پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, اصفهان  »   تأخیر بارش و افزایش یک درجه‌ای میانگین دمای هوا در سه‌ ماهه آینده/ هشدار به کشاورزان جهت کشت دیم
6 مهر 1395 , ساعت 9:59

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان خبر داد:

تأخیر بارش و افزایش یک درجه‌ای میانگین دمای هوا در سه‌ ماهه آینده/ هشدار به کشاورزان جهت کشت دیم

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان از انتظار افزایش آلاینده‌ها با توجه به کاهش بارندگی در پاییز امسال خبر داد و گفت: در سه‌ ماهه آینده تأخیر بارش و افزایش یک درجه‌ای میانگین دمای هوا را خواهیم داشت

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان از انتظار افزایش آلاینده‌ها با توجه به کاهش بارندگی در پاییز امسال خبر داد و گفت: در سه‌ ماهه آینده تأخیر بارش و افزایش یک درجه‌ای میانگین دمای هوا را خواهیم داشت.

مجید بیجندی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: هواشناسی جزو دستگاه‌هایی است که از ابتدایی‌ترین روزهای دفاع مقدس در مناطق عملیاتی حضور فعال داشت و در جنگ‌های موشکی به دلیل اهمیت آگاهی از سمت و سرعت باد بسیار مؤثر بود.

وی در خصوص وضعیت بارش استان اصفهان در سال جاری افزود: درصد تغییر بارش استان در سال زراعی نسبت به بلندمدت در رده سوم قرار دارد و بارش‌ها ۲۷ درصد نسبت به آمار بلندمدت و ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان ۹۰ درصد پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت این اداره را واقع‌ شده دانست و از اختصاص ۳ هزار و ۵۰۰ متر زمین در منطقه گل نرگس جهت راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی در مرکز شهر اصفهان خبر داد و گفت: با مساعدت استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی استان کارهای پایانی راه‌اندازی این مرکز در حال انجام است و گزارش‌ها جوی اصفهان از این مرکز مخابره خواهد شد.

بیجندی میانگین دمای شهریور ماه امسال را ۱.۵ درجه گرم‌تر از بلندمدت آماری دانست و اعلام کرد: اختلاف دما نشان می‌دهد تابستان گرمی را پشت سر گذاشته‌ایم که اثر ویژه‌ای در حوزه تغییر اقلیم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در یک دوره ۷ ساله ۷۰ درصد مساحت استان اصفهان با خشک‌سالی متوسط و خفیف مواجه بوده است، ادامه داد: ۸۰ تا ۱۰۰ درصد مساحت شهرستان‌های اصفهان، اردستان، برخوار، مبارکه، نائین، خمینی‌شهر، دهاقان، سمیرم، شهرضا، لنجان و فلاورجان تحت تأثیر خشک‌سالی هیدرولوژیکی قرار دارند که قریب ۸۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان خشک‌سالی در حوزه آبریز گاوخونی را ۵۰ درصد اعلام کرد و یادآور شد: وضعیت خشک‌سالی در سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری نیز از نوع بسیار شدید است و در کوهرنگ هم خشک‌سالی شدید و متوسط کاملاً مشهود است.

بیجندی اندازه‌گیری سمت و سرعت باد، دید افقی، ابرناکی، فشار هوا و پدیده‌های جوی غالب را از وظایف ایستگاه‌های هواشناسی استان ذکر کرد و گفت: این اطلاعات همه روزه با استفاده از بالن هواشناسی در ساعت صفر گرینویچ حدود ۳:۳۰ صبح در سطوح بالای جو دریافت شده و به مراکز سوئیچ استانی و مرکز کشور و سپس پخش جهانی گزارش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هواشناسی استان اصفهان بزرگ‌ترین هواشناسی کشور با گسترده‌ترین شبکه ایستگاه‌های تحت پوشش است و یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های جهان در حوزه پایش میزان ذرات معلق و گازهای آلاینده جوی در استان اصفهان قرار دارد، خاطر  نشان کرد: اطلاعات این دستگاه به صورت برخط و خودکار در سایت هواشناسی و نرم‌افزار تلفن همراهی که سال گذشته رونمایی شده بود قابل مشاهده است.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان از انتظار افزایش آلاینده‌ها با توجه به کاهش بارندگی در پاییز امسال خبر داد و افزود: در سه‌ ماهه آینده تأخیر بارش و افزایش یک درجه‌ای میانگین هوا را خواهیم داشت و طی ماه‌های مهر تا آذر بارش قابل ملاحظه‌ای را شاهد نخواهیم بود.

بیجندی به سبب تأخیر دریافت بارش پاییزی به کشاورزان جهت کشت دیم هشدار داد و یادآور شد: کشت دیم را با حداقل ۲ هفته دیرتر نسبت به تقویم زمانی آغاز کنند و در مناطق کم بارش در حد امکان از این کشت خودداری کنند.

وی با بیان اینکه هیچ هواپیمایی بدون اطلاع هواشناسی اجازه فرود و پرواز ندارد، عنوان کرد: در حال رایزنی با مخابرات هستیم تا در اماکن گردشگری استان جهت دسترسی آسان‌تر مردم خدمات بر خط هواشناسی را ارائه دهیم.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه بارش ۵۷ میلی‌متر شهر اصفهان نگران‌ کننده است، تصریح کرد: این رقم نسبت به بلندمدت ۵۳ درصد کاهش ‌یافته است و این روند در اکثر استان به جزو مناطق غربی وجود دارد و در شهرستان خوانسار درصد تغییرات بارش صفر بوده است.

وی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی نیز دو محصول سیب درختی و انار که به علت سرمازدگی در سمیرم به کشاورزان ضرر می‌رساند به محصولات تحت پوشش اضافه شد.

بیجندی در پایان سه‌شنبه‌های بدون خودرو را در کاهش آلودگی مؤثر ذکر کرد و افزود: ما ابزار فشاری در دست نداریم و فقط می‌توانیم به دستگاه‌ها توصیه کنیم، تعطیلی آخرین درمان آلودگی هواست با کمک شهرداری که اهتمام ویژه‌ای هم جهت کاهش آلاینده‌ها دارد می‌توانیم مثل پارسال تعداد روزهای سالم را افزایش دهیم.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/y0tMbM

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

حتما این ضرب المثل را شنیده‌اید که "تا گوساله گاو شود، دل صاحبش آب شود" این ضرب المثل درخصوص محصولات کشاورزی هم صدق می کند و تا یک کشاورز با هزار زحمت و ...
با اجرای موفقیت آمیز طرح پژوهشی با سرمازدگی تعدادی از باغات انار ساوه مقابله شد. خانم دکتر نصیری مقدم پژوهشگر عرصه بیوتکنولوژی درباره این طرح گفت: پس از تحقیق و ...
کارشناس باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین گفت: یخ آب زمستانه روشی قدیمی و موثر برای کاهش تاخیر در گل دهی درختان است. مهرپویان گفت: اگر در زمستان کاهش دما طبیعی انجام ...
سرمای شدید و بی سابقه به ۱۵۰۰هکتار از مزارع سیب زمینی، خیار سبز، کدو، بادمجان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد و #سرمازدگی در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان عنبرآباد ...
No Thoughts on تأخیر بارش و افزایش یک درجه‌ای میانگین دمای هوا در سه‌ ماهه آینده/ هشدار به کشاورزان جهت کشت دیم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>