پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   مصرف بالای سم و کودهای تقلبی، بلای جان کشاورزی
12 آبان 1395 , ساعت 10:59

استاندارد مدونی برای کود و سم نداریم

مصرف بالای سم و کودهای تقلبی، بلای جان کشاورزی

استفاده بیش از حد از کودها و سم‌های شیمیایی تقریبا در اکثر محصولات کشاورزی وجود دارد. این موضوع زمانی ابعاد مهم‌تری پیدا می‌کند که استاندارد آلاینده‌های مورد استفاده، مناسب و براساس دستورالعملی مدون از جانب نهاد‌ها و ارگان‌های متولی امر نیست. وجود کودهای وارداتی و گاه چینی در کشور طی سال‌های اخیر، سلامت محصولات و مصرف‌کنندگان نهایی را به خطر انداخته و این در حالی است که با توجه به شرایط اقلیمی و ارتقای میزان تولید در بخش کشاورزی، جایگاه تغذیه غذایی و استفاده از کودها حائز اهمیت است.

علی بختیاری، دبیر دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره استاندارد‌های کود و سم در کشور گفت: استاندارد تعریف شده و مدون از جانب وزارت بهداشت یا وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه موجود نیست که البته مشکل‌آفرین بوده و هست و همواره در جلسات کمیسیون کشاورزی مجلس بر آن تاکید کرده‌ایم.
بختیاری درباره مشکلات حاصل از نبود استانداردهای لازم در این زمینه گفت: نخستین عارضه مشکلات مصرف‌کننده نهایی محصولات تولید شده با کود و سم غیراستاندارد است. دومین مشکل مشخص نبودن نوع و میزان استفاده از مصرف کشاورزان است که به‌تازگی این بحث را در کمیسیون کشاورزی مطرح کرده‌ایم و قرار بر افزایش نظارت وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی بر عملکرد کشاورزان و همین‌طور واردات کود و سم به کشور است.

 

ارائه دستورالعمل مدون استاندارد آلاینده‌ها، تا ۲ ماه آینده
دبیر دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پاسخ به این‌که در حال حاضر رویکردها برای واردات سم و کود استاندارد به کشور چگونه است، اظهار داشت: رویکرد هست اما تازه مطرح شده و در حال حاضر نمی‌توان به‌طور خاص از جایی نام برد. بنا به مراودات دولت با کشور‌های خاص، تصمیم‌ها اتخاذ شده و اعلام خواهد شد.
وی ضمن تاکید بر این‌که تمرکز کمیسیون کشاورزی بر وجود یک دستورالعمل مدون در این زمینه است، افزود: امیدواریم که تا پایان سال و حتی زودتر، این دستورالعمل ارائه شود. احتمال این‌که تا ۲ ماه آینده شاهد این موضوع باشیم زیاد است.

 

نوع استفاده کشاورزان از سم و کود، مشکل‌آفرین است
عبدالله حاتمیان، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز اظهار داشت: فرمول‌های شیمیایی مورد تایید در زمینه سم در کشور هست و سموم ایرانی مرغوب نظیر سمومی که در کارخانه‌های بجنورد تولید می‌شود نیز وجود دارند. مشکلات بیش‌تر در زمینه کود‌ها و سموم تقلبی و وارداتی است؛ اما بیش از همه ما در زمینه نوع استفاده کشاورزان از سم و کود مشکل داریم.
حاتمیان با اشاره به این‌که کشاورزان چندان به موارد مهم استفاده از کود و سم توجه نمی‌کنند، گفت: در زمینه سم، مواردی ازقبیل زمان شناسایی آفت و زمان سم‌پاشی در دوره زندگی آفت، ازجمله موارد مهمی هستند که به آن‌ها توجه نمی‌شود. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درخصوص اجرایی شدن بحث آموزش کشاورزان گفت: آموزش‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده و می‌شود؛ اما بخش کشاورزی ما میانسال محور است، یعنی اغلب کشاورزان بالای ۵۵ سال سن دارند و در یادگیری‌ها ضعیف هستند. همچنین به‌دلیل بازده اقتصادی ضعیف بخش کشاورزی، تولید‌کنندگان حساسیت چندانی بر تولید بیش‌تر محصول ندارند و به آموزش‌ها کمتر توجه می‌کنند.
وی در ادامه با اشاره به این‌که سال‌هاست از کود‌های وارداتی استفاده می‌کنیم، افزود: در سال‌های گذشته کودها از استاندارد مناسبی برخوردار نبوده و لازم است که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات جدی‌تر از قبل به این موضوع ورود کنند.

 

واردات آفت‌کش‌های جدید
در این راستا محمدعلی باغستانی، رئیس سازمان حفظ نباتات، با اشاره به این‌که در زمینه آفت‌کش‌ها تفاهم‌نامه‌هایی با کشور‌های معتبر در این زمینه منعقد شده است، گفت: با کشور آلمان درزمینه واردات آفت‌کش‌ها به نتیجه رسیده‌ایم و تفاهم‌نامه امضاء شده و هفته آینده نیز برای گفت‌وگو‌های نهایی عازم آلمان هستیم.

مهدی حسینی، رئیس انجمن وارد‌کنندگان سم و کود نیز با اشاره به این‌که قانون ثبت کود یک سال است که در کشور به ثبت رسیده، اظهار داشت: با این حال هنوز با آنچه کود با کیفیت مورد نظر است فاصله بسیار داریم و می‌توان گفت کود با کیفیت تولید داخل ما، ۷ تا ۱۰ درصد بیش‌تر نیست. وی با تاکید بر این‌که سایه دولت بر سر واردات کود و سم کشور سنگینی می‌کند، افزود: اگر دولت سایه خود را از سر واردات آلاینده‌ها برداشته و بخش خصوصی بتوانند برابر با سیاست‌های مدنظر دولت اقدام به واردات کند، به‌طور حتم کیفیتی را که باید شاهد خواهیم بود.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/nBeSvk

روزنامه سبزینه

مطالب مرتبط

بیش از ۹۰ فروشندگی عرضه نهاده‌های کشاورزی در قائم شهر پایش شد. مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر با اشاره به پایش ۹۶ فروشگاه سموم نباتی کشاورزی در این شهرستان، گفت: ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند . به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند و خواستار توجه ...
داروخانه‌های گیاهپزشکی در فارس مجاز به فروش سموم بدون نسخه به بهره برداران نخواهند بود. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: با دستور استاندار فارس و ...
No Thoughts on مصرف بالای سم و کودهای تقلبی، بلای جان کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>