پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   مصرف سموم در محصولات کشاورزی بزرگنمایی می‌شود/ 700 گرم سم در هر هکتار
15 مهر 1395 , ساعت 9:17

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور:

مصرف سموم در محصولات کشاورزی بزرگنمایی می‌شود/ ۷۰۰ گرم سم در هر هکتار

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: موضوع مصرف سموم کشاورزی در محصولات غذایی بزرگنمایی می‌شود چرا که در ایران کمتر از میانگین دنیا سم مصرف می‌شود

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: موضوع مصرف سموم کشاورزی در محصولات غذایی بزرگنمایی می‌شود چرا که در ایران کمتر از میانگین دنیا سم مصرف می‌شود.

محمدعلی باغستانی شامگاه چهارشنبه در شورای اداری جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: سالانه در اراضی کشاورزی کشور ۲۲ هزار تن سم – ماده تجاری- مورد استفاده قرار می‌گیرد که در قیاس با دنیا میزان کمتری است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه آنچه در مصرف سم مهم است، بحث ماده مؤثره آن بوده که در اراضی کشاورزی کشور میزان ۱۰ هزار تن ماده مؤثره سم از سوی کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مصرف بی‌رویه سم نداریم ولی بدمصرفی داریم

وی، میزان اراضی زراعی و باغی کشور را در حدود ۱۶ میلیون هکتار خواند و تصریح کرد: به طور میانگین در هر هکتار از زمین‌های کشاورزی ایران، ۷۰۰ گرم ماده مؤثره سم مصرف می‌شود که این رقم در دنیا یک‌هزار گرم است.

وی گفت: بنابراین موضوع مصرف بی‌رویه سم در محصولات کشاورزی ایران، اصلا صحت ندارد و برخی آن را بزرگنمایی می‌کنند.

باغستانی با بیان اینکه به عنوان متولی امنیت غذایی و سلامت آن روی مصرف سم حساس هستیم، ابراز کرد: آنچه در بخش کشاورزی کشور مطرح هست بیشتر بحث بدمصرفی سم است و نه مصرف بی‌رویه.

مصرف سم در اراضی کشاورزی کشورهای اروپایی بیشتر است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: برخلاف برخی تبلیغات، وضعیت کشورهای اروپایی در این شاخص بدتر است و به عنوان مثال، در هر هکتار از اراضی کشاورزی کشور آمریکا چهار کیلوگرم و در ژاپن ۱۵ کیلوگرم سم مصرف می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین یادآور شد: شرایط اقلیمی در عمده اراضی کشاورزی کشور به نحوی است که نیاز زیادی به استفاده از سموم کشاورزی نیست و از سوی دیگر نیز مبارزه غیرشیمیایی با آفات و بیماری‌ها نیز در کاهش مصرف سموم بی‌تأثیر نبوده است.

 

ثبت ۴۵ آفت‌کش جدید در سازمان حفظ نباتات کشور

وی از شروع پایش محصولات کشاورزی از سوی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: البته گزارش این وزارت در مورد میزان سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی گاهاً دلیلی بر ناسالمی آن نیست چرا که برخی ایرادات ساختاری همچون ثبت نشدن برخی سموم، عدم تطابق یک سم با یک محصول و مسائلی از این دست را در گزارشات وزارت بهداشت مؤثر است.

باغستانی یادآور شد: ثبت ۴۵ آفت‌کش جدید که در دستور کار قرار گرفت موجب تنوع‌بخشی سبد سم خواهد شد که تا حدی گزارشات منفی در سلامت محصولات غذایی را کاهش می‌دهد.

 

مبارزه علیه آفت در سطح ۱۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی

وی در بخش دیگری از اظهاراتش، موضوع پایین بودن کیفیت سموم کشاورزی را رد کرد و گفت: هر سمی که از مجاری قانونی وارد کشور باشد و قاچاق نباشد، از کیفیت مناسب برخوردار است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بخش پایانی صحبت‌هایش، سابقه کار این حوزه را مربوط به سال ۱۳۰۴ دانست و گفت: قدمت تأسیس این واحد و تصویب قانون حفظ نباتات در شورای ملی وقت، نشان از اهمیت جایگاه آن دارد.

باغستانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در سطح ۱۵ میلیون هکتار عملیات مبارزه شیمیایی، بیولوژیک و مبارزه با استفاده از ادوات غیرشیمیایی داشتیم.

وی توضیح داد: کنترل آفات و بیماری‌ها در بیش از یک میلیون هکتار با استفاده از ادوات و امکانات غیرشیمیایی و در ۲۳۰ هزار هکتار نیز به صورت بیولوژیک بوده که نقش مؤثر در کاهش استفاده از سموم شیمیایی داشته است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/DkAogA

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on مصرف سموم در محصولات کشاورزی بزرگنمایی می‌شود/ ۷۰۰ گرم سم در هر هکتار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>