پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   مبارزه با آفات و بیماری ها در سطح‌‌ ۱۵ میلیون هکتار / سامان دهی فروشگاه های عرضه آفت کش ها
7 مهر 1395 , ساعت 16:03

رییس سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد:

مبارزه با آفات و بیماری ها در سطح‌‌ ۱۵ میلیون هکتار / سامان دهی فروشگاه های عرضه آفت کش ها

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور سطح عملیات مبارزه با آفات و بیماری ها در سال زراعی گذشته را حدود ۱۵ میلیون هکتار و سطح مبارزه با سن غلات را بیش از ۲ میلیون هکتار اعلام کرد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور سطح عملیات مبارزه با آفات و بیماری ها در سال زراعی گذشته را حدود ۱۵ میلیون هکتار و  سطح مبارزه با سن غلات را بیش از ۲ میلیون هکتار اعلام کرد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، دکتر باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست یکروزه مدیران حفظ نباتات سازمان های استانی که روز گذشته در محل ستاد سازمان حفظ نباتات برگزار شد، ضمن تشکر و قدر دانی از همکاران حوزه حفظ نباتات کشور، مدیریت آفات و بیماری ها را در سال زراعی گذشته بسیار خوب توصیف کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته به دلیل وضعیت آب و هوایی و اقلیمی در سطح کشور از نظر آفات و بیماریها تهدیدات و بحران های زیادی داشتیم که خوشبختانه با همت و درایت مجموعه سازمان حفظ نباتات در کل کشور تمامی بحران ها به نحو مطلوب مدیریت و پشت سر گذاشته شد.

محمد علی باغستانی سطح عملیات مبارزه با آفات و بیماری ها را در سال زراعی گذشته حدود ۱۵میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: در سال گذشته سطح مبارزه با سن بیش از ۲ میلیون هکتار بود در حالی که در برخی استانها مانند خراسان رضوی جمعیت این آفت بسیار بالا بود.
وی همچنین میانگین سن زدگی گندم در کل کشور را کمتر از نیم درصد اعلام و خاطرنشان کرد: با انجام عملیات به موقع پیش آگاهی و مبارزه موفقیت بزرگی حاصل شد.

 

سامان دهی فروشگاه های عرضه آفت کش ها و امحاء ۸۰ تن سموم سنواتی در کشور
باغستانی در ادامه سر و سامان دهی به فروشگاه های عرضه آفت کش ها در کشور را یکی دیگر از توفیقات این سازمان در سال گذشته بر شمرد و با اشاره به اینکه از ۳۶۰۰ فروشگاه غیر مجاز عرضه سموم در کشور هم اکنون کمتر از ۱۳۰۰ فروشگاه باقی مانده افزود: این اقدام سازمان از سوی شخص وزیر بهداشت در جلسه شورای سلامت که حدود یک ماه قبل در محل وزارت متبوع تشکیل شد، مورد قدردانی قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه گزارش سامان دهی فروشگاه های عرضه سموم به طور متناوب برای مقام عالی وزارت ارسال می شود با اشاره به تقسیم بندی استانها در انجام این مهم از استانهایی که در این زمینه تا کنون کم کاری داشته اند خواست با همت بیشتر و انجام هماهنگی های لازم زمینه ای فراهم شود تا در آینده نزدیک در هیچ استانی فروشگاه غیر مجاز نداشته باشیم.
رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه در سال گذشته با اعتباری که از سوی ستاد بحران دریافت شد، نسبت به بسته بندی و زمینه سازی امحاء حدود ۸۰ تن از سموم سنواتی که بعضا از دهه پنجاه در انبارها وجودداشت اقدام شد.

 

آغاز ثبت برند سموم در کشور و حذف سموم پرخطر از سموم مجاز کشور
باغستانی شروع فرایند ثبت سموم با نام تجارتی را از دیگر توفیقات سازمان بر شمرد و با اشاره به اینکه تا کنون ۳۵۰ در خواست ثبت برند به سازمان رسیده خاطرنشان کرد : از ابتدای سال ۱۳۹۶ عرضه سموم با نام تجارتی در کشور آغاز خواهد شد.
وی یاد آور شد: تعداد ۱۵ قلم سم نیز بدلیل پر مخاطره بودن از فهرست سموم مجاز کشور حذف و یا تعلیق شده است.
باغستانی در خصوص تعرفه سموم نیز با ارائه توضیحاتی برخی مسائل مطرح شده در مورد افزایش تعرفه گمرکی سموم کم خطر را رد و اضافه کرد، تعرفه سموم کم خطری که تولید داخل نداشته باشد صفر است و برای سموم پر خطر تا ۲۰ درصد تعرفه گمرکی در نظر گرفته شده که دلیل آن هم حمایت از ورود و جایگزینی سموم کم خطر به جای سموم پر خطر به کشور است.

 

اقدامات در زمینه قرنطینه گیاهی و مبارزه با قاچاق میوه
باغستانی عملکرد سازمان را در حوزه قرنطینه نیز در سال گذشته مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: با موضع گیری های محکم و درستی که توسط سازمان اتخاذ شده در خصوص قاچاق میوه به توفیقات خوبی دست پیدا کرده ایم و این موضوع که میوه قاچاق باید امحاء شود در کشور جا افتاده و خوشبختانه با موضع گیری اخیر مقام معظم رهبری در خصوص بر خورد بدون تعارف با هر نوع کالای قاچاق، اهمیت این موضوع که میوه قاچاق باید امحاء شود بر همگان روشن شده است.
باغستانی میزان اعمال ضوابط قرنطینه ای بر روی محموله های وارداتی را از ابتدای سال تا کنون حدود ۵ میلیون تن عنوان کرد.

در ادامه این جلسه تعدادی از مدیران حفظ نباتات سازمان های استانی به بیان مسائل و مشکلات حوزه کاری خود پرداخته و دراین زمینه بحث و تبادل نظر صورت گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

 

باغستانی

باغستانی

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/21hLep

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on مبارزه با آفات و بیماری ها در سطح‌‌ ۱۵ میلیون هکتار / سامان دهی فروشگاه های عرضه آفت کش ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>