جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   مبارزه زمستانه با آفات و بیماری‌های سیاه ریشه از 10 بهمن به مدت 3 هفته
6 بهمن 1398 , ساعت 17:37

مبارزه زمستانه با آفات و بیماری‌های سیاه ریشه از ۱۰ بهمن به مدت ۳ هفته

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به شرایط آب و هوایی امسال، زمان مناسب شروع مبارزه زمستانه در باغ های سیاه ریشه استان را از ۱۰ بهمن ماه به مدت ۳ هفته اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عبدالرحمن زاغی با اشاره به اهمیت مبارزه زمستانه برای کاهش جمعیت زمستان‎گذران آفات و عوامل بیماری‌زای درختان میوه هسته‌دار و دانه‌دار نظیر هلو، شلیل، سیب و گلابی اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی امسال، زمان مناسب شروع مبارزه زمستانه در باغ های سیاه ریشه استان از ۱۰ بهمن ماه به مدت سه هفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه باغداران قبل از مبارزه زمستانه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه و بر اساس مشاوره و توصیه های کارشناسان، اقدامات کنترلی را انجام دهند، گفت: برای مبارزه با آفت سپردار سفید توت روی درختان سیاه ریشه مانند هلو، شلیل، گردو و کیوی و درختان غیر مثمر نظیر توت و بید، هرس سرشاخه‌های آلوده، خارج کردن سرشاخه‌ها از باغ و امحاء آنها در کاهش جمعیت آفت بسیار موثر است.

وی با اشاره به مبارزه مکانیکی از طریق پاک کردن تنه و شاخه های اصلی درختان آلوده با اسکاچ، برس نرم یا گونی آغشته به محلول روغن امولسیون شونده ۲ درصد، افزود: در صورت گسترش آلودگی آفت سپردار توت در سرشاخه های درختان میوه و درختان غیر مثمر، روغن پاشی درختان آلوده با روغن امولسیون شونده به مقدار ۲ تا ۲.۵ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب حتی الامکان ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از بازشدن جوانه های گل ضروری است.

این مسوول تصریح کرد: انجام مبارزه زراعی شامل شخم سطحی یا پابیل کردن سایه انداز درختان علاوه بر ایجاد تهویه موجب برهم زدن پناهگاه زمستانه آفاتی نظیر مگس میوه مدیترانه ای و در نتیجه کاهش تلفات و جمعیت انتقالی آنها می شود.

زاغی تصریح کرد: برای کاهش جمعیت عوامل زمستانگذران بیماری‌های قارچی و باکتریایی نظیر لب شتری، لکه غربالی و شانکر باکتریایی درختان هسته دار هنگام تورم جوانه ها و قبل از باز شدن کامل گل‌ها (مشاهده قرمزی یا رنگ صورتی گلبرگ‌ها)، محلولپاشی با سموم مسی نظیر اکسی کلرور مس یا ترکیب بردو، کاپتان و کولیس به مقدار توصیه شده تاکید می شود.

وی با اشاره به اینکه مبارزه زمستانه پس از هرس با استفاده از سمپاش مناسب و سموم خریداری شده از فروشگاه‌های مجاز و معتبر بر اساس توصیه کارشناسان گیاهپزشکی انجام شود، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از اثرات سوء اختلاط ترکیبات مسی با روغن امولسیون شونده، از اختلاط سموم مسی و روغن امولسیون شونده خودداری و فاصله یک هفته ای بین روغن پاشی و سمپاشی با ترکیبات مسی رعایت شود.

زاغی تصریح کرد: برای پیشگیری از خسارات آفات درجه ۲ مانند کرم خراط و سایر آفات چوبخوار در باغات سیب، گلابی و گردو و افزایش مقاومت درختان به تنش‌های محیطی، باغداران نسبت به مدیریت تغذیه، آبیاری و بهداشت باغ با مشاوره و نظر کارشناسان ذیربط در فصل رشد اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: به منظور جلوگیری از اثرات سوء احتمالی، قبل از مبارزه زمستانه به زنبورداران منطقه اطلاع رسانی شود تا نسبت به جابجایی کندوها و رعایت نکات ایمنی اقدام کنند.

وی در پایان توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از سمپاشی، رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از ماسک، لباس مخصوص سمپاشی، کلاه، عینک، دستکش، عدم خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن هنگام سمپاشی و شستن اعضای آلوده بدن پس از اتمام کار با آب و صابون را الزامی دانست و به باغداران توصیه کرد برای کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلینیک های گیاهپزشکی منطقه مراجعه کنند.

.

لینک کوتاه: https://b2n.ir/m20906

مطالب مرتبط

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران توصیه های فنی برای پیشگیری و کاهش خسارت آفات و بیماری ها در باغات سیاه ریشه را اعلام کرد. به نقل از پایگاه ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب مبارزه با آفات و عوامل بیماری زای باغات سیاه ریشه از دهه سوم آبان تا دهه اول آذر ماه بعد از ریزش 70 درصد ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران زمان مناسب مبارزه شیمیایی با آفت سپردار سفید توت را از 16 تا 30 اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ...
No Thoughts on مبارزه زمستانه با آفات و بیماری‌های سیاه ریشه از ۱۰ بهمن به مدت ۳ هفته

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>