرز نیز باید مدنظر قرار گیرد.

وی از تهیه طرحی با عنوان اصلاح باغات خبر داد و در توضیح بیشتر این طرح گفت: طی یک برنامه ۱۰ ساله، ۹۰۰ هزار هکتار از مجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اصلاح شود، مثلاً ۲۷۰ هزار هکتار باغ خرما داریم که ۳۰ هزار هکتار آن جوان است و بقیه باغات بالای ۳۰ سال است که میزان عملکرد افت می‌کند و حتی ممکن است به یک‌چهارم محصول برسد.

به گفته حسن‌پور، با پیر شدن باغات میوه به ویژه در بخش مرکبات، میزان بهره‌وری می‌تواند به نصف کاهش یابد.

وی اظهار امیدواری کرد: اعتبار لازم برای اصلاح باغات در نظر گرفته شود، اگرچه برای اجرای طرح منتظر اعتبار نمانده‌ایم.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/TcJau5

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

No Thoughts on باغات طی ۱۰ سال جوان سازی می‌شوند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>