پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار ایران, گزارش  »   کاهش خسارت آفت مگس زیتون با مدیریت تلفیقی در رودبار
19 مهر 1395 , ساعت 11:52

گزارش:

کاهش خسارت آفت مگس زیتون با مدیریت تلفیقی در رودبار

اعمال مدیریت تلفیقی برای مبارزه با آفت مگس زیتون خسارت 35 درصدی را به پنج درصد در باغ‌های رودبار کاهش داده است.

اعمال مدیریت تلفیقی برای مبارزه با آفت مگس زیتون خسارت ۳۵ درصدی را به پنج درصد در باغ‌های رودبار کاهش داده است.

گیلان دارای ۴۳۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و از این مساحت ۳۱۵ هزار هکتار زمین‌های زراعی و ۱۲۳ هزار هکتار اراضی باغی محسوب می‌شود ضمن اینکه وجود ۲۴۴ هزار هکتار مرتع و ۵۶۰ هزار هکتار جنگل موجب شده که ۸۹ درصد از اراضی این استان کشاورزی، جنگل و مرتع باشد.

شهرستان رودبار با توجه به شرایط اقلیمی مناسب دارای ۲۹ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی است و ۱۰ هزار هکتار از آن باغی محسوب می‌شود.

۷۷ درصد از باغ‌های رودبار به کشت زیتون اختصاص داده شده و ۸۸ درصد از اقتصاد کشاورزی این شهرستان وابسته به زیتون است.

 

برداشت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن محصول زیتون در رودبار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به وجود ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ زیتون در رودبار اظهار کرد: یکی از مشکلات باغ‌های زیتون آفت مگس زیتون محسوب می‌شود و با توجه به شکار این مگس توسط تله‌های ویژه پیش‌بینی شده بود در فصل کشاورزی جاری پنج هزار هکتار محصول زیتون از باغ‌های رودبار برداشت شود.

علیرضا شعبان‌نژاد به اعمال مدیریت ویژه برای مهار آفت مگس زیتون در رودبار اشاره کرد و افزود: امسال محصول زیتون «آور» محسوب می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن محصول زیتون در سال جاری برداشت کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن محصول زیتون سال گذشته از باغ‌های رودبار برداشت شده است، تصریح کرد: ۱۶ هزار و ۸۴۱ خانوار به طور مستقیم در کشت محصول زیتون اشتغال دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از وجود ۱۰ میلیون هکتار باغ‌های زیتون در دنیا خبر داد و بیان کرد: در ایران ۱۳۰ هزار هکتار باغ زیتون داریم.

شعبان‌نژاد به نابودی به طور میانگین سالانه ۳۰ درصد از محصول زیتون توسط آفت مگس زیتون در دنیا اشاره کرد و گفت: در تمام کشورهای دنیا آفت مگس زیتون رایج است و از سال ۸۳ با این آفت در ایران مواجه‌ایم که به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه آفت مگس زیتون در تمام ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: آفت مگس زیتون در گیلان، قزوین و زنجان با توجه به شرایط آب و هوایی این استان‌ها بسیار است.

 

طغیان آفت مگس زیتون در رودبار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به بارندگی مناسب در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: امسال پیش‌بینی طغیان آفت مگس زیتون در رودبار را داشتیم.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه حفظ نباتات بر پایه سه اصل شبکه‌های مراقبت، پیش‌آگاهی و مدیریت تلفیقی انجام می‌شود، اظهار کرد: شبکه‌های مراقبت پیش‌بینی‌های سالانه را انجام می‌دهند و در تمام سال فعال هستند.

وی ادامه داد: پیش‌آگاهی براساس نمونه‌برداریی‌هایی که داریم انجام می‌شود ضمن اینکه مدیریت تلفیقی زمانی است که وارد باغ شده و مبارزه با آفت را آغاز می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از وجود ۲۹ ایستگاه در راستای پیش‌آگاهی اطلاعات حاصل از شبکه‌های مراقبت در رودبار خبر داد و افزود: آمار بلندمدت هواشناسی را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و تصمیم‌گیری در مورد مدیریت تلفیقی و اطلاع‌رسانی به مناطق تحت پوشش بهره‌برداری و کشاورزی انجام می‌شود.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه اطلاعات ۲۹ ایستگاه طغیان آفت مگس زیتون در اسفندماه سال گذشته برای سال ۹۵ را پیش‌بینی کرده است، تصریح کرد: موضوع مذکور به مسؤولان استانی و کشوری اطلاع داده شده است.

وی، مدیریت آفت مگس زیتون توسط جهاد کشاورزی را در تمام طول سال فعال خواند و بیان کرد: شکار مگس زیتون در ایستگاه‌ها انجام می‌شود و طرح مدیریت این آفت را داریم.

 

برداشت ۵۰ درصد از محصول زیتون رودبار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به فصل برداشت زیتون در فصل پاییز اشاره کرد و گفت: ابتدا محصول کنسروی زیتون برداشت می‌شود و تاکنون ۵۰ درصد از محصول زیتون رودبار برداشت شده است.

شعبان‌نژاد با اشاره به برگزاری مانور مبارزه با آفت مگس زیتون در ۲۱ مردادماه امسال در رودبار، خاطرنشان کرد: مانور مذکور با همکاری فرمانداری رودبار، پدافند غیرعامل استانداری گیلان و نیروهای انتظامی و نظامی به‌ویژه بسیج انجام شده است.

وی به توزیع کارت زرد رایگان بین زیتون‌کاران رودباری در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: هشت کارشناس متخصص بخش خصوصی در زمینه مذکور با جهاد کشاورزی همکاری می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، سطح ردیابی آفت مگس زیتون را در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ‌های رودبار دانست و اظهار کرد: میوه‌های آلوده در ۷۰۰ هکتار از باغ‌های زیتون رودبار جمع‌آوری شده است.

