پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   برگزاری کارگاه آموزشی منطقه ای کنترل ملخ صحرایی در مواقع طغیانی
15 آبان 1395 , ساعت 13:49

به میزبانی سازمان حفظ نباتات

برگزاری کارگاه آموزشی منطقه ای کنترل ملخ صحرایی در مواقع طغیانی

کارگاه آموزشی منطقه ای با عنوان طرح اضطراری کنترل ملخ صحرایی در مواقع طغیانی (Regional contingency planning) از روز شنبه به مدت پنج روز و با حضور نمایندگان کشور های عضو کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا SWAC در تهران و به میزبانی سازمان حفظ نباتات آغاز به کار کرد

کارگاه آموزشی منطقه ای با عنوان طرح اضطراری کنترل ملخ صحرایی در مواقع طغیانی (Regional contingency planning)  از روز شنبه به مدت پنج روز و با حضور نمایندگان کشور های عضو کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا SWAC در تهران و به میزبانی سازمان حفظ نباتات آغاز به کار کرد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، در مراسم افتتاحیه این نشست دکتر محمد علی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خواستار تشکیل صندوقی در این سازمان به منظور تامین اعتبار به موقع برای واکنش سریع در مواقع اضطراری در مبارزه با آفات عمومی و به ویژه ملخ شد.
باغستانی در نشست آغاز به کار دومین کارگاه آموزشی منطقه ای طرح اضطراری مقابله با ملخ صحرایی در مواقع اضطراری که با حضور کشورهای عضو (افغانستان، پاکستان و هند) در تهران برگزار شد افزود: در ایران برای موارد اضطراری هجوم آفات عمومی، ساختار های نسبتا قوی فراهم شده و با حمایت ستاد بحران کشور توانستیم سطح آمادگی و امکانات آمادگاه های کشور را ارتقاء دهیم، اما با این این حال تامین اعتبارات در مواقع اضطرار فرآیند طولانی را طی می کند.
وی گفت: از آنجایی که تاخیر یک روزه و یا یک هفته ای در مقابله با آفات به خصوص ملخ می تواند خسارات زیادی به حوزه کشاورزی وارد کند، گفت: پیشنهاد ما این است که یک صندوق در این زمینه در سازمان حفظ نباتات راه اندازی شود.
باغستانی با بیان این که ردیابی ها و اطلاعاتی که کمیسیون ملخ صحرایی جنوب غرب آسیا SWAC به ما می دهد موجب شده خسارات حاد از ناحیه این آفت در چند سال اخیر در ایران نداشته باشیم، اظهار داشت: برگزاری این کار گاه ها نیز به ارتقای علمی، کیفیت عملیات ردیابی و کنترل ملخ صحرایی و افزایش همکاری کشور های منطقه در مورد این آفت کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: ما سالانه در سطح ۲۰۰ هزار هکتار در کشور با ملخ مبارزه می کنیم و توانسته ایم مدیریت خوبی در این زمینه انجام دهیم.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور به ورود ملخ آسیایی از افغانستان نیز در سال جاری اشاره و تصریح کرد: با اقدامات به موقع ظرف ده روز توانستیم با این آفت مهاجر مبارزه کنیم که در واقع نتیجه برگزاری نخستین کار گاه آموزشی و آمادگی کارشناسان سازمان بوده است.
وی در مورد ملخ صحرایی گفت: استان های جنوب و جنوب شرقی ایران درگیر این ملخ است به طوری که جبهه اولی که با این آفت مواجه می شود مربوط به استانهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و جبهه دوم استانهای جنوب و جنوب شرقی کشور از ناحیه هند و پاکستان است.

 

آغاز استفاده از پهباد برای ردیابی آفات و بیماریها

دراین نشست مهندس یحیی ابطالی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور نیز به استفاده از پهباد به صورت پایلوت در سه استان البرز، فارس و خراسان شمالی را از اقدامات این سازمان برای مبارزه با برخی آفات و بیماریها در سالجاری اشاره کرد و گفت: استفاده از سیستم های نوین و پهباد ها برای ردیابی و مبارزه با تعدادی از آفات و بیماریها در دستور کار سازمان حفظ نباتات قرار گرفته است.
وی افزود: در مناطق صعب العبور استفاده از این سیستم های نوین کمک خوبی به مدیریت آفات و بیماری های گیاهی خواهد کرد.

 

مدیریت مشترک بین کشورها برای مبارزه با آفات مهاجر

دراین نشست کیت کرسیمن دبیر کمیسیون ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا اظهار داشت که طرح های اضطراری مقابله با ملخ صحرایی به بودن اعتبارات و ساختار سازمانی مناسب سر و کار دارد و اجرای این طرح ها کمک می کند که کشور ها منابع و امکانات شان را به صورت معقول و منطقی برای مبارزه با آفات مهاجر هزینه کنند.
وی در عین حال برمدیریت مشترک بین کشور ها در زمینه آفات مهاجر تاکید کرد.
کرسیمن اقدام ایران در کنترل ملخ مهاجر را در سال جاری مثبت ارزیابی و موفقیت آمیز دانست و آن را نتیجه برگزاری نخستین کار گاه آموزشی میان کشور های عضو کمیسیون ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا عنوان کرد.
وی با بیان این که در کار گاه آموزشی نخست طرح اضطراری مقابله با ملخ صحرایی به شکل مقدماتی مصوب شد، تصریح کرد: در این کارگاه آموزشی قرار است این طرح را گسترش دهیم و اجرای آن را برای موفقیت واقعی بررسی کنیم.
کرسیمن ادامه داد: استراتژی انتخابی در کمیسیون ملخ صحرایی برای مبارزه با این آفت متکی به پیش آگاهی است و مهمترین قدم در این راستا، داشتن طرح اضطراری مقابله است تا در صورت ایجاد خطر، این طرح ها فعال شوند.
نخستین کار گاه آموزشی منطقه ای کمیسیون ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا در سال ۲۰۱۳ در سازمان حفظ نباتات کشور بر گزار شد. دومین کارگاه آموزشی ملخ صحرایی نیز از امروز تا ۱۹ آبان برگزار می شود

 

ملخ صحرایی

ملخ صحرایی

ملخ صحرایی

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/MRXh7S

 

 

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on برگزاری کارگاه آموزشی منطقه ای کنترل ملخ صحرایی در مواقع طغیانی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>