پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   پیشنهادی برای ضابطه‌مند کردن محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه
19 آبان 1395 , ساعت 8:25

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خبر داد

پیشنهادی برای ضابطه‌مند کردن محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت کنترل تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته از پیشنهاد این کمیسیون برای گنجاندن حکمی در برنامه ششم توسعه در همین رابطه خبر داد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت کنترل تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته از پیشنهاد این کمیسیون برای گنجاندن حکمی در برنامه ششم توسعه در همین رابطه خبر داد.

علی محمد شاعری اظهار کرد: محصولات تراریخته یا محصولات دست کاری شده محصولاتی هستند که هم انتقادات زیادی از سوی صاحب نظران به آن وارد می شود و هم مدافعین زیادی دارد. با توجه به اینکه امنیت غذایی در کشور ما به عنوان یکی از اهداف مهم نظام به شمار می رود و سلامت مردم در گرو تامین و در دسترس قرار گرفتن مواد غذایی کافی و سالم است، لذا ما وظیفه داریم کنترل و پایش لازم را در مورد محصولات تولید داخل یا وارداتی به عمل بیاوریم تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

وی افزود: در دنیا با احتیاط با محصولات تراریخته برخورد می شود و استفاده از این محصولات بدون رعایت استاندارد، ممنوع است و هر نوع واردات، مصرف یا تولید آن باید براساس موازین و قوانینی باشد که در راستای بهداشت و سلامت جامعه است. اما متاسفانه در ایران این محصولات بدون ارزیابی زیست محیطی و بهداشت و بدون رعایت کنترل موازین به کشور وارد می شود که این امر می تواند به سلامت مردم آسیب بزند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: وزارت بهداشت مدعی است که چون کشورهای مبدا از این محصولات استفاده می کنند، پس ما هم می توانیم نسبت به این واردات و مصرفت این محصولات اقدام کنیم. در حالی که این امر کافی نیست و ما باید در مبادی ورودی کشور مثل گمرکات از این محصولات نمونه برداری کنیم و ضمن ارزیابی مخاطرات آنها به این اطمینان برسیم که این محصولات برای سلامت مردم بی خطر است.

شاعری با تاکید بر ضرورت برچسب گذاری محصولات تراریخته و رعایت حقوق مشتریان تصریح کرد: در برخی کشورها استفاده از این محصولات برای گروه های آسیب پذیر مثل کودکان، زنان باردار و زنان شیرده ممنوع شده، لذا این اقشار باید نسبت به مخاطرات این محصولات آگاه شوند، ضمن اینکه بیش از ۳۰ کشور دنیا مصرف محصولات تراریخته را ممنوع کرده اند و ما هم باید در این رابطه با احتیاط بیشتری برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی کافی در کشور در رابطه با محصولات تراریخته صورت نگرفته اضافه کرد: متاسفانه همین نقص در اطلاع رسانی باعث می شود که حقوق مردم و مشتریان به خوبی رعایت نشود. به طور مثال محصولاتی مثل ذرت، کلزا، پنبه و سویا بخش عمده ای تراریخته هستند. اما بدون ارزیابی مخاطرات و اثرات زیست محیطی وارد کشور می شوند.

نماینده مردم بهشهر در مجلس با بیان اینکه کشورهای دنیا به سمت محصولات ارگانیک پیش می روند یادآور شد: مردم باید در مورد مصرف کالاها حساسیت لازم را داشته باشند و نسبت به تراریخته بودن آن اطمینان لازم را حاصل کنند. البته ما فقرای زیادی داریم و یکی از مسائل ما این است که چطور شکم اینها را سیر کنیم؟ اما غیر از سیر کردن شکم فقرا سلامت آنها هم برای ما مهم است و ما نباید هر غذایی را به خورد فقرا بدهیم. در کشورهای غربی کنترل شدیدی نسبت به تولید و مصرف محصولات تراریخته صورت می گیرد، اما متاسفانه این کنترل در کشور ما انجام نمی شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر ضرورت ضابطه‌مند بودن واردات و تولیدات محصولات تراریخته خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بازار آینده در دنیا به سمت محصولات ارگانیک پیش می‌رود ما نباید کاری کنیم شبهه ایجاد شود که محصولاتمان تراریخته است؛ چرا که در این صورت بازار محصولات ایرانی به مخاطره می‌افتد؛ لذا این به نفع اقتصاد ملی نیست که به سمت تولید محصولات تراریخته برویم. البته ممکن است این امر به لحاظ کمی به نفعمان باشد اما به لحاظ کیفی و در بلند مدت به نفع ما نیست.

شاعری در پایان اظهار کرد: ما معتقدیم قوانین ما در زمینه کنترل محصولات تراریخته کافی نیست، چرا که اگر قوانین کافی داشتیم واردات بی رویه این محصولات را شاهد نبودیم؛ بر همین اساس ما یک ماده قانونی را در برنامه ششم برای ضابطه‌مند کردن تولید، مصرف، واردات و صادرات محصولات کشاورزی پیشنهاد کرده ایم که امیدواریم به تصویب نهایی کمیسیون تلفیق و مجلس برسد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/8nJpJw

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on پیشنهادی برای ضابطه‌مند کردن محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>