ترویج کشت ارگانیک برنج در مازندران

شالی زار

چاپ

رئیس مرکز تحقیقات برنج مازندران گفت: در اراضی فریدونکنار، تنکابن و بهشهر کشت برنج ارگانیک در میان کشاورزان در حال ترویج است.

رحمان عرفانی درباره کشت ارگانیک، اظهار کرد: در کشت ارگانیک از هیچ گونه مواد شیمیایی همانند کود و سم استفاده نمی‌شود اما می‌توان از کود مرغی و حیوانی و سایر فرآورده‌های مربوط به طبیعت و قابل هضم برای تولید محصولات سالم به کار برد.

وی افزود: تولیدهای ارگانیک نوعی همگامی با طبیعت ایجاد می‌کنند که محصول تولیدی آن نیز طبیعی و بدون کاربرد سم و کود است.

عرفانی با اشاره به اینکه در تولید برنج بیشتر به دنبال تولید محصول سالم هستیم و در سایر محصول‌های زراعی نیز به همین روش عمل می کنیم، تصریح کرد: برخی محصول‌ها مانند انجیر و انار به طور طبیعی ارگانیک تولید می‌شوند اما در برنج بیشتر دیدگاهمان تولید محصول سالم است که از کمترین مواد شیمیایی استفاده شود تا بتوانیم آفات و مواد غذایی را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه  برای سال‌های پیش‌رو به منظور تولید محصول سالم و ارگانیک، اقداماتی در حال انجام است، گفت: در بخشی محدود از اراضی فریدونکنار، بهشهر و ایستگاه تحقیقاتی تنکابن در حال تولید برنج ارگانیک هستیم و به طور معمول از مواد طبیعی، استفاده و از انجمن ارگانیک ایران و از سازمان استاندارد گواهینامه دریافت کردند.

رئیس مرکز تحقیقات برنج مازندران یادآور شد: در کشاورزی حرکت به سمت تولید پایدار است و در این تولید، کشاورز برای پایداری تولید خود باید تمامی زمینه‌های کشت‌ محصول را رعایت کند و بنابراین کشاورز با آموزش‌های لازم می‌تواند در مصرف بهینه کود و سم مدیریت کند و اگر این موارد رعایت شود مشکلی وجود نخواهد داشت و در این حالت محصول تولید شده سالم است.

این مسئول با اشاره به اینکه کشاورزان برای تولید محصول سالم و ارگانیک باید به کارشناسان ترویج مراجعه کنند و آموزش‌های لازم را ببینند، یادآور شد: کشاورز نباید با دیدن یک نوع آفت از سم استفاده کند چرا که همه این آفت‌ها تا یک اندازه خاصی به بعد، خسارت‌زا هستند و گیاه و طبیعت این توازن را برقرار می‌کنند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

عرفانی افزود: در زمینه کود ارگانیک می توان از کودهای دامی و سبز استفاده کرد و در جاهایی که برنج کشت می‌شود گیاهان علوفه‌ای همانند شبدر می‌توانند مصرف کود را به کمترین میزان برسانند.

رئیس مرکز تحقیقات برنج مازندران تصریح کرد: برای مقابله با کرم ساقه‌خوار و برگ‌خوار به شکل ارگانیک می‌توان با بکارگیری زنبور تریکوگراما و تله‌های فرمونی و نیز سموم بیولوژیک، این آفت را کنترل کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از برخی باکتری‌ها می‌تواند برای مقابله با آفت‌ها و جذب عناصر غذایی موثر باشد، گفت: برخی از باکتری‌های بیولوژیک در راستای تغذیه‌ای می‌توانند گیاهان را برای جذب عناصر غذایی حمایت کنند و مصرف سم‌ها را کاهش دهند و نیز برخی از آنها نیز اثر آنتاگونیستی بر علیه عوامل بیماری‌زا دارند. امیدواریم کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان علوم تحقیقات و ترویج توجه کنند و هر سال تولید محصول ارگانیک و سالم بیشتر شود.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/qd38Ou