پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, همدان  »   کشمش ملایر متهم به داشتن اکراتوکسین
7 مهر 1395 , ساعت 12:34

نماینده صادرکنندگان خشکبار ایران در اروپا مطرح کرد:

کشمش ملایر متهم به داشتن اکراتوکسین

نماینده صادرکنندگان خشکبار ایران در اروپا با اشاره به اینکه انگور مهمترین محصول کشاورزی ملایر است، گفت: این محصول می‌تواند موتور توسعه شهرستان باشد

نماینده صادرکنندگان خشکبار ایران در اروپا با اشاره به اینکه انگور مهمترین محصول کشاورزی ملایر است، گفت: این محصول می‌تواند موتور توسعه شهرستان باشد.

غلام‌عباس عبداللهی در سومین کنفرانس ملی انگور و کشمش به میزبانی دانشگاه ملایر، با بیان اینکه باغ انگور مرکز اصلی تولید و ضمانت‌بخش محصول سالم است، اظهار کرد: در حوزه باغداری کیفیت حبه و تولید حداکثری اهمیت ویژه‌ای دارد و مسأله مهم دیگر بهداشت محصول و تولید انگوری سالم است.

وی خاطرنشان کرد: انگور به عنوان محصول استراتژیک شهرستان ملایر می‌تواند در بحث اشتغالزایی، رونق صنعت، کشاورزی و ارزآوری بسیار مهم باشد.

عبداللهی با بیان اینکه مهمترین رقم انگور شهرستان ملایر «بیدانه» است، تصریح کرد: این نوع انگور در سطح ایران بی‌نظیر بوده و علت آن داشتن قند بالا، ویتامین D و مناسب بودن برای تولید کشمش و صادرات است.

وی یادآور شد: ما در زمینه سطح کشت باغات انگور با مشکلاتی از جمله بحران آب و محدودیت زمین مناسب مواجه هستیم بنابراین باید در زمینه افزایش راندمان، عملکرد در هکتار و کاهش هزینه‌ها اقدامات لازم صورت گیرد تا تولید انگور برای باغداران به صرفه باشد.

نماینده صادرکنندگان خشکبار ایران در اروپا در بحث افزایش تولید به مسائل مربوط به کاشت و برداشت انگور اشاره کرد و افزود: تغذیه مناسب و استفاده از ریزمغذی‌ها نقش بسیار مهمی در افزایش تولید محصولات دارد.

وی بزرگترین و مهمترین رسالت دانشگاه ملایر را تغییر سیستم آبیاری سنتی به صنعتی متناسب با راندمان کافی برای تأمین آب مورد نیاز انگور این شهرستان دانست.

عبداللهی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آفات درختان انگور شامل آفات ریشه و طوقه، تنه و سرشاخه و برگ و میوه عنوان کرد: امسال فرصتی بسیار طلایی برای انگور ملایر فراهم شده اما نکته بسیار مهم در این زمینه رعایت سالم بودن محصول تولیدی است.

وی با اشاره به اینکه همواره کشمش ملایر متهم به داشتن به سم اکراتوکسین و باقیمانده‌های سموم است، تصریح کرد: دانشگاه ملایر باید سرفصل‌هایی چون بررسی راندمان آبیاری و روش‌های تغییر آن و برندسازی انگور را در دستور کار قرار دهد.

عبداللهی با تأکید بر اینکه انگور ملایر شایسته تصاحب بازارهای جهانی است، ادامه داد: باید بازار جدیدی برای صادرات این محصول تعریف شود به طوریکه بازار مدنظر ما کشورهای اروپایی است.

وی با بیان اینکه برای تحقق این امر باید موانعی نظیر تولید، مسائل بهداشتی و برندسازی رفع شود، افزود: پژوهشکده ملی انگور و کشمش ملایر نقش بسیار کلیدی در تحقق این اهداف و رونق اقتصادی این شهرستان ایفا می‌کند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: تحقیقات باغبانی، نحوه کشت، بررسی اقتصادی انگور، فرآوری محصول از باغ تا مزرعه، بسته‌بندی، بازاریابی و بررسی روش‌های کنترل اکراتوکسین باید جزء اولویت‌های تحقیقاتی پژوهشکده ملی انگور ملایر باشد.

گفتنی است؛ اکراتوکسین(OTA) یکی از مهمترین سموم قارچی است که بوسیله دو گونه از قارچ‌ها با اسپور سیاه٬ یعنی آسپرژیلوس کربوناریوس و آسپرژیلوس نایجر به عنوان عمده‌ترین منابع تولید اکراتوکسین آ تولید می‌شوند و منجر به اختلالات هورمونی٬ سمیت حاد و مزمن٬ عوارض کلیوی و کبدی در انسان می‌شوند و به علت قدرت سمی و سرطان‌زا بودن ضرورت پیدا می‌کند که روش‌های شناسایی آن خیلی سریع و اختصاصی گسترش یابد.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/WeOhG7

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

جلسه "هم انديشی در مورد حد مجاز اكراتوكسين در پسته" روز چهارشنبه 1 تیرماه در سالن جلسات كتابخانه مركزی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور برگزار گردید. به گزارش پایگاه خبری گیاه ...
No Thoughts on کشمش ملایر متهم به داشتن اکراتوکسین

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>