پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   روش‌های پیشگیری از خسارت سرما و یخبندان در باغات
3 بهمن 1398 , ساعت 15:44

روش‌های پیشگیری از خسارت سرما و یخبندان در باغات

با توجه به در پیش رو بودن سرما، جهاد کشاورزی مازندران روش‌های پیشگیری از خسارت سرما و یخبندان در باغات استان به ویژه باغات مرکبات را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با توجه به در پیش رو بودن سرما، جهاد کشاورزی مازندران روش‌های پیشگیری از خسارت سرما و یخبندان در باغات استان به ویژه باغات مرکبات را به شرح زیر اعلام کرد و از باغداران خواست نسبت به رعایت این موارد اقدام کنند.

۱-باغداران محترم از پخش نمودن کودهای حیوانی (مرغی، گوسفندی، گاوی) در سطح خاک باغ و بویژه در پیرامون سایه انداز درختان مرکبات خودداری نمایند.

۲-به منظور جلوگیری از خسارت سرمازدگی و یا کاهش آن در باغ های مرکبات، توصیه می شود حداقل ۳-۲ روز قبل از کاهش دمای هوا نسبت به انجام عملیات محلول پاشی درختان با کود تقویتی فسفیت پتاسیم به میزان ۲ در هزار به همراه مویان اقدام نمایند.

۳- توصیه می شود پس از رفع خطر سرمای زمستانه نسبت به انجام عملیات هرس درختان اقدام نمایند.

۴-توصیه می گردد باغداران محترم جهت کاهش خطر سرمازدگی درصورت امکان قسمت های مختلف اندام هوایی نهال های غرس شده را با کیسه های چتایی پوشانده و یا تنه لخت درختان را با فوم های مناسب یا کیسه بپوشانند و پس از رفع خطر سرمای زمستان نسبت به برداشت آنها (کیسه یا فوم) اقدام نمایند.

۵- بهترین روش برای مقابله با خطر سرمازدگی در باغهای مرکبات، استفاده از پلار باغی می باشد.

۶ بعداز وقوع سرما و یخبندان، در شب های صاف به منظور جلوگیری از تشکیل شبنم روی قسمتهای مختلف اندام هوایی درختان، توصیه می شود در ساعات بین ۲۰-۱۷ شب از وسایل گرمایشی در باغها استفاده گردد.

۷-به آن دسته از باغداران محترم که تاکنون موفق به برداشت میوه مرکبات نشده اند توصیه می شود در اسرع وقت نسبت به برداشت میوه باغ خود اقدام نمایند .

۸-به تولیدکنندگان نهال مرکبات توصیه می شود برای کاهش خطر سرمازدگی نهال های مرکبات ، گلدانها را روی زمین خوابانیده و با چتایی روی آن را بپوشانند.

۹- باغدارانی که در باغ آب کافی در اختیار دارند می توانند جهت کاهش خطر سرمازدگی ریشه ها و حتی قسمت های هوایی درختان مرکبات، نسبت به آبیاری غرقابی اقدام نمایند .

۱۰- توصیه می شود تا رفع سرمای زمستانه از شخم و شیار باغها جداً خودداری بعمل آید .

۱۲-به باغداران توصیه می شود پس از برداشت محصول مرکبات برای بازتوانی درختان براساس توصیه های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به انجام عملیات محلولپاشی با عناصر غذایی از جمله پتاس ، فسفر ، اسیدهای آمینه و … اقدام نمایند .

۱۳-توصیه می گردد قبل از وقوع سرما، تنه درختان بارده مرکبات را با محلول بردو ضد عفونی نمایند.

۱۴-توصیه می شود جهت کاهش خطر سرمازدگی در باغهای مرکبات قبل از وقوع سرما و یخبندان نسبت به حذف علفهای هرز اقدام گردد.

۱۵- توصیه می گردد باغدارانی که اقدام به ذخیره سازی میوه مرکبات در انبار نموده اند نسبت به کنترل دمای و رطوبت آن اقدام نمایند. ( دمای مناسب انبار در شب و روز ۷-۵ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۹۰-۸۵ درصد ) باشد .

تمهیدات لازم برای مقابله با خطر سرمازدگی در واحدهای گلخانه ای و قارچ های خوراکی:

الف)واحدهای گلخانه ای در حال احداث :

۱-به تعویق انداختن نصب پوشش سقف گلخانه

۲-در صورت اجرای پوشش گلخانه، لازم است نسبت به تعبیه و فعال سازی سیستم حرارتی (هیتر و …) در زمان بارش برف اقدام گردد.

۳-عایق بندی لوله های سوخت و آب

۴-تخلیه لوله های آب رسانی

ب)واحدهای گلخانه ای فعال و واحدهای پرورش قارچ :

۱-تعبیه و راه اندازی موتور برق اضطراری و اطمینان از کارکرد صحیح آن قبل از وقوع سرما و یخبندان

۲-ذخیره سازی سوخت مایع جایگزین در واحدهای گازسوز (به ازای هر ۱۰۰۰ مترمربع) حداقل ۲۰۰۰-۱۰۰۰ لیتر گازوئیل

۳-مجهز کردن سیستم گرمایشی (هیتر) به مشعل های دوگانه سوز

۴-عایق بندی مخازن سوخت، لوله های سوخت و لوله های آب

۵-کنترل و بازرسی سیستم های حرارتی و احیاناً تعمیر آن و اطمینان از کارکرد صحیح آن

مطالب مرتبط

با اجرای موفقیت آمیز طرح پژوهشی با سرمازدگی تعدادی از باغات انار ساوه مقابله شد. خانم دکتر نصیری مقدم پژوهشگر عرصه بیوتکنولوژی درباره این طرح گفت: پس از تحقیق و ...
کارشناس باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین گفت: یخ آب زمستانه روشی قدیمی و موثر برای کاهش تاخیر در گل دهی درختان است. مهرپویان گفت: اگر در زمستان کاهش دما طبیعی انجام ...
سرمای شدید و بی سابقه به ۱۵۰۰هکتار از مزارع سیب زمینی، خیار سبز، کدو، بادمجان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد و #سرمازدگی در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان عنبرآباد ...
افت شدید دمای هوا سبب سرمازدگی محصولات سبزی و صیفی در شرق هرمزگان و وارد آمدن میلیاردها ریال خسارت به کشاورزان شده است. رئیس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی هرمزگان ...
No Thoughts on روش‌های پیشگیری از خسارت سرما و یخبندان در باغات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>