پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   خسارت ۷۰۰ میلیاردی سرمازدگی به کشاورزان مازندران + جزئیات
6 آذر 1395 , ساعت 13:11

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران اعلام کرد:

خسارت ۷۰۰ میلیاردی سرمازدگی به کشاورزان مازندران + جزئیات

دلاور حیدرپور - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - در این باره گفت: برف و سرمازدگی‌ که طی هفته گذشته در استان مازندران رخ داد براساس برآوردهای اولیه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی این استان وارد و می‌توان به زیربخش‌های زراعت، باغبانی و دامپروری اشاره کرد

برف و سرمازدگی روزهای گذشته که عمده آن در استان مازندران اتفاق افتاد، پیامدهای ناگواری برای بخش‌های مختلف کشاورزی به همراه آورد که رئیس سازمان کشاورزی این استان اعلام کرد: براساس برآوردهای اولیه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی و دامپروری این استان وارد شده و نتایج دقیق این برآوردها در روزهای آینده مشخص می‌شود.

با موج سرمایی که طی هفته گذشته به همراه بارش سنگین برف و باران وارد فلات ایران شد، بسیاری از استان‌های کشور را با خود درگیر کرد؛ گرچه برای مناطقی مانند پایتخت که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کردند نعمتی ارزشمند محسوب می‌شد اما پیامدها و خسارت‌های ناگواری را برای برخی استان‌های کشور مانند مازندران به همراه داشت.

دلاور حیدرپور – رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران – در این باره  گفت: برف و سرمازدگی‌ که طی هفته گذشته در استان مازندران رخ داد براساس برآوردهای اولیه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی این استان وارد و می‌توان به زیربخش‌های زراعت، باغبانی و دامپروری اشاره کرد.

 

تکذیب خسارت ۶۰ درصدی به کیوی مازندران

وی افزود: در استان مازندران ۱۸۰ هزار تن کیوی تولید می‌شود که حدود ۴۵ درصد از آن قبل از وقوع این اتفاق و سرمازدگی برداشت شده بود و در جریان این برف و سرمازدگی به ویژه سرمای شب گذشته که در برخی مناطق مانند تنکابن به حدود منفی دو درجه رسیده بود و در برخی مناطق دیگر مانند گلوگاه که دما تا منفی پنج درصد نیز سرد شده بود پیش‌بینی می‌شود بخشی از کیوی برداشت نشده این استان با سرمازدگی مواجه شود که مسلماً به ۶۰ درصد نخواهد رسید.

حیدرپور ادامه داد: سرمازدگی کیوی را به طور کامل از بین نمی‌برد و تنها خاصیت سردخانه‌ای و ماندگاری آن را کاهش می‌دهد که باید آن را سریع‌تر روانه بازار کرد یا برای آبمیوه‌گیری استفاده کرد.

 

سرمازدگی ۳۵۰ هزار تن پرتقال و نارنگی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران اعلام کرد: برای دیگر تولیدات باغی استان مازندران نیز سرمازدگی و برف اخیر پیامدهای منفی به همراه داشت که به عنوان مثال می‌توان به حدود ۵۰ هزار تن نارنگی که دچار سرمازدگی شده‌اند، اشاره کرد چراکه پیش از وقوع این حادثه ۷۰ درصد نارنگی مازندران برداشت شده بود و تنها ۳۵ درصد از ۱۵۰ هزار تن نارنگی باقی‌مانده روی درخت باقی مانده بود که پیش‌بینی آسیب‌دیدگی و سرمازدگی برای آنها می‌شود که البته مجدداً تاکید می‌شود این محصولات دورریختنی نیستند و باید سریعتر در بازار تازه‌خوری عرضه شوند یا به عنوان آبمیوه مورد استفاده قرار گیرند.

وی اضافه کرد: پرتقال نیز پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن آن دچار مشکل شده باشد که البته با توجه به سرمای شب گذشته در این استان و پایان نیافتن ارزیابی‌های اولیه مشخص شدن خسارت دقیق وارده طی روزهای آینده میزان خسارت دقیق نیز اعلام خواهد شد.

حیدرپور همچنین تصریح کرد: برای بخش زراعت نیز خسارت‌هایی در زمینه تولید علوفه‌هایی مانند شبدر و دانه روغنی کلزا که ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت آن است، پیش‌بینی‌هایی برای خسارت‌زدگی صورت گرفته که هم‌اکنون در حال ارزیابی دقیق آن هستیم و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد باغ‌های شهرستان‌های قائمشهر، عامل، ساری، نوشهر، چالوس، تنکابن و غیره آسیب دیده‌اند.

 

خسارت ۵ میلیارد تومانی سرمازدگی برای دامداری‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران اظهار کرد: در دامداری و مرغداری‌های صنعتی استان مازندران خسارت چندانی گزارش نشده است و اگر برخی از آنان با مشکل قطعی گاز مواجه شدند پیش از آن برای جایگزین کردن سوخت زیرساخت‌های لازم برای آنها فراهم شده بود و یا آنکه به سرعت با هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت نفت سوخت در اختیار آنها قرار گرفت اما حدود ۵۰۰ راس دام سبک در ارتفاعات کلاردشت بر اثر برف سنگین و سرمازدگی تلف شدند که عمده آنها بز بودند و تعدادی دام سنگین نیز در این میان تلف شد که خسارت در حوزه دامپروری به حدود پنج میلیارد تومان رسیده است. البته در حوزه طیور صنعتی و سنتی گزارش قابل توجهی ارائه نشده است.

وی همچنین درخصوص انتقاد برخی کشاورزان و کارشناسان در حوزه بیمه‌های کشاورزی گفت: کشاورزان انتظار دارند هنگامی که محصول یا عرصه تولیدی خود را بیمه می‌کنند به هنگام خسارت باید کل آن را از بیمه دریافت کنند و در شرایطی که با عدم تامین اعتبارات و کندی پرداخت از سوی بیمه کشاورزی مواجه می‌شوند برای آنها بی‌انگیزگی و نارضایتی به دنبال دارد در حالی که آنها باید بدانند که بیمه به عنوان کمک‌هزینه و جبران بخشی از خسارت‌های آنها در نظر گرفته شده است و کشاورزان باید با انگیزه بیشتری به سرعت همه تولیدات خود را بیمه کنند تا در چنین شرایطی کمتر خسارت ببینند.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/PtUvrl

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر گفت که بارش برف شدید پاییزی روزهای گذشته به باغداران این شهرستان 137 میلیارد و 440 میلیون تومان خسارت وارد کرد. فرزین فرهادی افزود: در 12 هزار و 500 هکتاراز باغهای شهرستان ...
مدیر جهاد کشاورزی بابل با اشاره به بازدید‌هایی انجام شده از باغ‌های مرکبات گفت: مرکبات روی درخت به مرحله تلخی نرسید و باغداران با آرامش نسبت به برداشت محصول اقدام کنند. سید احمد طاهری درباره میزان ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: خسارت اولیه برف و کولاک به بخش کشاورزی گلستان حدود ۱۹۸ میلیارد تومان برآورد شد. مختار مهاجر در رابطه با میزان خسارات وارده به باغات استان گلستان در اثر برف ...
No Thoughts on خسارت ۷۰۰ میلیاردی سرمازدگی به کشاورزان مازندران + جزئیات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>