شعبان‌نژاد به شخم پای درختان زیتون رودبار در زمستان سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: ۳۶۰ هکتار از میوه‌های آلوده پای درختان زیر خاک شده است.

وی با بیان اینکه در ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار باغ‌های زیتون آبیاری زمستانی انجام شده است، تصریح کرد: تغذیه باغ‌های زیتون در یک‌هزار و ۸۵۰ هکتار با همکاری باغداران انجام شده است.

 
توزیع ۲۰۰ هزار کارت زرد بین زیتون‌کاران رودبار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آموزش انفرادی یک‌هزار و ۹۷۳ نفر کشاورز زیتون‌کار در رودبار خبر داد و بیان کرد: امسال توزیع ۷۷ هزار عدد کارت زرد بین زیتون‌کاران به صورت ۵۰ درصد هزینه کشاورز و ۵۰ درصد هزینه دولت را در برنامه داشتیم و با تامین اعتبار ۱۵۰ میلیون تومانی از طریق استانداری گیلان، توزیع ۱۵۰ هزار عدد کارت زرد پیش‌بینی شد که با کمک‌های دیگر توانستیم ۲۰۰ هزار عدد کارت زرد را به صورت رایگان بین باغداران توزیع کنیم.

شعبان‌نژاد به اختصاص اعتبارات ملی و استانی برای مبارزه با آفت مگس زیتون در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: صددرصد از اعتبارات استانی و ۶۴ درصد از اعتبارات ملی اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به بدهی ۲۰۰ میلیون تومانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در راستای مبارزه با آفت مگس زیتون، خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون اعتبارات ملی و استانی پرداخت نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیشترین شکار مگس زیتون را در روستاهای «داک‌دره» و «کلشتر» عنوان کرد و یادآور شد: باغ‌های سنتی زیتون در مناطق مذکور وجود دارد.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار مناطق بالادست رودبار مگس زیتون پیش‌بینی نشده است، اظهار کرد: در سال ۹۴ ـ ۹۳ تعداد شکار مگس زیتون ۲۲ مورد بود اما امسال ۶۲۸ مورد شکار مگس زیتون داشتیم و این آمار مطابق با سال ۸۳ است که پنج هزار تن زیتون برداشت کردیم.

وی، مدیریت اعمال شده با همکاری تمام دستگاه‌ها در مهار آفت مگس زیتون را تاثیرگذار ذکر کرد و افزود: بیشترین مشکل در دو هزار هکتار باغ‌های سنتی زیتون است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از اجرای طرح جامع مدیریت خطرپذیری آفت‌ها و مرض‌های نباتی خبر داد و بیان کرد: کنترل ملخ در منطقه رودبار در زمستان آغاز می‌شود و در تعطیلات نوروز بسیار فعال هستیم.

شعبان‌نژاد با اشاره به اینکه خسارت آفت مگس زیتون در ۶ هزار و ۴۳۰ هکتار از باغ‌های زیتون بالادست سد منجیل در حد صفر است، تصریح کرد: در مورد دو هزار هکتار باغ‌های پایین‌دست سد منجیل، خسارت آفت مگس زیتون در ۵۰۰ هکتار بین صفر تا هفت درصد پیش‌بینی می‌شود.

وی به پیش‌بینی ۳۵ درصدی خسارت آفت مگس زیتون با برآورد مگس‌های شکار شده اشاره کرد و یادآور شد: با اعمال مدیریت مناسب توانستیم خسارت آفت مگس زیتون را در حد پنج درصد برسانیم.

 

گیلان مرکز بازرگانی زیتون ایران

استاندار گیلان نیز به مبارزه با آفت مگس زیتون با همکاری تمام دستگاه‌ها در رودبار اشاره کرد و گفت: از فرصت مبارزه با آفت مگس زیتون باید برای انجام امور زیربنایی در باغ‌های رودبار استفاده شود.

محمدعلی نجفی، رودبار را مرکز بازرگانی زیتون ایران خواند و افزود: در سال اقتصاد مقاومتی باید فعالیت رودبار به عنوان مرکز زیتون کشور افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه مبارزه با آفت مگس زیتون نیازمند برنامه است، تصریح کرد: امسال برنامه‌ریزی برای مبارزه با آفت مگس زیتون از اصلی‌ترین برنامه‌ها در گیلان است.

استاندار گیلان به کاهش رتبه نخست تولید زیتون این استان به سوم در کشور اشاره کرد و یادآور شد: بعضی از تپه‌ها در رودبار مناسب کشت زیتون است.

نجفی با اشاره به اینکه گیلان پرچمدار تولید زیتون در کشور است، بیان کرد: زیتون به عنوان هویت اصلی شهرستان رودبار محسوب می‌شود و حفظ این جایگاه از اولویت‌های مسؤولان در گیلان است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/CEeZeu

مطالب مرتبط

طرح مبارزه با افت مگس زیتون در باغات طارم اجرا می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، آفت مگس زیتون طی چند سال اخیر خسارات زیادی به محصولات زیتون وارد ...
محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه تله مگس زیتون شدند که دستگاهی تلفیقی از همه روش‌های مبارزه با آفت زیتون است و آسیب زیست محیطی در پی ندارد و دو ...
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از باغ‌های زیتون رودبار گفت: استان گیلان با ۹ هزار هکتار باغ زیتون مقام نخست کشور را دارد و باید باغ‌های زیتون در کشور شناسنامه دار ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: خسارت مگس میوه زیتون با مبارزه گسترده و به موقع علیه این آفت امسال در باغ های این محصول در استان به زیر یک درصد ...
No Thoughts on کاهش خسارت آفت مگس زیتون با مدیریت تلفیقی در رودبار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>