میزان سم آفلاتوکسین پسته آران و بیدگل کمتر از حد مجاز کشوری است

پسته

چاپ

رییس اداره بهبود تولیدات گیاهی و دامی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: با اجرای طرح های حمایتی این مدیریت میزان سم «آفلاتوکسین» در محصول پسته آران و بیدگل به کمتر از حد مجاز کشوری رسید.

هادی یغمائیان افزود: حد مجاز سم آفلاتوکسین محصول پسته در ایران ۵ پی پی ام است، ولی میزان آفلاتوکسین پسته این شهرستان تا قبل از سال ۹۰ بالاتر از حد مجاز کشوری بود.
وی اظهار کرد: به برکت طرح های حمایتی جهاد کشاورزی و ایجاد پنج ترمینال برای فرآوری بهتر این محصول، میزان قابل توجهی از این سم کنترل و سال گذشته میزان آفلاتوکسین پسته به پایین تر از حد مجاز کشوری این محصول رسید.
یغمائیان افزود: برداشت به موقع و انتقال آن به ترمینال فرآوری در کمتراز دو ساعت برای پوست کنی، شست و شو و درجه بندی این محصول، شرط لازم برای کنترل میزان افلاتوکسین پسته خشک است.
به گفته وی با توجه به سودآوری و ارزآوری بالای محصول پسته و نیز سازگاری آن با آب و هوای گرم و خشک این منطقه می توان از این محصول به عنوان کشت برتر و سود آور در آران و بیدگل استفاده کرد.
افلاتوکسین سمی است که در اثر فعالیت نوعی قارچ در مغز انواع خشکبار نظیر پسته، بادام فندق و تخمه به وجود و عامل تلخی این مغزها است.
یغمائیان هم چنین با اشاره به اینکه سه هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ های شهرستان آران و بیدگل به کشت پسته اختصاص دارد افزود: از این میزان دو هزار هکتار بارور و یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن غیر بارور است.
وی با بیان این که از هر هکتار در سال های بدون خسارت دو تن پسته خشک برداشت شده است تصریح کرد: امسال به دلیل وزش باد های گرم تابستانی و بارندگی در مرحله گل دهی، با کاهش عملکرد ۳۰ درصدی مواجه بودیم و میزان برداشت از هر هکتار به یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم پسته خشک کاهش یافت.
شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه اصفهان دارای سه هزار هکتار زمین باغی و ۱۱ هزار هکتار زمین زراعی است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/r3ASWK