مبارزه غیرشیمیایی با کرم سیب در زنجان

کرم سیب

چاپ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: خوشبختانه اجرای آزمایشی طرح کنترل کرم سیب با استفاده از فرمون‌های «اخلال در جفت‌یابی» موفقیت‌آمیز بود.

رباب شب‌خیز در این باره اظهار کرد: اجرای چنین طرح‌هایی، موجب می‌شود تا کشاورزان از نزدیک نتایج و آثار مبارزه غیر شیمیایی با آفات باغی را مشاهده کنند و متعاقب آن، به دنبال عملی کردن طرح مذکور در سطحی وسیع از باغات و مزارع خود باشند.

این مسئول با بیان این‌که تولید محصول سالم، مقدمه‌ای برای تولید محصولات ارگانیک است، ادامه داد: در حال حاضر، تولید محصول سالم در قالب «مدیریت تلفیقی آفات و بیماری‌ها»، از برنامه‌های اصلی مدیریت حفظ نباتات سازمان به‌شمار می‌رود. در همین‌راستا نیز با اعطای کد ۱۶ رقمی به محصولات تحت نظارت کلینیک‌های گیاهپزشکی، این محصولات با برچسب محصول سالم به بازار عرضه می‌شوند.

وی با بیان این‌که شرایط تولید محصول سالم و ارگانیک با هم متفاوت است و محصول سالم، عاری از باقی‌مانده کود و سم است، افزود: در تولید محصول سالم می‌توان از کود و سموم در حد مجاز و بهینه استفاده کرد ولی شرایط تولید محصولات ارگانیک فراتر از این است و در روند تولید آن‌ها هیچ کود و سمی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

شب‌خیز همچنین با اشاره به این‌که بعد از تولید محصولات سالم، برای تولید محصولات ارگانیک اقدام خواهیم کرد، تصریح کرد: برای ترغیب کشاورزان مناطق مختلف به تولید محصولات سالم و ارگانیک، اقدامات ترویجی متعددی انجام می‌گیرد و سعی بر این است تا کشاورزان، اثرات و نتایج حاصل از تولید این محصولات را از نزدیک ببینند. مثلا برای حذف مبارزه شیمیایی با کرم سیب، برای اولین بار در استان، سطح دو باغ را تحت پوشش فرمون‌های «اخلال در جفت‌یابی» قرار دادیم که خوشبختانه از نتایج مطلوبی برخوردار بود.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/Mbcw7Y