جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   ترویج کشت ارگانیک برنج در مازندران
25 شهریور 1395 , ساعت 10:13

رئیس مرکز تحقیقات برنج مازندران گفت:

ترویج کشت ارگانیک برنج در مازندران

رئیس مرکز تحقیقات برنج مازندران گفت: در اراضی فریدونکنار، تنکابن و بهشهر کشت برنج ارگانیک در میان کشاورزان در حال ترویج است

رئیس مرکز تحقیقات برنج مازندران گفت: در اراضی فریدونکنار، تنکابن و بهشهر کشت برنج ارگانیک در میان کشاورزان در حال ترویج است.

رحمان عرفانی درباره کشت ارگانیک، اظهار کرد: در کشت ارگانیک از هیچ گونه مواد شیمیایی همانند کود و سم استفاده نمی‌شود اما می‌توان از کود مرغی و حیوانی و سایر فرآورده‌های مربوط به طبیعت و قابل هضم برای تولید محصولات سالم به کار برد.

وی افزود: تولیدهای ارگانیک نوعی همگامی با طبیعت ایجاد می‌کنند که محصول تولیدی آن نیز طبیعی و بدون کاربرد سم و کود است.

عرفانی با اشاره به اینکه در تولید برنج بیشتر به دنبال تولید محصول سالم هستیم و در سایر محصول‌های زراعی نیز به همین روش عمل می کنیم، تصریح کرد: برخی محصول‌ها مانند انجیر و انار به طور طبیعی ارگانیک تولید می‌شوند اما در برنج بیشتر دیدگاهمان تولید محصول سالم است که از کمترین مواد شیمیایی استفاده شود تا بتوانیم آفات و مواد غذایی را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه  برای سال‌های پیش‌رو به منظور تولید محصول سالم و ارگانیک، اقداماتی در حال انجام است، گفت: در بخشی محدود از اراضی فریدونکنار، بهشهر و ایستگاه تحقیقاتی تنکابن در حال تولید برنج ارگانیک هستیم و به طور معمول از مواد طبیعی، استفاده و از انجمن ارگانیک ایران و از سازمان استاندارد گواهینامه دریافت کردند.

رئیس مرکز تحقیقات برنج مازندران یادآور شد: در کشاورزی حرکت به سمت تولید پایدار است و در این تولید، کشاورز برای پایداری تولید خود باید تمامی زمینه‌های کشت‌ محصول را رعایت کند و بنابراین کشاورز با آموزش‌های لازم می‌تواند در مصرف بهینه کود و سم مدیریت کند و اگر این موارد رعایت شود مشکلی وجود نخواهد داشت و در این حالت محصول تولید شده سالم است.

این مسئول با اشاره به اینکه کشاورزان برای تولید محصول سالم و ارگانیک باید به کارشناسان ترویج مراجعه کنند و آموزش‌های لازم را ببینند، یادآور شد: کشاورز نباید با دیدن یک نوع آفت از سم استفاده کند چرا که همه این آفت‌ها تا یک اندازه خاصی به بعد، خسارت‌زا هستند و گیاه و طبیعت این توازن را برقرار می‌کنند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

عرفانی افزود: در زمینه کود ارگانیک می توان از کودهای دامی و سبز استفاده کرد و در جاهایی که برنج کشت می‌شود گیاهان علوفه‌ای همانند شبدر می‌توانند مصرف کود را به کمترین میزان برسانند.

رئیس مرکز تحقیقات برنج مازندران تصریح کرد: برای مقابله با کرم ساقه‌خوار و برگ‌خوار به شکل ارگانیک می‌توان با بکارگیری زنبور تریکوگراما و تله‌های فرمونی و نیز سموم بیولوژیک، این آفت را کنترل کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از برخی باکتری‌ها می‌تواند برای مقابله با آفت‌ها و جذب عناصر غذایی موثر باشد، گفت: برخی از باکتری‌های بیولوژیک در راستای تغذیه‌ای می‌توانند گیاهان را برای جذب عناصر غذایی حمایت کنند و مصرف سم‌ها را کاهش دهند و نیز برخی از آنها نیز اثر آنتاگونیستی بر علیه عوامل بیماری‌زا دارند. امیدواریم کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان علوم تحقیقات و ترویج توجه کنند و هر سال تولید محصول ارگانیک و سالم بیشتر شود.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/qd38Ou

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on ترویج کشت ارگانیک برنج در مازندران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>